Marius K.
Norbrygg-medlem
Odland i Black Cat Brewing gjæret en batch fra 1.140 -> 1.040 med WLP001, altså en del sterkere enn din 1.126
Med samme utgjæring på ~69% så ville din FG havne rundt 1.036, du kan jo håpe på noe bedre med tanke på din lavere OG, men betinger at gjæren har meget gode betingelser.
Odland tilsatte deretter WLP099 fra en aktiv starter på high krausen uten at den dro ned FG ytterligere.
Deretter en mye større dose WLP099 starter, som dro ned batchen 4 poeng ekstra til 1.036 og utgjæring på 72%
Kunne jo hende at en aktiv starter med WLP001 også hadde knepet noen poeng, da det ikke er sikkert at det var alkoholen som stoppet gjæren. Men ABV skulle ligge i området 13~15% på Odlands batch, avhengig av formelen du benytter for å beregne ABV.
Edit: Kan se ut som du har beregnet en pitch rate på 0.75 million/ml/P, selv ville jeg ha doblet denne på et slikt øl til ca. 1.25-1.5 million/ml/P. Jeg bruker kalkulatoren på Brewersfriend som lar deg leke med disse parameterne hvis du vil.
Kommer jeg godt under 1,040 får jeg si meg fornøyd. Du har rett i at det er 0.75 million/ml/P som er benyttet i beregningen av starter. Jeg får heller kjøre på med mer gjær neste gang jeg skulle finne på å prøve meg på en imperial stout. Jeg endte opp med å tilsette en ny dose oksygen i dag tidlig, 14 timer etter pitch. I går kjørte jeg på med 1 liter per minutt i 2 minutter, og i dag tidlig fikk den 1 liter per minutt i 1 minutt. Angret heftig på at jeg var ute og inspiserte nattlivet i går når jeg sto opp i dag tidlig, men hva gjør man vel ikke for ølet sitt
Jeg holder tråden oppdatert om hvordan dette går
Sist redigert: