På oppfordring fra flere starter jeg igang en tråd om malting. Noe som ikke er spesielt kostnadsbesparende eller nødvendig, men det er ikke brygging heller.
Her er oppskriften fra Einar Michelsen:
"Jeg gjorde omtrent som følger: (seksraders norsk bygg)
Anbefaler ikke å lage mer enn 5 kg om gangen, dersom du ikke har annet enn kjøkkenkomfyren å tørke i.
Skyll alt kornet godt og fjern rusk og rask.
Fyll ca 5 kg korn i et gjæringskar. Tre kar med til sammen ca 15 kg korn.
Fyll opp med kaldt vann, en tomme over kornet.
La stå i 8 timer.
Hell av vannet, og la stå uten vann i 8 timer.
Fyll opp med kaldt vann for andre gang, en tomme over kornet.
La stå i 8 timer.
Hell av vannet for andre gang, og la stå uten vann i 8 timer.
Legg ut flere store håndklær i badekaret. Fordel kornet jevn ut over håndklærne. La det ligge der å spire. Kan evt. sprute litt vann over hvis det blir for tørt.
Etter at spirene er ca. like lange som kornet (eller 3/4 av kornet)(tar ca 24 t?) tørkes det spirende kornet i stekeovn på ca. 50 grader. Snu kornet hver halvtime mens dette pågår. Dette gir palemalt.
Deler av det grønne kornet tørkes i stekeovn på ca. 100 grader i ca. en time. Snu kornet mens dette pågår. Dette gir krystallmalt. Skal være gyllent brunt.
"Etterstek" deler av det ferdige palemaltet på 175 grader i 10 min for Münich/litt mørkere malt.
Fjern spirer før lagring. La maltet ligge noen uker/måneder før bruk.
Planlegger brygging med maltet om ca. 14 dager, så jeg vet ikke hvordan dette har gått.
https://forum.norbrygg.no/index.php?posts/341666/
Sent from my iPhone using Tapatalk
Her er oppskriften fra Einar Michelsen:
"Jeg gjorde omtrent som følger: (seksraders norsk bygg)
Anbefaler ikke å lage mer enn 5 kg om gangen, dersom du ikke har annet enn kjøkkenkomfyren å tørke i.
Skyll alt kornet godt og fjern rusk og rask.
Fyll ca 5 kg korn i et gjæringskar. Tre kar med til sammen ca 15 kg korn.
Fyll opp med kaldt vann, en tomme over kornet.
La stå i 8 timer.
Hell av vannet, og la stå uten vann i 8 timer.
Fyll opp med kaldt vann for andre gang, en tomme over kornet.
La stå i 8 timer.
Hell av vannet for andre gang, og la stå uten vann i 8 timer.
Legg ut flere store håndklær i badekaret. Fordel kornet jevn ut over håndklærne. La det ligge der å spire. Kan evt. sprute litt vann over hvis det blir for tørt.
Etter at spirene er ca. like lange som kornet (eller 3/4 av kornet)(tar ca 24 t?) tørkes det spirende kornet i stekeovn på ca. 50 grader. Snu kornet hver halvtime mens dette pågår. Dette gir palemalt.
Deler av det grønne kornet tørkes i stekeovn på ca. 100 grader i ca. en time. Snu kornet mens dette pågår. Dette gir krystallmalt. Skal være gyllent brunt.
"Etterstek" deler av det ferdige palemaltet på 175 grader i 10 min for Münich/litt mørkere malt.
Fjern spirer før lagring. La maltet ligge noen uker/måneder før bruk.
Planlegger brygging med maltet om ca. 14 dager, så jeg vet ikke hvordan dette har gått.
https://forum.norbrygg.no/index.php?posts/341666/
Sent from my iPhone using Tapatalk