Fordeler og ulemper med ulike måter å bruke starter

Nå er jeg klar for å ta neste steg i å lage det beste ølet jeg kan: bruke gjærstarter.

I den forbindelse har jeg ett par spørsmål. Har ikke mulighet til å kjøpe noe "stir plate" så det blir helt enkelt risting hver gang jeg går forbi flasken, eventuelt at jeg gjør det som mr malty kaller for "simple starter", som jeg antar kun er å lage en liten batch som står uristet i 24-48 timer.

Det jeg lurer på er:

Hva er fordelene og ulempene med å :

1) Sette gjæren i kjøleskap og dekantere av det oksiderte ølet, før gjæren pitches?
kontra
2) Pitche gjæren med "high krausen", altså i full aktivitet? Og da inkludert ølet man har rista hardt på.
ett tredje alternativ
3) Pitche gjæren med "high krausen" fra en starter som ikke er ristet? Her jo ølet ikke oksidert, og gjæren er "aktivert" og klar- men dog ikke like mange i antall.

Videre lurer jeg på hvor stor starter dere ville hivt oppi ølet, hvis batchen din var på 20-25 liter? For eksempel bør vel det oksiderte ølet sette smak om det var en 3 liter starter på 20 liters øl ? (tot 23 liter).

For eksempel skal jeg nå lage 23 liter hveteøl, med OG 1,05.

Ifølge mr malty må jeg da ha ca 2 liter starter om jeg velger "simple" starter. Eventuelt 1,2 liter starter med "intermittent shaking".

Med min begrensede kunnskap ser jeg for meg at det å pitche mens gjæren er aktiv er en stor fordel, da dette vil begrense forsinkelsen det tar før gjæringen begynner. Men tanken på å tilsette oksidert øl fra starten frister ikke.
 
Mitt forsøk på det beste fra to verdener: Gjæret ut en starter, kjølte ned og dekanterte. På morgenen i dag tilsatte jeg en halvliter fersk vørter som jeg ristet og så lar stå i ro resten av dagen. Denne bør da være aktiv i kveld, og jeg kan tilsette hele stasen uten at den er veldig oksidert eller at det blir for mye startervæske.
 
Mitt forsøk på det beste fra to verdener: Gjæret ut en starter, kjølte ned og dekanterte. På morgenen i dag tilsatte jeg en halvliter fersk vørter som jeg ristet og så lar stå i ro resten av dagen. Denne bør da være aktiv i kveld, og jeg kan tilsette hele stasen uten at den er veldig oksidert eller at det blir for mye startervæske.

Har tenkt på samme løsning faktisk som ett alternativ.

Eller å sette en starter uten å riste den mer enn i starten, gitt at den er "stor nok" celle-messig.

Er det noe i veien for å gjøre som du beskrev og la den stå 24 timer i stedet for 12? Gitt at det passer best ift timeplanen
 
Har tenkt på samme løsning faktisk som ett alternativ.

Eller å sette en starter uten å riste den mer enn i starten, gitt at den er "stor nok" celle-messig.

Er det noe i veien for å gjøre som du beskrev og la den stå 24 timer i stedet for 12? Gitt at det passer best ift timeplanen

Det gjør sikkert ikke noen skade. Men om du pitcher en stor kultur opp i en halvliter vørter, så tviler jeg på at det er mye liv i den etter 24 timer. Jeg er i det hele tatt spent på om min holder seg på krausen til i kveld. Men det er jo ingen krise om den ikke er kjempeaktiv.
 
Det du også kan gjøre - det ligner vel på noe du selv var inne på - er å sette i gang gjæringen i en så stor del av vørteren din som du har gjær til, f.eks 10 liter. Når så gjæringen er godt i gang, heller du oppi resten. Jeg har gjort det et par-tre ganger, og det har fungert fint.

Dette har den fordelen at du sparer utgiftene til tørrmalt til starteren, og det er veldig lite ekstra arbeid. Innvendingen er infeksjonsrisikoen ved å la den delen som skal tilsettes seinere, stå et døgn eller så.
 
Tilbake
Topp