Fukting av malt før kverning

Hei

Jeg har handlet meg en speidel 20 som er på vei i posten. I den forbindelse prøver jeg å gjøre meg klar til brygging slik at alt er på stell når den kommer.

Har lest at flere fukter malten før kverning slik at skallet ikke knuser så lett. Jeg har en vanlig 2 valset mølle som jeg tenkte å stille til 1.2 mm åpning mellom valsene. Hvordan gjør dere det når dere skal fukte malten? Hvor mye vann? spraykanne? Hvor lenge skal den ligge før kverning? Og sist men ikke minst, merker dere særlig forskjell på fuktet og tørr malt når dere kverner?
 
Bruker sprayflaske. Det tar litt tid så en god flaske er bra å ha. Måler ikke hvor mye men tipper 3dl pr 10kg ikke er så mye feil. Rører med hendene (hansker) i maltkaret og med litt erfaring vil du kjenne når det er passe vann.
Malten får stå ca ett kvarter før kværning. Merker at det blir mindre knust og tyngre å kværne. Tar til side noen hekto som ikke blir fuktet. Kverner dette til slutt for å tørke valsene. Da ser du også forskjellen på knusingsgraden.
-Min måte, andre gjør det sikkert annerledes.
 
Merker du det på effektiviteten? Hvor fint maler du? Jeg gikk ned på 1.0 mm nå sist (både hvete og bygg), og hadde ingen problemer med avrenningen fra mesken. Kunne jeg gå enda lavere med fukting?
 
Har fuktet så lenge og effektiviteten varierer såpass mye at jeg vet ikke hva jeg skal svare på det.
Opplever vel at utbytte henger minst like mye sammen med tid.
Jeg gikk fra ca 1,7mm tørt til 1,2mm fuktet. Husk det blir tyngre å kværne.
 
Ok.


Takk for svar folkens.

Jeg tenker at jeg prøver begge deler med samme oppskrift og ser hva som skjer.
 
Er det normen at Speidel-folket fukter? Har aldri giddet det selv. Maler tørt på 1.1-1.2 og ligger mellom 80 og 90 i meskeutbytte alt etter om jeg rører flere ganger i mesk og hvor lenge jeg gidder meske. Hvor mye henter dere i effektivitet som fukter?
 
Har Speidel, har aldri fuktet malt. Jeg syns det høres ut som et tidkrevende møkkaarbeid, så jeg gidder ikke :)
 
Har Speidel, har aldri fuktet malt. Jeg syns det høres ut som et tidkrevende møkkaarbeid, så jeg gidder ikke :)

Hvor lite tid er det som er innafor det du gidder da? Bruker vel et par minutter på det. Bonusen er bla. bedre sirkulasjon, og ikke minst, mindre støv når jeg knuser malten.
 
Hvor lite tid er det som er innafor det du gidder da? Bruker vel et par minutter på det. Bonusen er bla. bedre sirkulasjon, og ikke minst, mindre støv når jeg knuser malten.

Et par minutter er helt innafor. Så for meg at det tok en halvtimes tid eller så. Da skal du ikke se bort i fra at jeg tester det ut en gang.
 
Jeg har aldri prøvd det, men det lyder interessant. Har lest en del om det og har sett at noen kverner fuktet malt langt under 1mm. Hva vet dere om det?
 
Jeg har aldri prøvd det, men det lyder interessant. Har lest en del om det og har sett at noen kverner fuktet malt langt under 1mm. Hva vet dere om det?

Er det amerikanske kilder du har på det? Jeg har sett på amerikanske nettsteder at de maler mye finere enn det jeg gjør, og har undret meg litt. Sist gikk jeg ned på 1.0 mm av vanvare. Skulle brygge dunkelweizen, og malte hveten først. Den maler jeg på 1.0 - og så glemte jeg å stille opp til 1.2 for resten. Det gikk greit, også med avrenningen, men jeg vil ikke lenger ned med tørr malt. Hvor langt ned kunne jeg gå med fuktet malt?
 
Tilbake
Topp