WLP002

Mulig jeg formulerte meg litt tungvint her men spørsmålet var om 002 kan har stormgjæret så raskt som ca 36 timer? Og om jeg pga. temperaturdroppet og evt. for rask flokkulering bør tenke på diacetylrest?

Gjærer forøvrig alltid mine ales i 14 dager+

Thomassvendsen skrev:
Mulig jeg formulerte meg litt tungvint her men spørsmålet var om 002 kan har stormgjæret så raskt som ca 36 timer? Og om jeg pga. temperaturdroppet og evt. for rask flokkulering bør tenke på diacetylrest?

Gjærer forøvrig alltid mine ales i 14 dager+

Ja, den kan godt ha gjort jobben så raskt. Og, ja, du kan øke tempen litt, for å være på den sikre siden.

Holder det med temperaturøkning mot slutten av gjæringstiden eller bør jeg øke nå? Ca 18 grader i rommet for øyeblikket.
Har du noe erfaring med mye diacetyl fra 002? Har lest om dette på amerikanske forum men har inntrykk av at det har en tendens til å bli overdrevet i en del av trådene der.

Uansett takker og bukker for svar :ilike:

Thomassvendsen skrev:
Holder det med temperaturøkning mot slutten av gjæringstiden eller bør jeg øke nå? Ca 18 grader i rommet for øyeblikket.
Har du noe erfaring med mye diacetyl fra 002? Har lest om dette på amerikanske forum men har inntrykk av at det har en tendens til å bli overdrevet i en del av trådene der.

Uansett takker og bukker for svar :ilike:
WLP002 produserer noe mer diacetyl enn en del andre gjærstammer, noe jeg mener produktarket på White Labs bekrefter. Har selv erfart at så er tilfelle, i alle fall. Så jeg kjører temperaturen litt opp etter stormgjæringa som også hos meg har vært forrykende raskt unnagjort. De få gangene jeg har brukt gjæren, har den satt i gang i et vilt tempo, utgjæret omtrent som forventet i løpet av få dager for så å falle raskt til bunns. Første gang jeg brukte den var jeg i en liten tidsklemme med tanke på å få øl klart til et selskap, og gikk på en smell med for mye smørsmak ettersom jeg ikke lot den få nok tid til å rydde opp etter seg.

Ville ikke tatt temperaturen opp mer enn en grad eller to. Så fremt du har brukt nok frisk gjær, og beluftet vørteren, skal ikke temperaturøkning være nødvendig en gang på overgjær. Det står og faller på å la gjæren få nok tid. Her er en ok artikkel fra Brew Your Own som forklarer det hele mer detaljert:
http://byo.com/stories/article/indices/18-brewing-science/306-brewing-science-controlling-diacetyl

Jeg skal nå prøve meg på fersk gjær for første gang, og har valgt wlp002 til en Extra special bitter.
Jeg ser på Whitelabs sine sider at denne gjæren er svært flokkulent,- er dette et problem da jeg skal flaskekarbonere etter endt gjæring? Bør jeg da tilsette tørrgjær i tillegg til sukker for å sikre at det karbonerer skikkelig?
Jeg ser også det er nevnt på samme side at man bør riste litt på gjæringskaret med jevne mellomrom i et par timer etter at man har pitchet gjæren, siden den visstnok har en tendens til å klumpe seg. Er dette nødvendig?

Min lille erfaring er at man ikke trenger ekstra gjær selv om gjæren er veldig flokkulent. For what its worth...

002 har high kreuzen nede i kjelleren min nå - 12 timer etter pitching og uten risting.

Har ikke hatt problem med flaskekarboneringen de 3-4 gangene jeg har brukt 002 (har ikke tilsatt noe ekstra)

HansKr

Jeg har hat et problematisk øl med denne gjæren. Juleøllen i fjor ble overkarbonert. Jeg antar at gjæra har sylda. Den flokkulerte muligens ut før øllet var utgjæra. Og selv etter 14 dager i gjæringskaret så var det fortsatt noe gjærbart sukker igjen. Omstikking til gjæringskaret jeg bruker til å fylle flasker med kan ha fått liv i gjæra igjen.

