Din favorittgjær?

Imperial L26 Pilgrimage (Andechs) til lagere, dvs. mest pils.

Belgisk: Imperial B48 (Westmalle)

Britisk og amerikansk: Imperial A31 (McEwans) og Imperial A38 Juice (Boddington's)

Men jeg bruker en hel del andre, også:).
 
Wyeast 3787. Et must å ha til white IPA og alt av belgisk.
34/70 til lyse lagere.
US-05 er en arbeidshest til mye ales.
Mye annen ferskgjær er prøvd og veldig bra. Men disse 3 har jeg stort sett i kjøleskapet hele tiden.
 
På ingen måte. Det er en veldig solid gjær og virkelig et bra valg om man skal ha en husgjær som fungerer på tvers av øltyper.
I og for seg enig. Det er vel den gjæren som kan brukes til å lage en akseptabel versjon av flest øltyper. Men på den annen side lager den vel ikke de mest interessante versjonene?

Når vi snakker om husgjær, er det helst våtgjær vi tenker på, trur jeg - altså en gjær vi holder gående fra brygg til brygg. Tørrgjær er det jo helt uproblematisk å ha flere typer av liggende, så det er ingen praktisk grunn til å tyne én type til å gjøre tjeneste i flest mulig øltyper.
 
Når vi snakker om husgjær, er det helst våtgjær vi tenker på, trur jeg - altså en gjær vi holder gående fra brygg til brygg. Tørrgjær er det jo helt uproblematisk å ha flere typer av liggende, så det er ingen praktisk grunn til å tyne én type til å gjøre tjeneste i flest mulig øltyper.
Tja... jeg tenker at en husgjær en en gjær du alltid har tilgjengelig og som du bruker ofte nok til at du kjenner den godt og kan forstå hvordan den vil fungere i ulike øl.
 
Tja... jeg tenker at en husgjær en en gjær du alltid har tilgjengelig og som du bruker ofte nok til at du kjenner den godt og kan forstå hvordan den vil fungere i ulike øl.
Joda, det er ikke urimelig å bruke det sånn. Jeg har vel bare hengt meg opp i koblinga mellom husgjær og prosessen med å holde den gående. Det var jo nødvendig, om en går litt bakover i tid. Så jeg klarer bare ikke helt å tenke på en tørrgjær som husgjær. Det er jo ingen praktisk grunn til å satse på én gjær til alt øl om en uansett bruker tørrgjær.

Bryggeriene har jo økonomiske grunner til å holde seg med færrest mulig gjærstammer, jfr. Kinn som lenge greide seg med Wyeast 1318 og 3787. Espen Lothe snakka jo om de to som sine husgjær.
 
Joda, det er ikke urimelig å bruke det sånn. Jeg har vel bare hengt meg opp i koblinga mellom husgjær og prosessen med å holde den gående. Det var jo nødvendig, om en går litt bakover i tid. Så jeg klarer bare ikke helt å tenke på en tørrgjær som husgjær. Det er jo ingen praktisk grunn til å satse på én gjær til alt øl om en uansett bruker tørrgjær.
Ja, det er jo en annen måte å se det på.

Kanskje begrepet "husgjær" rett og slett ikke gir så mye mening for en hjemmebrygger.
 
Tilbake
Topp