WLP002

Ja, virker ikke helt normalt. Brukte hele kaka fra 40 liter Andrimne Old Ale. Var nok ikke noen god ide. Kan bli kjedelig om 200 flasker begynner å smelle i boden.

WLP002 kan gi god utgjæring, mye bedre enn den ryktes å gi, men dette var jo i overkant. Jeg tror ikke det dreier seg om infeksjon, for alkoholinnholdet vil sette en stopper for det. Mengden av gjær kan ha bidratt til høyere temperatur, som kan være noe av årsaken til alkoholsmaken. Det er sikkert et øl som blir bedre etter en del lagring.

Dro til med godt med både gjær og oksygen på en julefred med 002 - og den mista jeg styringa på. Smatt ganske fort opp i 21 grader (jeg bruker ikke øleskap og sånt, men flytter litt rundt på dunkene til ulike temperatursoner), og ned fra 1.070 til 1.020, og jeg er redd det er litt mye alkoholvarme der. Denne gjæren har temperament - mener jeg har opplevd det der før.

Ja, virker ikke helt normalt. Brukte hele kaka fra 40 liter Andrimne Old Ale. Var nok ikke noen god ide. Kan bli kjedelig om 200 flasker begynner å smelle i boden.

Du brukte ei hel kake? Da er det ikke rart den har rast igjennom med litt usmaker. Den må stå er mitt tips. Du småføkka gjæren, få nye celler til å gjøre siste finishen, sånn teoretisk Men de klarer nok å gjøre unna, hvis det er like ille etter tre mnd så di fra, for det er en erfaring mange vil vite om.

Har selv laget 11.5% (på papiret) uten noen form for alkoholbitt eller usmaker, selv om det definitivt har vært der hver gang etter to uker.

Så godt som. Andre usmaker enn fusel?

På mine? Nei. Jeg vet ikke hvis det har vært fusel engang, har smakt etanol. Men den smaken har gått over etter så lite som ei uke etterpå. Men på de store ølene har jeg alltid pitchet en frisk dose combat-ready x-generasjon gjær. De større ølene tar nok litt lengre tid å få ferdig i karet. Men mitt eksempel har vært OG 1.105. . Aldri flasket før smaken har gitt seg da jeg vet at det er gjæren som må til for å få det til å forsvinne. Fjerner aldri et øl før fra gjæren før det smaker lovende ut av gjæringsdunken.

På mine? Nei. Jeg vet ikke hvis det har vært fusel engang, har smakt etanol. Men den smaken har gått over etter så lite som ei uke etterpå. Men på de store ølene har jeg alltid pitchet en frisk dose combat-ready x-generasjon gjær. De større ølene tar nok litt lengre tid å få ferdig i karet. Men mitt eksempel har vært OG 1.105. . Aldri flasket før smaken har gitt seg da jeg vet at det er gjæren som må til for å få det til å forsvinne. Fjerner aldri et øl før fra gjæren før det smaker lovende ut av gjæringsdunken.

Da får nok den Julefreden nyte julefreden i gjæringskaret:p.

Etter ny bryggerunde igår, med nytt termometer, så spørs det om ikke porteren ble mesket på 62 grader. Det kan jo også være med på å forklare utfallet.

Jeg kjøpte en pakke wlp002 fra Bryggselv, Asker. Jeg har brukt flytende gjær i mange år og normalt er den flytende. Denne var imidlertid meger tykk, nærmest som tannpasta. Jeg laget en 2 liter starter. Starteren viste liten aktivitet selv om gjæren var forholdsvis fersk og gjæren i starteren klumpet seg slik at starteren så ut som surmelk. Jeg kontaktet Bryggselv og snakket med en som hadde mye erfaring med denne gjæren og han sa dette var vanlig fordi denne gjæren er meget flokkulerende.

Basert på dette svaret brygget jeg en Irsk Extra Stout (OG 1060/FG 1011). Jeg mesket inn ved 64C holdt denne temperaturen i 60 min og økte så temperaturen til 68 som jeg holdt i 30 min. Jeg resirkulerte i 5 minutter og så sparget jeg i ca 90 minutter.

Vørteren ble kokt i 90 minutter med "rolling boil", deretter kjølt ned til 20C og tilsatt gjæren fra starteren.

Gjæringstemperatur var 20C

Vørteren gjæret normalt i 7 dager til FG1025. Da stoppet gjæringen. Jeg prøvde alle normale metoder for å få gjæren i gang igjen, men til ingen nytte.

Har noen andre hatt lignende erfaringer med denne gjærtypen?

Dette er relativt typisk for wlp 002. Den flokkulerer som tannpasta. Den er så flokkulerende at når den stopper så er det stopp. 1060-1025 er litt lav utgjæring selv for wlp 002. Det burde være mulig å komme mellom 1015 og 1020. Men dette er en gjær med en lav utgjæringsgrad. Dersom du vil ha engelske estere og høy utgjæring er wlp 007 den riktige gjæren. Det er faktisk svært lite du kan gjøre med wlp 002 i din situasjon. Ølet kan likevel berges (tror jeg) Jeg vill satt en starter på wlp 007 og satt denne til batchen. Tipper du kan få ølet ned i alle fall 2 plato slik.

