Hva tror du gir den lille søtsmaken i i Budvar eller generelt check pils?

Alltid moro med dekoksjon, men trådstarter ønsket seg noen enkle snarveier. (han er tross alt bare elektroingeniør)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det et jo som bårdd skriver som er riktig, men kan jukse det til som fler nevner. Jeg har gjort begge deler og dekosjon blir bedre, men ble bra med melanoiden malt også. Husk at 802 går noe lavere enn 833 så øk mesketempen med en grad eller no
 
Også er jo oksygen og kontroll på gjæring VIKTIG!!! Jeg kjører 90 sek med ren O2.
Også pitcher jeg gjær på 8 grader, freeraise til 10 og lar den gå ferdig der.
 
Sist redigert:
forsøker i dag


starter med 20 liter på 55C i 10 min (blir bra tørr, mulig jeg må ha mer vann)
tilsetter 8l kokende til 68C i 60 min
så 12l eller det det er plass til for utmesk på 78C
ser ikke behov for kjemikalier da vi begge har mykt vann

koker i 90 min, bitrer med 40g 10%alfa til 35 IBU
100g saaz 15 min
100g saaz 0 min

Oksygen 90sec
Mangrove bohemian tørrgjær, 6 pk (har ikke funnet annet) med pitch på 8C
 
Brygginga gikk fint. Gjæringa vet jeg ikke helt da kompissen som skulle passe på dem de første 2 dagene løp etter kvinnfolk i stedet. Var 16 grader når jeg kom for å se. Tok karene med hjem og kjørte dem ned i 10. De har boblet liflig hele veien, og FG er p å1012 nå. Ingen usmak som jeg kan smake, men har bihulebetennelse og er ikke akkurat den beste til å bedømme. Så nå etter 13 dager virker øllet rimelig ferdig. Høres det greit å å tappe det på corny kegs og la det stå kaldt noen uker?

Jeg vil ta vare på gjæren og brygge en ny batch snarest, denne gangen kanskje med dekorsjonsspøkelse og ingen Cara. Må høre med vestbrygg om de har den bohemian malten.
 
Jeg brygger mine Tsjekkere med 100% basemalt, aller helst bohemian floor malted og dobbel/trippel dekoksjon. Søtsmaken i en god Tsjekker skal være maltsødme og ikke sødme fra caramell/krystallmalt. Ølet skal ha bitte litt sødme i anslaget men være relativt tørt i ettersmaken.

Saaz er uten tvil ikke bare rett, men det eneste rette. Likevel bitterhumler jeg med magnum for å redusere humlemengden. Alt annet er Saaz.

Jeg ser til min forskrekkelse at bryggeland har lansert ny nettbutikk og jeg finner ikke floor malted bohemian lenger. Katastrofe!

Synes forøvrig at det er for lite fokus på kvaliteten på malt og humle når det gjelder brygging av pils. Man kan være så flink man bare vil, uten godt malt og god humle blir det ikke god pils.

mvh
Bårdd
Har heldigvis ikke skjedd noe med Floor malted Bohemian hos Bryggeland: http://bryggeland.no/produkt/weyermann-floor-malted-bohemian-pilsner-4-ebc-1-kg/

Har sansen for at du gjør dette på gamlemåten. Gir maillardreaksjonen i dekoksjonsmesken mørk nok farge, forresten? Dette er et veldig lyst malt. Har brukt det selv og skal kjøpe mer i morgen.
 
Dekoksjonen gir mer farge ingen tvil om det, men det er et lyst øl. Jeg har ikke sammenlignet det med originalen. Skal man brygge uten spesialmalt er det ingen vei utenom gammelmåten hverken for farge eller smak. Metoden gir et litt annet øl enn man får med spesialmalt. Ikke de store forskjellene men pils er ikke et øl som pøser ut aromaer. Maltsmaken blir kraftigere men ikke som munchener smaker (mørke maillardsmaker) mer lett og elegant med et innslag av honning fra gulvmaltet.

mvh
Bårdd
 
Laga en testbatch tidligere, også for å produsere gjær. Hadde i litt Special B for farge, og fikk en fantastisk god smak av det. Typeriktig? Næh..
 
Ok. Har nå smakt øllen. Tidlig selfølgelig men men. Ser ikke ut som om texas gjæringen har ødelagt noe, MEN den er for søt. 420g cara forklarer nok det. Neste versjon ønsker jeg uten cara i det hele tatt, ref @Bårdd
2% melanoiden og 4% cara er altfor mye søtsmak.
 
Hva er FG på brygget og hva er IBU? Søtsmaken kan bli mindre dominerende etterhvert som ølet modner og blir mer balansert. Men tro det eller ei beste pilsen er bare basemalt.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp