Hjemmebryggerhelgen 2016

Tusen takk for ei flott helg. Bra foredrag, vel gjennomført og god mat. Mengden drikke husker jeg ikke helt, så den var sikkert også i orden.

Lykke til ønskes det nye styret, som skal bygge opp til jubileumsåret 2017 med å forberede den største endringa i organisasjonen hittil.
 
I forhold til evaluering av arrangementet, kom gjerne med tilbakemeldinger på ting som kunne vært gjort annerledes, noe som ikke fungerte eller noe som eventuelt manglet. Post gjerne her, eller send meg en mail på glennrlie[at]gmail[dot]com :)
 
99d461c05ec34cd62c3f1a5727231fe2.jpg
 
Hehehe, jepp! Den har jeg allerede notert meg. Vi fikk litt uforutsette problemer med projektorløsningene, så det ble litt omrokkering i siste liten for å løse dette :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
I forhold til evaluering av arrangementet, kom gjerne med tilbakemeldinger på ting som kunne vært gjort annerledes, noe som ikke fungerte eller noe som eventuelt manglet. Post gjerne her, eller send meg en mail på glennrlie[at]gmail[dot]com :)

Først og fremst så synes jeg det var et bra gjennomført arrangement. Starten på Aja var hyggelig og uformell, før det braket løs med fag og formaliteter.

Selv om det var litt plundrete å ha foredrag i baren, så unnskylder ikke det de som bare måtte stå i kø for å kjøpe en øl. Jeg regner med at de fleste var der for å lære noe, og når det burde være unødvendig å stå i kø i baren for å kjøpe seg en øl når lokalet er fullt av folk som venter på at foredraget skal begynne og foredraget i naborommet ikke kommer i gang fordi en masse folk er forsinket i ølkø. Normal høflighet for de omtrent 100 personene og to foredragsholderne som venter burde være viktigere enn en øl til.

Før konferansen kunne jeg ønsket meg litt bedre informasjon om temaet generelt. Michael Tonsmeire var jo det store navnet som mange så fram til å høre på, men det var ikke like tydelig at det generelle temaet skulle være surøl og tilsetninger. Det tror jeg hadde gjort det enklere å bestemme seg for å reise om man visste litt mer om temaet før helga begynner. Det samme gjelder temaene for de enkelte foredragene, som det burde vært mer informasjon om både før helga og i programmet.

Foredragene synes jeg stort sett var bra. Kombinasjonen av kjente og ukjente foredragsholdere fungerer bra, og ofte er det de ukjente som har utrolig mye kunnskap om temaet de snakker om som er de som er lettest å huske etterpå. Det var også fin kombinasjon av avanserte og mindre avanserte foredrag, selv om jeg kanskje savnet et foredrag med virkelig tung ølnerding.

Lokalene fungerte overraskende bra, for et bryggeri er jo ikke noe helt genialt foredragslokale. Når vi var hos Haandbryggeriet, der gründerne har et stort overlapp med den første håndfullen medlemmer i Norbrygg, hadde jeg ønsket meg å høre mer om bryggeriet. Riktignok valgte jeg et annet foredrag da de presenterte fatene sine, så det er jo også litt min egen feil.

Maten var bra og det var nok av den. På de tre årene vi har hatt hjemmebryggerhelg, så er vel dette den første gangen det har vært gjennomgående bra og nok mat. Børsen var jo også ei flott ramme rundt premieutdelinga og festmiddagen.

Jeg er litt usikker på om det er fornuftig å avslutte med årsmøte. For å få programmet til å gå opp er det nok det enkleste, men jeg tror det ville vært bedre for opplevelsen av helga, og oppfølging av diskusjonene fra årsmøtet, at det hadde vært tidligere.

Heldigvis varte jo også forhandlingene i hotelloppgjøret såpass lenge at det ikke ble streik før vi skulle sjekke ut, selv om det var nære på at hele helga kunne blitt veldig mye mer kaotisk.
 
