WLP002-spørsmål

Finn Berger

Moderator
Satte en Fullers 1845 for 48 timer siden. OG 1.064. Solid stormgjæring, og nå har den roet seg ned på 1.018. Plopper fremdeles litt sånn dann og vann, og jeg regner med at den går et poeng eller to til ned før den faller helt til ro.
Men dette har gått fryktelig fort fra vørter til øl. Det er så og si helt klart, og med veldig lite kullsyre. Smaker som ferdig, nesten. (Og veldig godt:)!)

Det jeg lurer på nå, er hvor lenge jeg skal la denne stå til modning. Denne gjæren dropper jo solid ut, og jeg tenker at dels skjer det kanskje ikke så mye modning etter hvert, når ølet allerede er så klart, og dels vil jeg få trøbbel med karbonering om jeg venter de tre ukene jeg vanligvis lar det gå.
 
Eg har flaska wlp002 etter 1,5 veker. Den raske gjæringa tilseier at ein ikkje slavisk treng følgje dei tilrådde 2 vekene.
 
tenker å brygge favoritt apa'en min med myye mosaic og Cascade. De andre gangene jeg har laget den har jeg brukt us-05. Har en engelsk bitter stående til gjæring som skal tappes samme dag jeg skal brygge apa. Hvis jeg gjenbruket wlp002 på apa,hva kan jeg forvente meg. Er forskjellen stor?? @Finn Berger
 
Det blir bedre med 002! Mer kropp, god maltsødme, litt lavere prosent - men jeg har fått veldig god utgjæring med 002. Bare pass på at den ikke detter ut for tidlig - men det der kan du sikkert.

Så kan du prøve andre engelske ølgjær på amerikanerne dine seinere:). Mine favoritter: WLP013 og 028. Vestkyst på 013!
 
Det blir bedre med 002! Mer kropp, god maltsødme, litt lavere prosent - men jeg har fått veldig god utgjæring med 002. Bare pass på at den ikke detter ut for tidlig - men det der kan du sikkert.

Så kan du prøve andre engelske ølgjær på amerikanerne dine seinere:). Mine favoritter: WLP013 og 028. Vestkyst på 013!
Hva legger du i dette ut?? Stopper opp?? Pitcher alltid fresh gjær, bruker ren O2 og har god styring på temp. Pith på 18 øke til 19 og kanskje sette opp til 21 etter ei ukes tidkanskje??
 
Hva legger du i dette ut?? Stopper opp?? Pitcher alltid fresh gjær, bruker ren O2 og har god styring på temp. Pith på 18 øke til 19 og kanskje sette opp til 21 etter ei ukes tidkanskje??

002 flokkulerer kraftig. Gi den en god grunn, sånn som at temperaturen synker når hovedgjæringen går mot slutten, og den tar kvelden og legger seg kjapt til hvile på bunnen av gjæringskaret.

Temperaturskjemaet ser veldig bra ut:).
 
002 flokkulerer kraftig. Gi den en god grunn, sånn som at temperaturen synker når hovedgjæringen går mot slutten, og den tar kvelden og legger seg kjapt til hvile på bunnen av gjæringskaret.

Temperaturskjemaet ser veldig bra ut:).
Da senker jeg tempen på hovedsteget et par grader og kjører på.. takk for svar!!!
 
Da senker jeg tempen på hovedsteget et par grader og kjører på.. takk for svar!!!

Mulig du misforsto. Det temperaturskjemaet du antydet, er det jeg ville brukt. 17 grader går fint, det er nedre grense for denne gjæren, men da får du jo mindre av den gjærkarakteren (fruktighet fra estere) som er noe av poenget med engelsk ølgjær.

men altså: Det viktige er å ikke utsette gjæren for et temperaturfall før gjæringen er avsluttet.
 
Mulig du misforsto. Det temperaturskjemaet du antydet, er det jeg ville brukt. 17 grader går fint, det er nedre grense for denne gjæren, men da får du jo mindre av den gjærkarakteren (fruktighet fra estere) som er noe av poenget med engelsk ølgjær.

men altså: Det viktige er å ikke utsette gjæren for et temperaturfall før gjæringen er avsluttet.
He he!! Jeg som ikke var tydelig nok. Mente å senke forsukkrings steget. Mesker på 68 med US-05 for å få FG på 1012-1013. Kjører da 66 grader når jeg skal bruke 002. Gjæringen kjører jeg som nevnt over.
 
He he!! Jeg som ikke var tydelig nok. Mente å senke forsukkrings steget. Mesker på 68 med US-05 for å få FG på 1012-1013. Kjører da 66 grader når jeg skal bruke 002. Gjæringen kjører jeg som nevnt over.

:) - har akkurat prøvd å redde så mye som mulig av en veldig god dry stout med en begynnende infeksjon, og var redd det hadde gått ut over klarheten i posten;).

Høres ut som en god ide.
 
Tilbake
Topp