Trenger hjelp! Hydrometer og rekfraktometer (SG, OG, og FG)

Jeg er på nybegynnerstadiet innen brygging. Det er utrolig mye å sette seg inn i. Har prøvd å få en oversikt over disse verdiene som man må ha kontroll på under brygging. Synes det er litt vanskelig, så håper noen kan svare på det jeg lurer på.

1. Hva er forskjellen på SG, OG og FG. Slik jeg har forstått det så måler man underveis i prosessen, å dette kalles SG (hvordan får man rett verdi når temperaturen på mesk kanskje er 65grader?). OG er verdien man får når man måler rett før vørter skal i gjæringskar (nedkjølt til 20grader). Under gjæringsprosessen kan man måle flere ganger, og når man ser at verdien har stabilisert seg så er den ferdig gjæret og denne verdien kaller man for FG?

2. Hva måler man verdiene med? Hva er egentlig forskjellen på hydrometer og refraktometer? Hvor tid bruker man de forskjellige apparatene/målemetodene?

3. Hva gjør man for å oppnå rette verdier? Hvis jeg har tolket det riktig, så er det OG man ønsker og treffe rett før vørter skal til gjæring. Hva gjør man om man har for lav eller for høy måling? tilsetter mer vann for å få en lavere, og koker lenger for en høyere verdi? Har mengden skyllevann noe å si på målingene, er det slik at skyllevannet er en måte å treffe rett SG/OG på?

4. Slik jeg har forstått det så kan man ikke gjøre noe med OG etter at man har kjølt ned vørteren til 20grader etter kok. Så endringer for å treffe rett verdi må gjøres før det. Temperaturen man måler på da er jo rundt 65grader. Ser mange skriver de bruker beersmith, kunne noen gitt meg en veiledning her, jeg prøver og finne det i programmet, men klarer ikke manøvrere meg fram til det.

5. Ser også at når man skal karbonere ølen etter gjæring så kan man beregne antall gram sukker per liter i beersmith, hvordan gjør man det. Jeg finner ikke det heller i programmet.