HJELP: Imperial stout med OG 1,130

Odland i Black Cat Brewing gjæret en batch fra 1.140 -> 1.040 med WLP001, altså en del sterkere enn din 1.126
Med samme utgjæring på ~69% så ville din FG havne rundt 1.036, du kan jo håpe på noe bedre med tanke på din lavere OG, men betinger at gjæren har meget gode betingelser.

Odland tilsatte deretter WLP099 fra en aktiv starter på high krausen uten at den dro ned FG ytterligere.
Deretter en mye større dose WLP099 starter, som dro ned batchen 4 poeng ekstra til 1.036 og utgjæring på 72%
Kunne jo hende at en aktiv starter med WLP001 også hadde knepet noen poeng, da det ikke er sikkert at det var alkoholen som stoppet gjæren. Men ABV skulle ligge i området 13~15% på Odlands batch, avhengig av formelen du benytter for å beregne ABV.

Edit: Kan se ut som du har beregnet en pitch rate på 0.75 million/ml/P, selv ville jeg ha doblet denne på et slikt øl til ca. 1.25-1.5 million/ml/P. Jeg bruker kalkulatoren på Brewersfriend som lar deg leke med disse parameterne hvis du vil.

Kommer jeg godt under 1,040 får jeg si meg fornøyd. Du har rett i at det er 0.75 million/ml/P som er benyttet i beregningen av starter. Jeg får heller kjøre på med mer gjær neste gang jeg skulle finne på å prøve meg på en imperial stout. Jeg endte opp med å tilsette en ny dose oksygen i dag tidlig, 14 timer etter pitch. I går kjørte jeg på med 1 liter per minutt i 2 minutter, og i dag tidlig fikk den 1 liter per minutt i 1 minutt. Angret heftig på at jeg var ute og inspiserte nattlivet i går når jeg sto opp i dag tidlig, men hva gjør man vel ikke for ølet sitt :)

Jeg holder tråden oppdatert om hvordan dette går :)
 
Sist redigert:
Hvordan blir det forøvrig å flaskekarbonere en såpass alkoholsterk øl, vil jeg kunne støte på problemer?
 
Ville blandet i F2 i omstikkingskaret så bør du være safe. Kjedelig å la en drittsliten gjær ta seg av det.
 
Og så er det vel en fordel at den slitne gjæren greide å spise nok gjærbart sukker, slik at det ikke blir ekstra fest for F2 gjæren på ev. restsukker i tillegg til karboneringssukkeret og mulighet for overkarbonering.
 
Hmmm, høres ut som mye "styr" dette :D Ingen mulighet for at wlp001 klarer ta seg av karboneringen og?
 
La det stå på gjæring ca 4 veke. Still opp tempratur med eit par grader når du ser at gjæringa tar av. Mål fg over nokre dager før du tapper. Wlp001 vil klare å karbonere på flaske.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
La det stå på gjæring ca 4 veke. Still opp tempratur med eit par grader når du ser at gjæringa tar av. Mål fg over nokre dager før du tapper. Wlp001 vil klare å karbonere på flaske.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Jeg har bare 3 uker til rådighet før jeg må flaske. Planen var å la den stå de tre ukene. Startet gjæringen på 17 grader, økte til 18 etter 24 timer og tenkte rampe opp til 19 grader etter 48 timer. Jeg hadde tenkt å la den gjære ut der, men bør kanskje vurdere å øke den til 20 grader etter hvert?

Satser på at 001 gjør karboneringsjobben, selv om denne nærmer seg 10-12 prosent..
 
Det er vel tre muligheter her angående flaskekarbonering
1. Flaske normalt og risikere flatt øl
2. Flaske med ny gjær og risikere flaskebomber
3. Flaske normalt og karboneringen ble normal

Utkomme er veldig avhengig av om du får et normalt gjæringsforløp med fullstendig utgjæring før flasking, så du vet vel litt mere når gjæren har gått i dvale og du har en FG

Scenario 1) og 2) kan slå til dersom gjæringsforløpet avviker fra et normalt, noe som ikke er absolutt utelukket på et underpitchet øl med OG 1.126. Men dette finner jo du ut etterhvert, alt dette blir bare spekulasjoner og tenkte situasjoner på et komplekst tema hvor ingen har fasit:)
 
Jeg har kjent hva sliten 001 kan gjøre med smaken. Og å fange det på ei flaske er ikke helt bra. Det kan jo selvsagt gå helt fint, men jeg tenker det er kjedelig å flaske noe som utvikler spritsmak som ikke trengte å være der, HVIS det skjer vel å merke. Det er for/mot risiko-greie, arbeidsmessig. Derfor jeg anbefaler ny gjær til karbonering for å minske sjansen for å få det.
 
Jeg har bare 3 uker til rådighet før jeg må flaske. Planen var å la den stå de tre ukene. Startet gjæringen på 17 grader, økte til 18 etter 24 timer og tenkte rampe opp til 19 grader etter 48 timer. Jeg hadde tenkt å la den gjære ut der, men bør kanskje vurdere å øke den til 20 grader etter hvert?

Satser på at 001 gjør karboneringsjobben, selv om denne nærmer seg 10-12 prosent..
Det er ikkje bra å ha dårlig tid når ein lager sterkt øl. Det vert fort tårer etter på [emoji2]

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
I og med at F2 ikke spiser maltose så gjør vel det risikoen for flaskebomber ganske lav?
F2 spiser maltose, men ikke maltotriose. Bortsett fra det så er vel sjansen for flaskebomber relativt lav, men igjen så er dette ølet i grenseland og langt fra normalen. F.eks. med Odlands øl nevnt tidligere i tråden så ble det repitchet WLP099 som greide å gjære ned 4 ekstra SG poeng uten sukkertilsetninger.
Det er vel flaskebombe materiale som et eksempel.

Safbrew F-2 has been selected specifically for secondary fermentation in bottle and in cask. This yeast assimilates very little maltotriose but assimi- lates basic sugars (glucose, fructose, saccharose, maltose) and is caracterized by a neutral aroma profile respecting the base beer character.
 
Jeg tror jeg satser på å flaske som normalt etter tre uker, og håper på det beste. Jeg har ingen efaring med å tilsette ny gjær ved flasking, og vil ikke risikere å bomme der og få et overkarbonert øl, og i verste fall flaskebomber. Går dette dårlig, så får det heller gå dårlig :) Ble mye heftigere dette ølet enn planlagt, men jeg er da i det minste en erfaring rikere og har lært litt om sterke øl :)

Jeg kan legge til at gjæringen var meget godt i gang når jeg tilsatte runde 2 med oksygen etter 14 timer. Det var allerede en tykk krausen, og det boblet godt i gjærlåsen. Det trykker fortsatt meget godt til i gjærlåsen to dager etter at jeg pitchet gjær. Jeg håper på det beste :)
 
Jeg tror jeg satser på å flaske som normalt etter tre uker, og håper på det beste. Jeg har ingen efaring med å tilsette ny gjær ved flasking, og vil ikke risikere å bomme der og få et overkarbonert øl, og i verste fall flaskebomber. Går dette dårlig, så får det heller gå dårlig :) Ble mye heftigere dette ølet enn planlagt, men jeg er da i det minste en erfaring rikere og har lært litt om sterke øl :)

Jeg kan legge til at gjæringen var meget godt i gang når jeg tilsatte runde 2 med oksygen etter 14 timer. Det var allerede en tykk krausen, og det boblet godt i gjærlåsen. Det trykker fortsatt meget godt til i gjærlåsen to dager etter at jeg pitchet gjær. Jeg håper på det beste :)
Det både tror og håper jeg også, men ville vært litt bekymret om ikke FG kom en del under 1.040

Jeg hadde i dine sko som sagt utført en utgjæringstest av vørteren slik at jeg hadde visst hvor FG skulle være med full utgjæring.
 
men hvis du syntes det er et problem,
hvorfor tynnet du ikke øllet ut prior til gjæring?

Ikke et problem, men en utfordring. Jeg hadde ingen anelse når jeg dobbeltmesket for første gang hva slags effektivitet jeg ville få ut av systemet, så hele greien ble litt "ta det som det kommer". Kunne vannet det ut, men det dukket opp andre forpliktelser på kvelden som gjorde at jeg ikke fikk tid til å styre med det.
 
Men var det så lurt å kjøre på med mer oksygen når gjæringa var godt i gang?
Har brukt karboneringsgjær noen ganger på så sterke øl. Både F2 og CBC (tror jeg den heter).
Har alltid fungert godt.
 
Tilbake
Topp