Trenger hjelp! Hydrometer og rekfraktometer (SG, OG, og FG)

Jeg er på nybegynnerstadiet innen brygging. Det er utrolig mye å sette seg inn i. Har prøvd å få en oversikt over disse verdiene som man må ha kontroll på under brygging. Synes det er litt vanskelig, så håper noen kan svare på det jeg lurer på.

1. Hva er forskjellen på SG, OG og FG. Slik jeg har forstått det så måler man underveis i prosessen, å dette kalles SG (hvordan får man rett verdi når temperaturen på mesk kanskje er 65grader?). OG er verdien man får når man måler rett før vørter skal i gjæringskar (nedkjølt til 20grader). Under gjæringsprosessen kan man måle flere ganger, og når man ser at verdien har stabilisert seg så er den ferdig gjæret og denne verdien kaller man for FG?

2. Hva måler man verdiene med? Hva er egentlig forskjellen på hydrometer og refraktometer? Hvor tid bruker man de forskjellige apparatene/målemetodene?

3. Hva gjør man for å oppnå rette verdier? Hvis jeg har tolket det riktig, så er det OG man ønsker og treffe rett før vørter skal til gjæring. Hva gjør man om man har for lav eller for høy måling? tilsetter mer vann for å få en lavere, og koker lenger for en høyere verdi? Har mengden skyllevann noe å si på målingene, er det slik at skyllevannet er en måte å treffe rett SG/OG på?

4. Slik jeg har forstått det så kan man ikke gjøre noe med OG etter at man har kjølt ned vørteren til 20grader etter kok. Så endringer for å treffe rett verdi må gjøres før det. Temperaturen man måler på da er jo rundt 65grader. Ser mange skriver de bruker beersmith, kunne noen gitt meg en veiledning her, jeg prøver og finne det i programmet, men klarer ikke manøvrere meg fram til det.

5. Ser også at når man skal karbonere ølen etter gjæring så kan man beregne antall gram sukker per liter i beersmith, hvordan gjør man det. Jeg finner ikke det heller i programmet.

6. Jeg har brygget et par brygg, egentlig mest for å komme inn i de forskjellige prosessene. Målte i gjæringskaret rett etter nedkjøling. Ser da at verdien er noe lav (målte med refractometer). Betyr det da at jeg får en øl med lavere prosent enn det oppskriften sier. Og hvis man bommer, hva er en "ok" verdi og bomme med?


Setter pris på tilbakemelding.
 
SG = specific gravity ("egenvekt"). Jo høyere egenvekten er, jo høyere er sukkerinnholdet. Etter hvert som sukkeret omdannes til alkohol, vil egenvekten synke. OG og FG er egenvekten målt på bestemte tidpunkter:
OG = Original gravity, dvs. egenvekten på vørteren ved starten av gjæringen. FG = final gravity, dvs. egenvekten idet gjæringen er avsluttet. Det du sier, er forøvrig riktig. Når du kjenner OG og FG, kan du beregne alkoholinnholdet. (http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/)

Bruk et hydrometer, og overvei refraktometer seinere.

Du må kjenne utstyret ditt, slik at du vet hvor mye svinn du får på hvert trinn i prosessen. Da kan du beregne effektiviteten (du kan bruke denne kalkulatoren: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/), og legge dette inn i et beregningsprogram, og finne ut hvor mye malt du trenger for å nå målet ditt. Jeg bruker dette: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ (Det finnes komplette oppskriftbyggere, også. De fleste bruker vel det, f.eks. Beersmith.) Du har forstått riktig når det gjelder hva du kan gjøre for å justere OG i prosessen. Mengden vann (skyllevann og meskevann) du bruker, avgjør SG før kok (preboil gravity), og så avgjøres da til slutt OG av hvor mye væske som fordamper under kokingen.

Du kan tilsette kokt vann etter nedkjølingen.

4 gr per liter gir nokså moderat karbonering. 6 gr er "normalkarbonering". 8 gr begynner å bli ganske friskt, men du kan gå høyere, også. Dette forutsetter at ølet har stått litt i normal romstemperatur. Er det kaldere, inneholder det mer karbondioksyd i utgangspunktet, og du må justere ned.

Lavere OG gir svakere øl, gitt at alt ellers er likt. (Oppskrift, mesketemperatur og mesketid.)
 
SG = specific gravity ("egenvekt"). Jo høyere egenvekten er, jo høyere er sukkerinnholdet. Etter hvert som sukkeret omdannes til alkohol, vil egenvekten synke. OG og FG er egenvekten målt på bestemte tidpunkter:
OG = Original gravity, dvs. egenvekten på vørteren ved starten av gjæringen. FG = final gravity, dvs. egenvekten idet gjæringen er avsluttet. Det du sier, er forøvrig riktig. Når du kjenner OG og FG, kan du beregne alkoholinnholdet. (http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/)

Bruk et hydrometer, og overvei refraktometer seinere.

