HJELP: Imperial stout med OG 1,130

Men var det så lurt å kjøre på med mer oksygen når gjæringa var godt i gang?
Har brukt karboneringsgjær noen ganger på så sterke øl. Både F2 og CBC (tror jeg den heter).
Har alltid fungert godt.

I Yeast står det at man på øl med OG på godt over 1,090 gjerne kan kjøre på med en ny runde oksygen 12-18 timer etter pitch. Gjæren trenger mye oksygen for så sterke øl og første dose går unna raskt.
 
Kanskje det. Men selv følger jeg Gahrs råd om ikke å tilsette mer oksygen etter at gjæringa er godt i gang.
Så det var derfor jeg tenkte du ville gi det en ny runde samme kveld og ikke vente til neste dag.
Tror likevel jeg har lest at bryggerier gjør det på den måten. Men de har nok mer kontroll på hva de gjør enn oss hjemmebryggere.
Du får gi tilbakemelding om hvordan det blir.
 
Jeg ville ha tilsatt andre dose oksygen før krausen/gjæring hadde startet, ser du oksygenerte etter 14 timer. Selv har jeg testet både 3 og 4 tilsetninger med oksygen i løpet av de 24 første timene.

Når det er sagt så tror jeg ikke at noen vil merke noe særlig forskjell på et øl med OG 1.126 og sikkert mye bitterhumle. Slike øl er jo best når de er lagret lenge og fått litt naturlig oksygenerings preg.

Også relevant diskusjon her med Gahr
https://forum-test.norbrygg.no/thre...er-og-fersk-flytende-gjaer.28474/#post-292366
 
Kanskje det. Men selv følger jeg Gahrs råd om ikke å tilsette mer oksygen etter at gjæringa er godt i gang.
Så det var derfor jeg tenkte du ville gi det en ny runde samme kveld og ikke vente til neste dag.
Tror likevel jeg har lest at bryggerier gjør det på den måten. Men de har nok mer kontroll på hva de gjør enn oss hjemmebryggere.
Du får gi tilbakemelding om hvordan det blir.
Ref: Gahr sitatet
https://forum.norbrygg.no/threads/dobbelt-oxygenering.24485/#post-247268

Merk at det er få absolutte sannheter i bryggeverdenen, og selv om du stiller inn temperaturkontrollen med to desimaler og finberegner med brygge kalkis'er til samme presisjon så er virkeligheten gjerne at variasjonene pga. kompleksiteten i biosystemet kombinert med bryggetekniske komplekse prosesser gjør disse to desimalene rimelig irrelevante.

En kontrollert og repeterbar prosess basert på best practices og deretter justeringer til ølet smaker som det skal er det erfarne bryggere foreskriver som riktig tilnærming.

Dette kan foreløpig ikke oppnås kun med teknologi og kalkulatorer.
Derfor henger jeg over både meskekar, kokekar samt gjæringskar for å måle og følge med, delvis for at det ennå er morro, men også for at jeg tror jeg kan oppnå litt bedre kontroll enn å la teknologien dure på autopilot. Tror allikevel at de erfarne bryggerne i dette forumet framdeles lager bedre øl enn det jeg foreløpig greier, men jeg lærer mer hver dag.

Store bryggerier har som du nevner en stab av personer samt laboratorie som foretar ev. justeringer fra brygg til brygg og utfører kvalitetskontroll

Se her hva et moderne pils bryggeri er i stand til, banker de fleste vil jeg tro
http://anders.geekhouse.no/blog , artikkel om
Nye E. C. Dahls
 
Sist redigert:
Jeg ser at jeg i forhold til det Gahr sier i tråden det linkes til over kanskje har tilsatt oksygen på et ugunstig tidspunkt da gjæringen allerede var i gang. Her gikk jeg dog bare etter hva som sto i Yeast hvor det var beskrevet at andre runde gjerne kunne tilsettes i perioden 12-18 timer etter pitch. Får ikke håpe det har for stor negativ effekt på ølet. Jeg hadde ambisjon om å tilsette etter 12 timer, men det ble ikke gjort før etter 14 timer, rett og slett fordi jeg var ute på byen og kom hjem alt for sent til å orke å stå opp klokken syv for å ta tak i det :D

Det får bli en ren bonus om dette ølet ender opp som et godt øl med tanke på alt som kan gå galt her; for lite gjær, for mye oksygen, potensiale for dårlig utgjæring som følge av høy OG og faktorene nevnt tidligere, og potensielle problemer med karbonering. Akk ja :)
 
;) På den annen side så greide vel bl.a Belgiske munker å lage sterkt øl før noen visste hva gjær var, og de hadde definitivt ikke oksygenflaske. Men triksene de hadde ble vel holdt som en forretningshemmelighet i lang tid mellom de forskjellige klosterene, eller er dette noe jeg bare har drømt?