Sist redigert:
Gode poeng Gustav, og det er notert. Her er litt kommentarer til noen av punktene (ikke for å unnskylde noe, men for å utdype/forklare litt hvorfor enkelte ting ble som de ble):

Selv om det var litt plundrete å ha foredrag i baren, så unnskylder ikke det de som bare måtte stå i kø for å kjøpe en øl.

Her kan jeg vel være tilbøyelig til å være enig (selv om jeg ikke fikk gjort stort med dette) ;)

Før konferansen kunne jeg ønsket meg litt bedre informasjon om temaet generelt. Det samme gjelder temaene for de enkelte foredragene, som det burde vært mer informasjon om både før helga og i programmet.

Jeg var av den oppfatning om at "den røde tråden" i helgen gav seg selv basert på de ulike foredragsholderne og deres temaer (som har blitt opplyst om både i informasjonssiden på Hoopla, samt diverse nyhetsposteringer på www.norbrygg.no. I retrospekt ser jeg jo at jeg tok feil :) Det dukket opp litt spørsmål rundt dette på lørdagen, så vi burde helt klart spesifisert dette bedre i program og med oppslag hos Haandbryggeriet

Når vi var hos Haandbryggeriet, der gründerne har et stort overlapp med den første håndfullen medlemmer i Norbrygg, hadde jeg ønsket meg å høre mer om bryggeriet.

Enig! Og det var også min plan, som jeg formidlet til de gjennom flere møter. Men Haandbryggeriet er ikke de enkleste å jobbe med (særlig et par personer der har til tider sin egen virkelighetsoppfatning og agenda), så det foredraget jeg hadde ønsket og bedt om, ble redusert til en slags omvisning og prøvesmaking i surøldelen av bryggeriet.

Jeg er litt usikker på om det er fornuftig å avslutte med årsmøte.
Igjen: enig! Dette bør tas på fredagen, helt klart. Det var oppe til diskusjon i startfasen, men av en eller annen årsak trakk tradisjonen det lengste strået her. Bør absolutt avholdes på fredag neste år.

:)
 
Jeg var av den oppfatning om at "den røde tråden" i helgen gav seg selv basert på de ulike foredragsholderne og deres temaer (som har blitt opplyst om både i informasjonssiden på Hoopla, samt diverse nyhetsposteringer på www.norbrygg.no. I retrospekt ser jeg jo at jeg tok feil :) Det dukket opp litt spørsmål rundt dette på lørdagen, så vi burde helt klart spesifisert dette bedre i program og med oppslag hos Haandbryggeriet

Et problem var nok at informasjonen var spredt (1, 2, 3, 4) uten noe sted man kunne finne alt samlet. Jeg tror det kan være verdt å ta en titt på hvordan noen større konferanser presenterer sine programmer. Ofte er det med kort presentasjon av foredragsholderne og et tema for foredraget. Et godt eksempel, riktignok på en vesentlig større konferanse, er http://ndcoslo.com/

Jeg tror også en slik presentasjon ville tvunget et par av foredragsholderne til å planlegge foredragene sine bedre.

Igjen: enig! Dette bør tas på fredagen, helt klart. Det var oppe til diskusjon i startfasen, men av en eller annen årsak trakk tradisjonen det lengste strået her. Bør absolutt avholdes på fredag neste år.

Til neste år blir det sannsynligvis et landsmøte, og det er jo mye mer naturlig å bruke en hel dag på. Da virker fredagen som et godt alternativ.
 
Jeg brukte søndag formiddag på en liten kjøretur til Gvarv og Lindheim Ølkompani, etter tilbud om dette i Drammen. Fikk en hyggelig omvisning på gården og i bryggeriet, samt kjøpt med meg et belgisk kirsebærtre til å plante hjemme. Spennende prosjekt de holder på med hos Lindheim, og meget hyggelige folk.
2016-05-02 19.51.33.jpg
 
Tilbake
Topp