Nytt utstyr og metode, eller gå for kjent terreng?

Hei!
Beklager at dette sikkert har blitt besvart før, men jeg fant ikke helt de svarene jeg letet etter.

Har brygget i en noen år, men pga barn 1 og barn 2 har det vært veldig lite aktivitet siste 2 årene eller så.

Nå begynner det imidlertid å bli såpass åpning i kalenderen igjen (og jeg er lei av å kjøpe øl..) at jeg skal prøve meg igjen.

Ved forrige korsvei var jeg andelseier i et BIAB-kit, som fungerte veldig greit. Men da andelslaget splittet opp solgte vi også unna stæsjet. Så til de som har noen års rutine: Gitt at man starter "på nytt"; hva bør man vurdere å anskaffe? Det er jo alltids gøy å lære seg noen nye metoder også, og komme et par knepp videre i arbeidet med å perfeksjonere prosessen.

Jeg har stort kjøkken og god lagringsplass, men ikke SÅ god at jeg får et dedikert bryggerom enda...
 
Det spørs jo veldig hva du er ute etter arbeidsmessig under bryggedagen, og byggedagen, og plassmessig. Samt hva lommeboken/kona mener.

Det er jo alltid morsomt med noe nytt. Og siden du har brygget en del før på et oppsett så har du sikkert dannet deg noen erfaringer om hva som kan Være gjort annerledes.

Mitt tips er å ta BIABen som utgangspunkt og så tenke hva som var greit og hva som kan gjøre bedre/enklere. Mtp tid/plass/prosess/rengjøring etc. Det er ikke bare mesk og kok som trenger litt tanke, mennogså hva som skjer helt frem til ølets er på flaske.

Kom frem til målet med oppsettet først, og så kan du se etter biter som gjør at du når det målet.
 
Jeg har akkurat startet å brygge og måtte koordinere med kone og familie. Følgende var viktig for meg:

* Hvor stor kapasitet? Jeg drikker ikke øl i mengder. Dessuten har jeg en rygg som ikke tåler all verden. Jeg har endt med en løsning med inntil 15 liter kapasitet.

* Hvor kan jeg meske og koke? Jeg har ikke hatt avtrekk til å håndtere koking på kjøkkenet. Valget mitt er å stå i garasjeåpningen under tak, men med masse frisk luft.

* Hvor kan jeg gjære? Jeg hadde ikke så mye ledig plass. Også her ble garasjen tatt i bruk, og jeg isolerte et benkeskap og installerte termostatstyrt varme. Garasjen sørger for kulde.

* Hvor kan flasker karkoneres? Prøvde meg på kjøkkenet. Ikke populært. Her vil jeg lage noen rustikt utseende trekasser som kan plasseres under et blomsterbord i stua. Foreslått og godkjent av kona.

Jeg har hatt behov for å kunne rydde bort bryggeutstyret. For meg ble det BIAB med en 18 liter kjele, rist i bunnen og en enkelt induksjonsplate. Siden jeg står i garasjen har jeg brukt en diger murerbalje og hageslangevann til kjøling av hele kjelen, men jeg vurderer nå pumpedrevet spiralkjøling. Jeg ser også at en del av bryggemaskinene er omtrent like kompakte for lagring, enklere i bruk og mer presise enn mitt BIAB-opplegg. Dette handler vel også om budsjett... Gode maskiner er ikke billige, uansett størrelse.

Uansett hva du velger, tenk også på hvor du skal ha utstyret når det ikke er i bruk.

Lykke til! :)
 
Sist redigert:
Hei!
Jeg startet for vel et år siden og da med BIAB. Dette er jeg godt fornøyd med men i og med at jeg er notorisk ute av stand til å si at nok er nok så blir det hele tiden bygget ut, både med ferdige ting og forskjellige DIY prosjekter.
Skulle jeg startet på nytt i dag så hadde nok kanskje derfor blitt en eller annen bryggemaskin. Både litt av plasshensyn, men kanskje mest at da blir selve bryggingen hovedprosjektet og ikke alt dillet jeg finner på utenom.
Når det er sagt så bare vet jeg at når jeg en gang skifter metode så blir det nok et 3-kjele system med masse flikking på elektronikk og ulike mer eller mindre lure løsninger :)
Dette var sikkert historiens minst hjelpsomme svar..... Men er det først og fremst brygging og eksperimentering med oppskrifter du ønsker så ville jeg gått for en maskin. Hvis det er hele pakken med eget utstyr du kan bygge ut så start igjen med BIAB og ta det derfra.
 
Har du plass, så ville jeg startet med et BIAB oppsett, og bygget ut med skyllevannsgryte og evt meske/kokegryte, slik at du ender opp med 3 kjelers oppsett til slutt.

