Glimrende mottrykksfyller

Det er herlig lettvint å bruke fat. Samtidig liker jeg å lagre ølet på flasker. Det er noe med å sette eget øl med egne etiketter på bordet. Det blir liksom ikke det samme å luske ned i kjelleren for å fylle opp glassene.

Problemet er, som alle ”fat til flaske”-tilhengere vet, å få overført godsakene uten å miste karbonering.

Ja, det finnes utstyr – Blichman BeerGun, diverse mottrykksfyllere og andre mer hjemmelagde løsninger. BeerGunen fungerer greit hvis du har en lang tynn øltilførsel, flasker/utstyr som er godt nedkjølt, osv. Likevel har jeg opplevd litt skuffende karbonering. Og det blitt lett mye skum og søl. Og det tar tid – lang tid.

Mottrykksfyllere er som regel av gummipropp-/ventil-typen. Har ikke prøvd disse selv, men jeg hører de er tungvinte i bruk – og krever mye tohånds holding og sjonglering.

Før høstens bryggesesong gjorde jeg derfor grundig research. Det måtte da finnes en løsning som både er rask i bruk, som ikke skummer – om som ikke koster en månedslønn?

Omsider kom jeg over denne snutten på YouTube:

Denne elegante løsningen er håndlaget av Michael Skoglund fra Eslöv i Sverige. Etter litt korrespondanse på mail ble jeg overbevist, og bestilte et eksemplar. Det var den andre han hadde solgt til Norge.

Fikk den for noen uker siden, og har fått testet på to batcher. Den fungerer aldeles nydelig! Som man ser på videoen, kan man fylle ”handsfree” – og man kan korke, hente opp flasker fra StarSan-karet osv. mens fyllingen pågår. I praksis bruker jeg nå halvparten av tiden i forhold til BeerGun. Og viktigst av alt – karboneringen holder seg. Minimalt med skum, noe søl blir det fremdeles, men etterhvert som teknikken finslipes skal det også reduseres, tror jeg.

Oppdatering: Laget en liten video selv også:

Har nå testet den på 8 batcher, og må si at dette var en veldig god investering.

Hei igjen! Jeg kjøpte samme mottrykksfyller men har ikke hatt tid til å prøve den ennå. Tenkte jeg skulle forsøke til helgen, men setter pris på om du har noen tips om hva jeg bør gjøre og ikke gjøre, hvilket trykk bruker du og hvordan vet du at flasken er full? Jeg ser på videoen at du stenger kranen en stund etter at ølet har nådd synlig topp, stopper den av seg selv?
 
Jeg bruker 1 bar som arbeidstrykk. Husk å utløse trykket på fatet før du begynner. Som reget er det en liten skumtopp øverst i flasken som gjør at fyllingen stopper av seg selv. Når toppen av ølet er én ca under toppen stopper jeg tilførselen og utligner trykket med den høyre knappen. (Ser at jeg ikke gjorde det på videoen, emn det blir mindre søl på den måten.) Så er det bare å vippe ut flaske og kapsle mens den neste fylles. Bruksanvisningen svarer på det meste. De eneste gangene jeg har hatt problemer har vært med veldig høyt karbonerte øl. Da kan det bli mye skum i flaskene og fyllingen tar lang tid.
 
Jeg har også hatt denne et års tid, for min del så er trykket jeg bruker serverings trykket til fatet jeg skal fylle dra enten det er 0,5 eller 1,5 bar.

Holmentoppen: hva mener du med at du utløser trykket på fatet før du setter i gang? Ser også at du utligner trykker før du fjerner flasken, ender du ikke bare opp med mindre co2 i headspace av å gjøre det eller tenker jeg feil nå?

Forøvrig fornøyd med fylleren selv, og drakk senest en øl som ble fylt med denne for et år siden i sist uke uten at jeg merket noen usmaker:) men syntes ølet jeg tapper med denne ender opp med hakket mindre kullsyre enn ølet jeg tapper direkte fra fatet

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Vurderer å prøve fylleren til Williamswarn, men da snakker man fort 5 lapper med moms og frakt

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Jeg har også hatt denne et års tid, for min del så er trykket jeg bruker serverings trykket til fatet jeg skal fylle dra enten det er 0,5 eller 1,5 bar.

Holmentoppen: hva mener du med at du utløser trykket på fatet før du setter i gang? Ser også at du utligner trykker før du fjerner flasken, ender du ikke bare opp med mindre co2 i headspace av å gjøre det eller tenker jeg feil nå?

Forøvrig fornøyd med fylleren selv, og drakk senest en øl som ble fylt med denne for et år siden i sist uke uten at jeg merket noen usmaker:) men syntes ølet jeg tapper med denne ender opp med hakket mindre kullsyre enn ølet jeg tapper direkte fra fatet

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Jeg bruker ikke fat til servering, så hodet var ikke med meg der. Ingen grunn til å frigjøre serveringstrykket selvsagt. Å utløse trykket med høyreknappen før man napper ut flasken skaper mindre søl etter min erfaring. Har neppe noe å si for headspace i flasken. Frigjort CO2 fra ølet fyller headspace på et øyeblikk.
 