Du må kjenne utstyret ditt, slik at du vet hvor mye svinn du får på hvert trinn i prosessen. Da kan du beregne effektiviteten (du kan bruke denne kalkulatoren: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/), og legge dette inn i et beregningsprogram, og finne ut hvor mye malt du trenger for å nå målet ditt. Jeg bruker dette: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ (Det finnes komplette oppskriftbyggere, også. De fleste bruker vel det, f.eks. Beersmith.) Du har forstått riktig når det gjelder hva du kan gjøre for å justere OG i prosessen. Mengden vann (skyllevann og meskevann) du bruker, avgjør SG før kok (preboil gravity), og så avgjøres da til slutt OG av hvor mye væske som fordamper under kokingen.

Du kan tilsette kokt vann etter nedkjølingen.

4 gr per liter gir nokså moderat karbonering. 6 gr er "normalkarbonering". 8 gr begynner å bli ganske friskt, men du kan gå høyere, også. Dette forutsetter at ølet har stått litt i normal romstemperatur. Er det kaldere, inneholder det mer karbondioksyd i utgangspunktet, og du må justere ned.

Lavere OG gir svakere øl, gitt at alt ellers er likt. (Oppskrift, mesketemperatur og mesketid.)

Takk for svar. Så hva er egentlig forskjellen på hydrometer og refraktometer? Fordeler/ulemper?
Og hvordan kan jeg fonne ut rett SG når temperaturen på vørteren er for eksempel 65grader?
 
Hydrometer er en glasskolbe med en målepinne på.
Et hydrometer til bruk for ølbrygging virker slik at med rent vann på 20 grader C, så viser den SG på 1.000.
Når sukkerinnholdet øker, som skjer når vi mesker og "trekker" sukkerstoffer ut av malten, så vil hydrometeret flyte høyere i væsken fordi tettheten på væsken øker, og da viser den f.eks. 1.040.

Tenk at du flyter høyere i saltvann enn i ferskvann, i Dødehavet er dette ekstremt fordi saltinnholdet er så veldig høyt.
Samme blir for hydrometeret som flyter i vørteren din, jo mer sukker jo høyere flyter den.

Siden hydrometeret som oftest er kalibrert på 20 grader må du enten kjøle ned vørterprøven til 20 grader, eller så må du regne om. Til det bruker du f.eks. kalkulatoren på http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/ , det finnes sikkert en slik kalkulator i Beersmith også, som jeg forstår du bruker, men jeg kjenner ikke til det programmet.


Et refraktometer er et optisk instrument som måler brytning av lys i en væske.
Et refraktometer til bruk for brygging måler sukkerinnhold i vann.
Dette er også kalibrert på 20 grader, men siden det bare er en dråpe eller to som skal til, så blir det avkjølt ganske så fort.

Når gjæren forbruker sukkeret i vørteren og lager alkohol vil ikke refraktometeret vise rett, for det blir ikke det samme å måle brytning av lys i en væske med alkoholinnhold. Dermed bruker man som oftest hydrometer til å måle FG.
Man KAN bruke refraktometer til å måle FG. Da må man bruke en kalkulator til dette også, f.eks. denne http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/


Refraktometer er kjekt å bruke på bryggedagen, fordi det ofte er raskere siden man slipper å avkjøle vørterprøven.
Bruker man hydrometer kan man ta vørterprøven i et målebeger av metall og sett i en bolle med isvann, da avkjøles det ganske så raskt.
Hydrometer er OK for å måle OG og FG (ikke minst FG for da får man en prøve på ca 1 dl som man kan smake på)
Mange har kun hydrometer.

Håper dette var avklarende.
 
Sist redigert:
Dermed bruker man som oftest refraktometer til å måle FG.
Man KAN bruker en kalkulator til dette også, f.eks. denne http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/
Meget godt skrevet, imponert. Ville selv byttet ut hydrometer istedenfor refraktometer i teksten over, men det er smak og behag ;-)

Nå burde admin på Norbrygg forumet våkne og benytte sjansen til å oppdatere FAQ etc. på Norbryggs hjemmesider, vet at både du og msevland har tilbudt hjelp til dette. Der er det en del utdatert/manglende info
http://norbrygg.no/faq-ofte-spurte-sporsmal/
 
Hydrometer er en glasskolbe med en målepinne på.
Et hydrometer til bruk for ølbrygging virker slik at med rent vann på 20 grader C, så viser den SG på 1.000.
Når sukkerinnholdet øker, som skjer når vi mesker og "trekker" sukkerstoffer ut av malten, så vil hydrometeret flyte høyere i væsken fordi tettheten på væsken øker, og da viser den f.eks. 1.040.