Men det kan også hende det er en infeksjon. Smakte noe infisert en periode, men ble borte med lagring. Noe som ikke gir helt mening  :help:

Har nå bestilt wlp002 og fuggles.
Ølet jeg har lyst til å lage er lett humla, ca 4%, tørsteslukker, har pale, pils, vienna og munic som kommer til å bli blandet i forhold når vi står og skal male kornet, og kommer vel til å dumpe oppi litt acidmalt og noe lys karamell (3%?).

Er det noen som har forslag til meskeskjema for å treffe ca 75% att. Med wlp002? Tenker att fg på 10 vil passe bra...

Eh... 3% blir det jo ikke... den mengden kara var 3% i et mye større øl.

5% tenker jeg det blir...

Har en Robust Porter stående som jeg satte med gode 2 dl tjukk WLP002 starterslurry på lørdag. Den har altså stått nokså nøyaktig tre døgn nå, tirsdag kveld. OG var 1.064, og nå ser det ut til at den skal slå seg til ro nede på 1.026. Går kanskje et poeng eller to til ned, vil jeg tro. Det smaker godt, og er ikke utpreget søtt, men jeg kunne godt tenkt meg at den endte nede på 1.020, i alle fall.
Det er litt dårlig utgjæring, men jeg mesket på 68, eller litt i overkant, så det var nok en god andel uspiselig sukker i vørteren. Etter en time der hadde jeg full konversjon. Mesket en time til på 71, og det gir vel ikke akkurat mer av det forgjærbare sukkeret.
Mener jeg hadde i nok gjær, som dessuten skulle være frisk og fin. Brukte oksygen og gjærnæring.

Spørsmålet er: Skal jeg begynne å mase med å røre opp gjæren, eller kan jeg la det være fordi det vil ha liten effekt? Jeg har lite erfaring med denne gjæren, men har lest om mange som driver og tyner den for å få den til å gjære litt lenger ut. Men jeg kan godt tenke meg å gjøre minst mulig som kan provosere infeksjon og oksydering med dette ølet.

Oppskriften er litt spesiell, med 3,75 kg MO og 2,65 kg Mørk Münchener som basismalt. Kan det ha hatt noe å si? Det blir jo litt tynt med enzymkrefter her, jeg er klar over det. Men jeg fikk full konversjon, og jeg mesket i to timer - og det er vel uansett likegyldig for utgjæringen hva som produserte den OG'en jeg startet gjæringen med.

Jeg er absolutt ingen besserwisser, men har flasket en Brown Ale på WLP002 i kveld, og den har ploppet jamt i 8 dager før det roet seg (på jevne 21 grader). Min hadde OG:1059 og landet på 1016 etter 14 dager. Ølet var mesket med 13% Crystal/Cara/Shoco vs Basemalt.
Jeg vil tro ølet ditt vil fortsette utgjæring i flere dager til?

Jeg satte min på 17, så gikk den opp til 18, og så opp til 20. Nokså jevn og rolig plopping, ingen stormfull fase. Nå står den i romtemperatur, og termometeret på dunken viser 21. Nå er det bare et par plopp i minuttet, og det siste døgner har SG bare sunket et par poeng.

Jeg lever godt med ølet slik det tegner nå - 5,2%, litt søtt og med solid fylde - men meningen var et litt sterkere og litt tørrere øl.

Vel, som med så mye annet i livet: Når det ikke gikk slik som planlagt, så ble det kanskje vel så bra:).

Ingen stormgjæring her heller. Mer en "rolig og behersket fest" over en drøy uke :) Er det ikke tidlig å konkludere etter tre døgn?

Tilbake
Topp