Den store maltetråden

På oppfordring fra flere starter jeg igang en tråd om malting. Noe som ikke er spesielt kostnadsbesparende eller nødvendig, men det er ikke brygging heller.

Her er oppskriften fra Einar Michelsen:
"Jeg gjorde omtrent som følger: (seksraders norsk bygg)

Anbefaler ikke å lage mer enn 5 kg om gangen, dersom du ikke har annet enn kjøkkenkomfyren å tørke i.

Skyll alt kornet godt og fjern rusk og rask.

Fyll ca 5 kg korn i et gjæringskar. Tre kar med til sammen ca 15 kg korn.

Fyll opp med kaldt vann, en tomme over kornet.
La stå i 8 timer.

Hell av vannet, og la stå uten vann i 8 timer.

Fyll opp med kaldt vann for andre gang, en tomme over kornet.
La stå i 8 timer.

Hell av vannet for andre gang, og la stå uten vann i 8 timer.

Legg ut flere store håndklær i badekaret. Fordel kornet jevn ut over håndklærne. La det ligge der å spire. Kan evt. sprute litt vann over hvis det blir for tørt.

Etter at spirene er ca. like lange som kornet (eller 3/4 av kornet)(tar ca 24 t?) tørkes det spirende kornet i stekeovn på ca. 50 grader. Snu kornet hver halvtime mens dette pågår. Dette gir palemalt.

Deler av det grønne kornet tørkes i stekeovn på ca. 100 grader i ca. en time. Snu kornet mens dette pågår. Dette gir krystallmalt. Skal være gyllent brunt.

"Etterstek" deler av det ferdige palemaltet på 175 grader i 10 min for Münich/litt mørkere malt.

Fjern spirer før lagring. La maltet ligge noen uker/måneder før bruk.

Planlegger brygging med maltet om ca. 14 dager, så jeg vet ikke hvordan dette har gått.
https://forum.norbrygg.no/index.php?posts/341666/


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
f68980ed7fe54049a52bca25c537db29.jpg
Her er noe organisk spelt, etter to gangers dynking i åtte timer, og to dager i romtemperatur på et stekebrett. Det er begynt å spire, men spire bør kanskje vokse litt mer før det blir bra?

Tenkte å prøve å få til litt forskjellig, som ikke er tilgjengelig, caraspelt, noe slags aromatisk, sjokoladespelt og ristet spelt, i tillegg til vanlig speltmalt. The Rare Barrel bruker speltmalt sammen med hvetemalt og havre, da de ikke er liker når andelen hvete blir for høy. Noe jeg er enig i. Det ble nevnt på The Sour Hour at spelt gir flere av de samme egenskapene som hvete, skumfasthet f.eks., uten den "hvetete" smaken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vil tro at dette vil funke, oppskriften over nevner seksrads bygg. For min del tviler jeg på at jeg klarer å lage basemalt som er godt nok og vil utbytte nok til å rettferdiggjøre strevet, så jeg prøver på spesialmalt, med overpriset spelt fra helsekostbutikk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ubeiset såkorn fra Felleskjøpet er fine greier. Dette er korn som er renset og har god spireevne. Både to og seksradsbygg funker, men jeg vil anbefale torads, som har litt større korn.
 
Sist redigert:
Ikke alt såkorn er beiset. Alt korn som ikke er maltet kan i prinsippet være såkorn. Det ikke noe problem å få tak i ubeiset på Felleskjøpet. For eksempel pakker og selger Felleskjøpet på Stjørdal egne 20 kg sekker til malting.
Man kan også skaffe høstet korn direkte fra bønder selvsagt, men da bør du ikke malte av det før utpå seinhøsten eller tidligvinteren slik at spiretregheten er opphevet. Beiset korn er for ordens skyld som oftest veldig rødlig og lett å plukke ut.
 
Kan forøvrig melde at hvis man lar det spire udekket, blir det eddiklukt. Trodde acetobacter trengte alkohol for å skape eddik.

I tillegg funker det ikke bra å tørke i tørketrommel hvis det ikke er ordentlig tett. Leste om noen som brukte et bukseben og knyttet i begge ender. Prøvde med osteduk og håndkle utenpå det. Det gikk til helvete, og fruen var lite imponert.

Dobbel amatør.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ubeiset såkorn fra Felleskjøpet er fine greier. Dette er korn som er renset og har god spireevne. Både to og seksradsbygg funker, men jeg vil anbefale torads, som har litt større korn.
Har du mesketips til brygging med seksraders bygg? Tenkte meg å kjøre trippel dekoksjon.
 
Tilbake
Topp