Tenk at du flyter høyere i saltvann enn i ferskvann, i Dødehavet er dette ekstremt fordi saltinnholdet er så veldig høyt.
Samme blir for hydrometeret som flyter i vørteren din, jo mer sukker jo høyere flyter den.

Siden hydrometeret som oftest er kalibrert på 20 grader må du enten kjøle ned vørterprøven til 20 grader, eller så må du regne om. Til det bruker du f.eks. kalkulatoren på http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/ , det finnes sikkert en slik kalkulator i Beersmith også, som jeg forstår du bruker, men jeg kjenner ikke til det programmet.


Et refraktometer er et optisk instrument som måler brytning av lys i en væske.
Et refraktometer til bruk for brygging måler sukkerinnhold i vann.
Dette er også kalibrert på 20 grader, men siden det bare er en dråpe eller to som skal til, så blir det avkjølt ganske så fort.

Når gjæren forbruker sukkeret i vørteren og lager alkohol vil ikke refraktometeret vise rett, for det blir ikke det samme å måle brytning av lys i en væske med alkoholinnhold. Dermed bruker man som oftest refraktometer til å måle FG.
Man KAN bruker en kalkulator til dette også, f.eks. denne http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/


Refraktometer er kjekt å bruke på bryggedagen, fordi det ofte er raskere siden man slipper å avkjøle vørterprøven.
Bruker man hydrometer kan man ta vørterprøven i et målebeger av metall og sett i en bolle med isvann, da avkjøles det ganske så raskt.
Hydrometer er OK for å måle OG og FG (ikke minst FG for da får man en prøve på ca 1 dl som man kan smake på)
Mange har kun hydrometer.

Håper dette var avklarende.

Takk for svar, det ble nå mye mer oppklarende. Skal prøve hydrometer på neste brygg.
 
Meget godt skrevet, imponert. Ville selv byttet ut hydrometer istedenfor refraktometer i teksten over, men det er smak og behag ;-)

Nå burde admin på Norbrygg forumet våkne og benytte sjansen til å oppdatere FAQ etc. på Norbryggs hjemmesider, vet at både du og msevland har tilbudt hjelp til dette. Der er det en del utdatert/manglende info
http://norbrygg.no/faq-ofte-spurte-sporsmal/
Takk for korrekturlesing. Rettet det opp nå.

Sendt via Tapatalk
 
Jeg hører til refraktometerets uvenner, sjøl om jeg er klar over at det er et like irrasjonelt standpunkt som holdningen min til begrepet "pale ale". Men for det første trenger jeg aldri kjapp beskjed om SG på noe trinn i prosessen. For det andre klarer jeg ikke å stole på refraktometeret, så jeg må uansett ta en kontrollmåling med hydrometeret:confused:.

Det kjipe er at hydrometerprøver av alt etter kokinga er tapt øl. Men det er snakk om ganske lite, hvis du får tak i et slankt måleglass. Det blir ikke borte mer enn 70 ml til en prøve - og dessuten blir det ikke borte heller. Akkurat som gjærlåssniffing, er hydrometerprøvedrikking en kjekk last som gir mye glede:).
 
Klarer ikke å se et det er noe irrasjonelt med å påstå at pale ale underforstått er engelsk ;)
Og så får alle andre pale ale angi hvor de kommer fra.
Tross alt kom jo pale ale fra England først.

Men refraktometer er gøy, selv om OG og FG alltid måles med hydrometer her i huset.
 
Utover det Finn sa, så har jeg den tvangsforestillingen om at jeg vil ha mest mulig presisjon til en minst mulig penge. Og der faller refraktometeret igjennom, det blir omtrentlig ift. et presisjon hydrometer, eks. final gravity hydrometer. Dette pga. fysikkens lover angående lysbrytning i vann ift. vørter ift. vørter med alkohol, dvs. øl.

Kalkulatorene har korreksjons mulighet du kan legge inn etter å ha kalibrert refraktometeret ditt, men dette er ikke særlig viktig for de aller fleste tror jeg (Wort correction factor)

Men hva vet jeg, har aldri lengtet etter et refraktometer og aldri brukt et.

Noen brygger øl uten å måle OG/FG i det hele tatt, kun på erfaring.

Men driver du med to desimaler angående alkoholstyrken på flasken din, og det ikke er ment som en spøk, så bør måleutstyret være iorden. Selv da er det en vits.
 