Hvis du ikke har lyst å gjøre så mye selv, men bruke tid på brygging, så er Grainfather en bra valg.
 
Mye bra tips her, jeg har veeeeldig lett for å falle i fella med at utstyret er like moro som selve prosessen. Det kan bli farlig, både for lommeboka men også for tida. Hovedformålet må være å få lekt seg med oppskrifter i BeerSmith og se hvordan de blir i virkeligheten. Jeg har nok av familie som kan ta seg av drikkinga, så sånn sett er ikke volumet det største problemet.. :)
 
Jeg brygger nå bare med batch sparging (partiskylling). Jeg har en BB60 + en 36 literskjele (storkjøkkentype) og kraftig induksjonsplate. Og det er jeg veldig lykkelig med - bortsett fra at jeg er rimelig ulykkelig over kvaliteten på BB60'n. Du kan ikke regne med at en slik vil vare så lenge, og det er blodig synd, for den gir deg masse fleksibilitet pga. størrelsen.

Men jeg hadde greidd meg langt med 36literskjelen og induksjonsplata + muligheter til å varme vann (komfyren går greitt hvis du godtar litt styr) hvis jeg bare brygget 20-litersbatcher. Så kanskje jeg vil anbefale å starte der. Bor hull i kjelen og sett inn tappekran, og skaff en falskbunn, så er du i gang. Kjelen og plata vil du uansett få bruk for seinere, nesten uansett hva du går videre til - om du går videre.
 
Kjøp deg en BB60,den kan du ha i mange år. BB60 tar liten plass vis du stuer den vekk en stund,enkelt å ta frem igjen,koster ikke skjorta og kapasiteten er helt perfekt for en hjemmebrygger,men vent på den nye utgaven som kommer nå.
 
Kjøp deg en BB60,den kan du ha i mange år. BB60 tar liten plass vis du stuer den vekk en stund,enkelt å ta frem igjen,koster ikke skjorta og kapasiteten er helt perfekt for en hjemmebrygger,men vent på den nye utgaven som kommer nå.

Du har nok vært heldig. Det er veldig mange som ikke har hatt BB60'n i mange år, dessverre. Kvaliteten er udiskutabelt elendig - men den er flott så lenge den funker.
Men gitt at man velger å ta sjansen; hvorfor vente på den nye utgaven? Det er jo en bryggemaskin, altså noe helt annet enn den pimpa krabbekokeren vi har brukt. Og hvis det du trenger, er en krabbekoker, hvorfor da betale ektra for en bryggemaskin?
 
Henger meg på denne tråden. Jeg bruker en 19 liters kjele til BIAB i dag. Som travel småbarnsfar ønsker jeg å dobble kapasiteten og oppgradere til "noe" som gir rundt 20 liter ferdig øl for å få litt mer igjen fra bryggeøkten. Har vurdert 36 liter BIAB nybegynner settet fra bryggselv, men holder litt igjen da det virker som mesking i BIAB krever mye mer påpass en f.eks Grainfather. Her om dagen ble jeg anbefalt å se på en god kjele + kjøleboks løsning, det vil kreve minimalt tilsyn under mesk så sant en ikke skal drive med stegmesking.

Hva tenker folket her om en slik løsning kontra BB30 automatic/Grainfather/Speidel, noen som har erfaringer å dele?
Slutt resultat på øl er selvsagt viktig (men der spiller vel gjæren førstefiolin), men er ute etter noe som er enkelt å bruke, ikke kreve kontinuerlig tilsyn, pluss for enkel rengjøring. Selv om jeg liker å "mekke" løsninger må jeg nok (prøve å) være realistisk her, tilmålt tid til brygge hobby ønsker jeg primært å bruke på brygging, ikke å bygge bryggeri.
 
Jeg brygger i 18 liters BIAB-kjele, og brygger som regel med target på drøyt 12 liter ferdig øl på flaske (beregner oppskrift på 14 liter, som regel, og så blir det jo litt svinn i bunnfallet både etter kok og etter gjæring). Jeg tenker at hvis jeg skal gå større, så skal jeg ha maskin (BB30/Grainfather/Speidel). Jeg har litt dårlig rygg, så for meg ville løsningen være basert på hva som krever minst av tunge løft osv. Dessuten er det noe med at maskinene er ferdig dimensjonert med passelig store varmeelementer osv. Kokeplate har for dårlig kapasitet på over 20 liter, etter min mening (det er tregt allerede ved 15 liter).
 
Jeg ville kjøpt den dyreste bryggemaskinen du har råd til, og prislista er vel omtrent slik:
BB30 - kr 4.600 (Ølbrygging)
Grainfather - kr 8.300 (Bryggeland)
Speidel 20 - kr 14.600 (Petit)

Mitt klare inntrykk er at det er en tydelig sammenheng mellom kvalitet og pris her, selv om det er diskutabelt om Speidel er verdt over 6.000 mer enn Grainfather.
 
Nå kommer det jo ny kontrollboks til Grainfather med PID algoritme og appstyring til høsten. Det gjør vel Grainfather til et klart førstevalg.
 
Jeg ville kjøpt den dyreste bryggemaskinen du har råd til, og prislista er vel omtrent slik:
BB30 - kr 4.600 (Ølbrygging)
Grainfather - kr 8.300 (Bryggeland)
Speidel 20 - kr 14.600 (Petit)

Mitt klare inntrykk er at det er en tydelig sammenheng mellom kvalitet og pris her, selv om det er diskutabelt om Speidel er verdt over 6.000 mer enn Grainfather.

Hva er grunnen til at du råder til å kjøpe den dyreste man har råd til her? Tråler man forumer rundt omkring og facebook grupper så virker det da som det er mer tekniske problemer med speidel enn f.eks grainfather, med kontrollenheter som streiker og firmware problemer osv. Speidel har også en flere kjipe begrensninger i forhold til malt mengde osv som feks grainfather ikke har, og GF virker også som har litt bedre effektivitet.
Pris forskjellen er jo også mer nærmere 8000 og ikke 6000 også, da det følger med en god kjøler til GF.

Når det er sagt så vurderer jeg speidel selv om dagen, men det er ene å alene fordi planen jeg downsizer og tenkte å gå ned på 10 literen, skulle jeg valgt mellom GF og Speidel 20 så er jeg rimelig sikker på at jeg hadde valgt å gå for GF enda engang, da det eneste jeg ser speidelen har å tilføre bryggingen for de 8000 er et penere ytre og mindre fleksibilitet. Nå som grainfatheren er rett rundt hjørnet med innebygget PID og full kontroll via app osv, så mister speidel i mitt syn enda et argument.
 
Sist redigert:
Var ikke meningen å starte en ny speidl vs grainfather krangel her (selv om det er litt gøy, rene Iphone vs android light dette :) ), tenkte mer bryggemaskin vs kjele + kjøleboks løsning.
Om en tar dette fra brygg selv som utgangspunkt er en jo noenlunde likt i pris også:
BREW-IN-A-BAG SETT 36 LITER 3190
Caso Induksjonstopp Pro 3500 2990
IGLOO MESKEKAR 38L/10 GALLON 1990
sum 8170
 
Hva er grunnen til at du råder til å kjøpe den dyreste man har råd til her? Tråler man forumer rundt omkring og facebook grupper så virker det da som det er mer tekniske problemer med speidel enn f.eks grainfather, med kontrollenheter som streiker og firmware problemer osv. Speidel har også en flere kjipe begrensninger i forhold til malt mengde osv som feks grainfather ikke har, og GF virker også som har litt bedre effektivitet.
Pris forskjellen er jo også mer nærmere 8000 og ikke 6000 også, da det følger med en god kjøler til GF.

Når det er sagt så vurderer jeg speidel selv om dagen, men det er ene å alene fordi planen jeg downsizer og tenkte å gå ned på 10 literen, skulle jeg valgt mellom GF og Speidel 20 så er jeg rimelig sikker på at jeg hadde valgt å gå for GF enda engang, da det eneste jeg ser speidelen har å tilføre bryggingen for de 8000 er et penere ytre og mindre fleksibilitet. Nå som grainfatheren er rett rundt hjørnet med innebygget PID og full kontroll via app osv, så mister speidel i mitt syn enda et argument.

2000 kr for en kjøler er relativt grisedyrt, men det øker selvfølgelig forskjellen litt.

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av Speidel som en nær ubrukelig maskin som knapt har noe annet enn problemer, og som det er umulig å variere brygginga med og som gir meg dårlig effektivitet. Nå har jeg riktignok ikke hatt min i mer enn 5-6 år, vel å merke...

Grainfather har en liten fordel i at den er enklere å brygge sterke øl i. Det tror jeg de fleste vil oppleve som en marginal fordel. Først og fremst mener jeg fordelen til Speidel er at det er en veldig kompakt konstruksjon, men gjennomgående god kvalitet. Den er ekstremt enkel å rigge opp og ned, lett å rengjøre og vanskelig å gjøre feil med. Klarer du å passe på vingemuttera (og lokket, som jeg på underlig vis har rotet bort), så er det tut og kjør hver gang du skal brygge.

Om det er verdt prishoppet? Kanskje, kanskje ikke.
 
Var ikke meningen å starte en ny speidl vs grainfather krangel her (selv om det er litt gøy, rene Iphone vs android light dette :) ), tenkte mer bryggemaskin vs kjele + kjøleboks løsning.