Dette kan gå helt fint, det ble tilsatt nok oksygen ihvertfall!
 
En oppdatering:

Den har nå stått på gjæringskaret i 2 uker og har gjæret ned til 1,038. Smaker faktisk ganske bra på 20 grader rett fra karet ;) Pt. er den på 11,6%..

Den gjæret 24 timer på 17 grader, så 24 timer på 18 grader. Deretter 48 timer på 19 grader. Resten av tiden har den stått på 20 grader, nå da totalt 15 dager.

Jeg har 2 uker på meg før den MÅ flaskes. Hva tenker dere om videre gjæringstid/-temperatur. Bør jeg kjøre den opp til 21/22 grader og la den stå en til to uker til?

20160619_185418.jpg
 
Kult, dette var jo bra! Jeg ville økt temp som du foreslår og målt SG om en uke igjen.
 
Smaksbildet i ølet påvirkes ikke av noen av alternativene så sent i prosessen. Det er jo for å gi litt drahjelp til gjæren slik at den kanskje spiser seg ned noen poenger til.
22 grader er greit mener jeg.
 
Ville i alle fall gitt det litt tid på den tempen du har tenkt å flaskekarbonere på om den er høyere enn gjæringstemp du har kjørt.
 
Smaksbildet i ølet påvirkes ikke av noen av alternativene så sent i prosessen. Det er jo for å gi litt drahjelp til gjæren slik at den kanskje spiser seg ned noen poenger til.
22 grader er greit mener jeg.

Det var det jeg tenkte. Da setter jeg den på 22 grader og lar den stå et par uker. Mest praktisk i forhold til flasking. Regner med det ikke er noe problem å la den stå i gjæringskaret så lenge.
 
Ny oppdatering...

Flasket denne i dag etter 4 uker på gjæringskaret. De siste to ukene fikk den stå på 22 grader. FG endte på 1,037, så den spiste ett poeng siden forrige måling for to uker siden.

Den smaker overraskende rent og pent, så jeg har troen på denne så sant gjæren ikke er for sliten til å klare karboneringsjobben!
 
Ny oppdatering:

Denne har nå vært på flaske siden 3. juli, i syv uker. De to siste ukene har den stått på 27 grader da nivået på karboneringen ikke har vært det helt store. Når jeg jekket første prøvesmak etter 5 uker kom det bare et lite "pft" og selv etter 2 nye uker, denne gang på så høy temperatur som 27 grader, er karboneringsnivået det samme. Jeg antar håpet nå er ute for at denne skal få en fin karbonering. Kan imidlertid trøste meg med at ølet smaker bra, selv om det er noe daft :)
 
Håpet er nok ute for at den gjæren du har på flaskene skal klare å karbonere.
Du kan jo tilsette frisk gjær, dersom du mener det er verdt bryet.
Jeg gjorde det med en quadrupel, og det fungerte veldig bra. Skrevet om det her.
 
Noe har skjedd, men all karbonering per i dag har kommet de første ukene før jeg skrudde temperaturen i rommet til 27 grader. Med tanke på 12,1 % alkohol og utviklingen så langt etter snaue 2 mnd så er jeg skeptisk til om det skjer så mye mer med den nå, men om den skulle komme seg så er jo ingenting bedre enn det. Men som sagt smaker ølet meget bra, og dette er jo heller ikke ølstilen hvor karboneringen er aller mest kritisk...
 
Noe har skjedd, men all karbonering per i dag har kommet de første ukene før jeg skrudde temperaturen i rommet til 27 grader. Med tanke på 12,1 % alkohol og utviklingen så langt etter snaue 2 mnd så er jeg skeptisk til om det skjer så mye mer med den nå, men om den skulle komme seg så er jo ingenting bedre enn det. Men som sagt smaker ølet meget bra, og dette er jo heller ikke ølstilen hvor karboneringen er aller mest kritisk...
Hvilken ABV kalkulator brukte du i beregningen?

Standard eller Alternate?
http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/
 
Tilbake
Topp