Første gangen jeg var med å brygge øl, hos en kamerat, brukte vi et refraktometer. OG ble målt med hydrometer.

Når jeg så handlet inn bryggeutstyr til meg selv, "måtte" jeg også ha et refraktometer.
Jeg hadde nok klart meg helt fint uten, og jeg bruker det mindre hyppig under brygging enn jeg gjorde før.
Tidligere målte jeg "hele tiden". Lærte mye av det om hva som skjedde underveis, men nå måler jeg bare innimellom.

Min erfaring er at refraktometeret viser ganske så likt som hydrometeret. Her ikke noe problem med å "stole på" verdiene det viser.
Desimaler blir mindre og mindre viktig kjenner jeg.
 
Jeg bruker refraktometer KUN på bryggedagen.
Bruker hydrometer også, breboil SG, OG og kanskje litt under kok også.

Når jeg måler under gjæring er det hydrometer som gjelder.
 
Noen som kan forklare hvordan man kan beregne SG med beersmith og hydrometer/refraktometer? Jeg klarer ikke finne ut hvordan.


HS
 
Bruker refeaktometeret mindre enn tidligere, men syns det er veldig praktisk til det jeg bruker det til. Måler boil gravity etter ca fem minutters kok, og bruker den målingen til å treffe OG (tilsette vann eller forlenge kok). Bruker det også ved tilsetting av sukker. Dette skjer mot slutten av kok, og jeg syns det er viktig at sukkeret utgjør en viss % av OG. Så da blir det noen målinger som hadde vært nokså upraktisk å skulle gjøre med et hydrometer.

Ellers kunne jeg tenke meg å tracke gjæring med refeaktometeret og denne: http://seanterrill.com/2012/01/06/refractometer-calculator/ (men bekrefte FG med hydrometer).
 
Bruker refeaktometeret mindre enn tidligere, men syns det er veldig praktisk til det jeg bruker det til. Måler boil gravity etter ca fem minutters kok, og bruker den målingen til å treffe OG (tilsette vann eller forlenge kok). Bruker det også ved tilsetting av sukker. Dette skjer mot slutten av kok, og jeg syns det er viktig at sukkeret utgjør en viss % av OG. Så da blir det noen målinger som hadde vært nokså upraktisk å skulle gjøre med et hydrometer.

Ellers kunne jeg tenke meg å tracke gjæring med refeaktometeret og denne: http://seanterrill.com/2012/01/06/refractometer-calculator/ (men bekrefte FG med hydrometer).
Jeg bruker ca. to minutter på å måle preboil SG med hydrometer, boil gravity. Dette fordi det går noe tid å gå ned en etasje til kjøkkenet og tappe kaldvann i vasken slik at prøven kan nedkjøles. Tar prøven i et litermål av stål, ca 1dl, men trenger egentlig 0.6. Snurrer litt på litermålet med et termometer oppi, og ettter rundt minuttet er vørteren nedkjølt. Smaker gjerne på vørteren, synes det er interessant ift. prosess og maltslagene som er benyttet, og ev. astrigens.

Brygger ikke så ofte at disse minuttene bryr meg noe særlig.
 
SG er jo kun et måleresultat underveis i prosessen... Det er ikke noe man beregner.
Tror ikke jeg forstår hva du spør om @HenningS

Slik jeg forstår så må man jo finne ut om man må koke vørteren lengre eller tilføre mer vann for å oppnå rett OG. Og da må jeg vel måle SG? Men når jeg måler mens det koker så er jo det for varmt, har hørt at man i beersmith kan skrive inn det man måler og temperatur så slipper man å vente til vørteren er 20grader.
Når vørteren i utgangspunktet er ferdig å koke, ønsker man ikke å gjøre en måling før man eventuelt starter nedkjøling.

Eller har jeg misforstått alt?
 
Slik jeg forstår så må man jo finne ut om man må koke vørteren lengre eller tilføre mer vann for å oppnå rett OG. Og da må jeg vel måle SG? Men når jeg måler mens det koker så er jo det for varmt, har hørt at man i beersmith kan skrive inn det man måler og temperatur så slipper man å vente til vørteren er 20grader.
Når vørteren i utgangspunktet er ferdig å koke, ønsker man ikke å gjøre en måling før man eventuelt starter nedkjøling.

Eller har jeg misforstått alt?
Ahh, det du spør om er hvor i Beersmith man kan legge inn SG, temperatur og så oppgitt korrekt SG justert for temperatur. Korrekt?

Jeg har ikke Beersmith, men her er hva min venn google fant til meg : http://www.beersmith.com/help2/index.html?hydrometer_temperature_tool.htm

Kan det være det du lurer på?
 
Tilbake
Topp