Jeg heller sterkt mot bryggemaskin for de fleste kjøkkenoppsett. I tillegg til å være mer kompakt, er det enklere å rigge opp og ned. Fordelen med et mer klassisk oppsett er noe mer fleksibilitet og mulighet for å oppgradere deler av oppsettet ditt, mens en bryggemaskin du oppdager at du ikke liker, må selges og erstattes med noe helt nytt.

Har du mulighet for et fast oppsett, der du kan bygge et oppsett inn i et bryggerirom, blir saken en litt annen.
 
2000 kr for en kjøler er relativt grisedyrt, men det øker selvfølgelig forskjellen litt.

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av Speidel som en nær ubrukelig maskin som knapt har noe annet enn problemer, og som det er umulig å variere brygginga med og som gir meg dårlig effektivitet. Nå har jeg riktignok ikke hatt min i mer enn 5-6 år, vel å merke...

Grainfather har en liten fordel i at den er enklere å brygge sterke øl i. Det tror jeg de fleste vil oppleve som en marginal fordel. Først og fremst mener jeg fordelen til Speidel er at det er en veldig kompakt konstruksjon, men gjennomgående god kvalitet. Den er ekstremt enkel å rigge opp og ned, lett å rengjøre og vanskelig å gjøre feil med. Klarer du å passe på vingemuttera (og lokket, som jeg på underlig vis har rotet bort), så er det tut og kjør hver gang du skal brygge.

Om det er verdt prishoppet? Kanskje, kanskje ikke.

Nå vet jeg ikke hvor i beskrivelsen du klarte å komme frem til konklusjonen om at jeg skrev at Speidel var en nær ubrukelig maskin, det eneste jeg sa var at det virker som det er flere feil med den enn grainfather, mindre effektiv og at limits på malt... Syntes speidel ser ut som en fin fin maskin jeg, bare har vanskelig for å forstå hva som gjør den 7-8000 kr dyrere enn grainfather og syntes derfor du kom med et generelt dårlig råd om alltid velg det dyreste.

Grainfather har flere fordeler enn å bare brygge sterk øl, men også større variasjon på batch størrelse.

Og alle fordelene du nevner med Speidel her, har også grainfatheren med unntak av litt lavere opplevd premium følse, og ja.. Speidelen er finere å se på :)

For å gjenta meg selv, syntes speidel er en kjempe fin maskin, og vurderer som sagt å kjøpe en 10 liter selv noe jeg ikke hadde gjort ellers, jeg har bare veldig vanskeligheter med å klare å finne en eneste god grunn til hvorfor man skal betale 7000 kr mer for en speidel 20 liter kontra en grainfather, og var egentlig på jakt etter noen argumenter for det siden han ble rådet til å kaste penger etter den, men de uteble :) angående kvalitet, skulle grainfatheren gå i stykker om om 5 år, så har man jo fortsatt mulighet til å kjøpe en ny og fortsatt komme rimligere ut en en grainfather. :)
Det beste argumentet jeg har for å kjøpe speidelen er mer automatik, som jeg har lyst på selv også :)
 
bare har vanskelig for å forstå hva som gjør den 7-8000 kr dyrere enn grainfather og syntes derfor du kom med et generelt dårlig råd om alltid velg det dyreste.

Jeg tror du overså den viktige bisetningen "selv om det er diskutabelt om Speidel er verdt over 6.000 mer enn Grainfather."

Det er jo også et generelt problem at det er få som har noe særlig erfaring med begge systemene, så det er vanskelig å sammenligne erfaringer.
 
Henger meg på denne tråden. Jeg bruker en 19 liters kjele til BIAB i dag. Som travel småbarnsfar ønsker jeg å dobble kapasiteten og oppgradere til "noe" som gir rundt 20 liter ferdig øl for å få litt mer igjen fra bryggeøkten. Har vurdert 36 liter BIAB nybegynner settet fra bryggselv, men holder litt igjen da det virker som mesking i BIAB krever mye mer påpass en f.eks Grainfather. Her om dagen ble jeg anbefalt å se på en god kjele + kjøleboks løsning, det vil kreve minimalt tilsyn under mesk så sant en ikke skal drive med stegmesking.

Hva tenker folket her om en slik løsning kontra BB30 automatic/Grainfather/Speidel, noen som har erfaringer å dele?
Slutt resultat på øl er selvsagt viktig (men der spiller vel gjæren førstefiolin), men er ute etter noe som er enkelt å bruke, ikke kreve kontinuerlig tilsyn, pluss for enkel rengjøring. Selv om jeg liker å "mekke" løsninger må jeg nok (prøve å) være realistisk her, tilmålt tid til brygge hobby ønsker jeg primært å bruke på brygging, ikke å bygge bryggeri.

Jeg synes det der høres veldig fornuftig ut. Har en kamerat som kjører den løsningen, og han gjør unna brygginga rimelig kjapt.
 
Tilbake
Topp