I dag skulle jeg endelig prøve meg på å tappe med mottrykksfylleren, men dengang ei... Jeg bruker 0,5 liter Longneckflasker og de passer ikke, i beste fall dårlig. Synd ikke noen av dere som bruker den har tipset om dette men dere bruker kanskje bare vanlige ølflasker 0,33 fra butikken.
Så nå sitter jeg her da med 300 stk. flasker jeg ikke får brukt, og 4 fat ferdig karbonert øl jeg ikke får tappet... :-(
 
I dag skulle jeg endelig prøve meg på å tappe med mottrykksfylleren, men dengang ei... Jeg bruker 0,5 liter Longneckflasker og de passer ikke, i beste fall dårlig. Synd ikke noen av dere som bruker den har tipset om dette men dere bruker kanskje bare vanlige ølflasker 0,33 fra butikken.
Så nå sitter jeg her da med 300 stk. flasker jeg ikke får brukt, og 4 fat ferdig karbonert øl jeg ikke får tappet... :-(

For å være ærlig skjønner jeg ikke helt hva du snakker om, det er null problem og bruke 0,5 long neck og på disse, jeg bruker da ikke noe annet (type den bryggselv selger). Så at du sitter her med 300 stk flasker du ikke får brukt skjønner jeg lite av.

At fyllrørert kun går halveis ned i flasken er korrekt, men hva er problemet med det?
 
For å være ærlig skjønner jeg ikke helt hva du snakker om, det er null problem og bruke 0,5 long neck og på disse, jeg bruker da ikke noe annet (type den bryggselv selger). Så at du sitter her med 300 stk flasker du ikke får brukt skjønner jeg lite av.

At fyllrørert kun går halveis ned i flasken er korrekt, men hva er problemet med det?

Så fylleren din ser eksakt lik ut med de flaskene du bruker som det bildet jeg postet over her? Og du har ingen problemer med å ta av flasken etter tapping uten at mye renner ut? Det vil jeg gjerne se... Jeg trodde også at noe av hensikten med fylleren var at man fylte fra bunnen av flasken, slik det er nå er det minst 10 cm. til bunnen fra røret, men det kan sikkert løses med en slangebit som Brekke skriver. problemet er som jeg skrev å sette inn og ta av flasken uten for mye problemer og søl. Mine flasker er 27 cm. høye, dine er kanskje lavere?
 
Kan ikke se noen store forskjeller fra hvordan det ser ut hos meg enn det gjør på bildet ditt nei, mulig du bruker noe smalere eller høyere flasker enn bryggselv varianten? Skal ta og sjekke etterpå hvor likt det ser ut. Men har somsagt ikke noe problem med å fylle 0,5 flaskene fra bryggselv uten å søle en eneste dråpe :) Om du fyller fra bunn eller ei på en mottrykksfyller burde ikke ha noe å si, da meningen er at du skal purge flasken for oksygen for du setter i gang fyllinga, så det ville jeg ikke tenkt så mye på :)
 
specene til fylleren påstår 175 mm - 270 mm flaskehøyde, så 27 er på kanten :) de jeg bruker ser ut som er 26,5
 
Det går an å sette splintene inn midt på fjærene. Da blir de ikke så sammepresset og du får noen ekstra millimeter slingringsmonn. Har aldri opplevd dette med Nøgne Ø flasker, dette må være en type som er bittelitt høyere?
 
Må vel gå bra å bytte ut plastplaten i bunn med noe tynnere, så går det vel bedre? Eventuelt borre flere splint hull.

Er det noen som har gode erfaringer med rimeligere mottrykksfyllere? Eller må man opp i denne prisen for å få noe som fungerer bra?
 
Må vel gå bra å bytte ut plastplaten i bunn med noe tynnere, så går det vel bedre? Eventuelt borre flere splint hull.

Er det noen som har gode erfaringer med rimeligere mottrykksfyllere? Eller må man opp i denne prisen for å få noe som fungerer bra?
Ja, å bore et ekstra sett hull er den opplagte løsningen hvis man har lange flasker.

Tror også standard fyllere til ca 1500,- i bryggebutikken fungerer bra. Men man må gjerne holde dem under fylling.
 
Det går an å sette splintene inn midt på fjærene. Da blir de ikke så sammepresset og du får noen ekstra millimeter slingringsmonn. Har aldri opplevd dette med Nøgne Ø flasker, dette må være en type som er bittelitt høyere?

Mine er 27 cm. høye, jeg har sett 4 forskjellige nå fra 25 til 26,5 cm. Så dette lar seg i alle fall løse. Men nå har jeg egentlig mest lyst til å skifte til 0,33 l. longneck, ser enklere ut og er en bedre størrelse. (for meg)
 
Med vanlig karbonering er alle størrelser like greie å bruke, etter min erfaring (ca 40 batcher). Ved høy karbonering er Erdinger/Håndbryggeriet de beste fordi de har en jevn skråning øverst ”uten skulder”. Føler det blir mer skum når man bruker longneck.
 
Tilbake
Topp