Siling

Hei bryggere.
har et spørsmål om skylling etter mesking, er det en fordel å resirkulere vørteren gjennom malten når maltrøret er hevet?
Jeg har planer om å flaske nå til helgen. er det lurt å sile vørteren når den skal over i nytt kar? er litt redd for å gjøre det med tanke på oksidering.
Som dere sikker skjønner er jeg nybegynner og redd for å gjøre noe feil, men fyttirakkern for en morsom hobby.
 
Du kan sile gjennom en nylonsokk, liten meskepose el.lgn.. Fest med ei slangeklemme til tappeslangen. Du får ikke noen økt risiko for luftinnblanding da. (Obs! Posen må være helt rein; grundig behandlet med Starsan, f.eks..
 
Sist redigert:
Slik jeg forstår spørsmålet her gjelder det siling ved overføring til nytt kar i forbindelse med tapping på flasker.
Jeg ville helt klart ikke gjort det. Da er du nesten garantert å få masse oksygen inn i det ferdige ølet, og det vil du unngå.
 
Det siste spørsmålet er i forbindelse med tapping på flasker ja, takk for svar på det:). Det første gjelder når jeg er ferdig med meskingen, da skal vi skylle malten med vann etter maltrøret er hevet, tenkte kanskje at det kunne være lurt og resirkulere vørteren gjennom malten samtidig.... eller er ikke det noe lurt:D
 
Etter meskingen er det vel 'vorlauf' du sikter til - hvor man sirkulerer vørten gjennom mesken en stund, 10-15 minutter (til den er klar (ikke grumsete)) på ca. 80 grader?
Så følger heving av røret (BeerBrew, GrainFather, Speidel, etc.) og skylling med 80 graders rent vann.
 
Takk for god beskrivelse Rune, kanskje dumt spørsmål jeg kommer med her men etter kokinga på siste satsen fordampet det 3-4 liter, regner med at det er bare å fylle på til du får så mange liter jeg startet med?
 
Nei, det skal fordampe ca. 10-15% under koking, så dette må taes med i beregninga/oppskriften ved antall liter du skyller med etter mesk/vorlauf.
Men, om man har alt for høy OG etter kok er det jo muligheter for å justere dette med å tilsette riktig mengde rent (kokt) vann etter ferdig kok, og det finnes kalkulatorer for dette. Skal vel være en på brewersfriend.com?
 
Takk for tipset. Sist fylte jeg på med oppvarmet vann, målte OG etter nedkjøling og den viste 1045 og etter ferdig gjæring viste FG 1005. Skal flaske nå til helgen og ser at ølet er noe grumsete men det har vel sin forklaring i et par nybegynnerfeil:cool:, etter hva jeg hører vil det forhåpentligvis klarne en del under karbonering og kjøling. I alle fall, takk for god hjelp så langt.
 
Slik jeg forstår spørsmålet her gjelder det siling ved overføring til nytt kar i forbindelse med tapping på flasker.
Jeg ville helt klart ikke gjort det. Da er du nesten garantert å få masse oksygen inn i det ferdige ølet, og det vil du unngå.

Skjer ikke med det jeg foreslår. Da foregår jo silinga gjennom et stoff nede i ølet. (Du legger jo slangen på bunnen av karet når du stikker om.)
 
Skjer ikke med det jeg foreslår. Da foregår jo silinga gjennom et stoff nede i ølet. (Du legger jo slangen på bunnen av karet når du stikker om.)
Du har jo helt rett Finn. Jeg så for meg å la ølet strømme gjennom en sil i metall, men metoden du beskriver fungerer jo selvfølgelig. :)
 
Tilbake
Topp