Wlp 002 er en fantastisk smakfull og god gjær til bitter og old ale. Men den er ikke egnet dersom man vil ha "tørre" øl.

mvh
Bårdd

Jeg har pleid å få ganske god utgjæring med WLP002. Det er bare å følge de vanlige triksene, med rikelig, frisk gjær, begynne litt kaldt og deretter passe på at temperaturen ikke får falle etter at stormgjæringen er i ferd med å avta. En FG på 1011 er nok litt optimistisk, men 1014 burde være innen rekkevidde. På Speidel synes jeg at jeg får dårligere utgjæring med et mesketrinn på 68 °C, selv etter en time på lavere temperatur. Men jeg tror ikke mesken har skylden her, iallfall ikke alene.

Takk for innspill.

Jeg har nå tilsatt en pakke Fermentis Safale 04 (skal være samme som wlp007), så får vi se om noen dager.

Hei forum.

Brygget en imp. stout som står til gjæring nå. OG 1.094, mesket på litt høy temp (67/68), og tilsatt WLP002. Gjæra ble steppet opp med starter 2 ganger, den ble pitchet når den var aktiv på runde nr 2, tilsatt O2 i gjæringskaret ved pitching, og tilsatt mer O2 etter ca 10 timer.

Nå har den stått i 8-9 dager, det har ikke vært noe synlig aktivitet de siste 4-5 dagene. Åpnet for å tørrhumle litt, og begge gjæringsdunkene viser 1.029. Ølet blir ikke flasket før om en drøy uke, men jeg har noen spørsmål:

Er dette en FG som kan forventes av denne gjærstammen? Den er oppgitt til 63-70% attenuation
Restsødmen er jeg ikke bekymret for smaksmessig, men bør jeg være bekymret for flaskebomber? Jeg har av uviss grunn ofte bommet på karbonering på sterke mørke øl, og har vurdert F2 karboneringsgjær, men er det dumt å innføre en annen gjærstamme i et øl med så høy restsødme? Kan man evt tilsette F2 i gjæringsdunken noen dager før flasking før å ta vekk evt gjærbar sødme i ølet før karboneringssukker tilsettes?

Noen mer erfaring med WLP002 som har lyst å dele sin visdom? Generell synsing er også tillatt :)

HansKr

Hadde ikke bekymra meg om dette. 70% utgjæring som er i øvre sone av hva man kan forvente ut fra spesifikasjonene fra White Labs, samt at øla er tett på 10% som er alkoholtoleransen til WLP002.

Takk for svar.

Noen som har formeninger om F2 gjær for flaskekarbonering vil kunne lage problemer? Spiser den mer restsødme? Eller er det nok guffe igjen i wlp002 til å spise karboneringssukkeret og ordne opp selv?

HansKr

Hei forum.

Brygget en imp. stout som står til gjæring nå. OG 1.094, mesket på litt høy temp (67/68), og tilsatt WLP002. Gjæra ble steppet opp med starter 2 ganger, den ble pitchet når den var aktiv på runde nr 2, tilsatt O2 i gjæringskaret ved pitching, og tilsatt mer O2 etter ca 10 timer.

Nå har den stått i 8-9 dager, det har ikke vært noe synlig aktivitet de siste 4-5 dagene. Åpnet for å tørrhumle litt, og begge gjæringsdunkene viser 1.029. Ølet blir ikke flasket før om en drøy uke, men jeg har noen spørsmål:

Er dette en FG som kan forventes av denne gjærstammen? Den er oppgitt til 63-70% attenuation
Restsødmen er jeg ikke bekymret for smaksmessig, men bør jeg være bekymret for flaskebomber? Jeg har av uviss grunn ofte bommet på karbonering på sterke mørke øl, og har vurdert F2 karboneringsgjær, men er det dumt å innføre en annen gjærstamme i et øl med så høy restsødme? Kan man evt tilsette F2 i gjæringsdunken noen dager før flasking før å ta vekk evt gjærbar sødme i ølet før karboneringssukker tilsettes?

Noen mer erfaring med WLP002 som har lyst å dele sin visdom? Generell synsing er også tillatt :)

HansKr
Det står en del om WLP002 her som det kan være verdt å merke seg: https://www.bryggselv.no/blogg/hemmeligheten-bak-engelsk-bitter/

Planlegger neste brygg. Er ny på det meste, men har valgt meg WLP002 som den alegjæren jeg vil holde meg til nå i starten. Brygget er en Blonde med OG 1043. Har planlagt å meske lavt (55*15, 64*40, 78*10), samt overpitche for å gi større utgjæring, og BS setter da FG til 1012. Det jeg lurer litt på er hvordan jeg skal legge gjæringsprofilen min. Har søkt og lett endel på nett, men informasjonen spriker litt synes jeg. Gjæren er jo kjent for å arbeide veldig raskt i starten, og har en anbefalt gjæringstemp på 18-20 grader. Hva skjer dersom jeg legger stormgjæringen på 16-17 grader for å bremse den litt i starten, for deretter å gå opp til 19 før en diacetylrest på 21-22?

Sist redigert:
Tilbake
Topp