Mulig infeksjon ?

Engen

Norbrygg-medlem
Flasker/fater en 50 liters batch med gresskarøl. Kjører to gjæringskar. Ett speidel og en konisk ss. Speidel helt normal, lukter godt og FG 1.013 (05 gjær) Ss har en hvit ring langs kanten ca 3 cm over ølet. Det lå noen få biter av dette og fløt på toppen, mulig at de har havnet er når tanken har blitt løftet opp fra gulvet. . Bitene så helt ut som hvite malingsflak. Måler FG 1.010 på denne tanken. Tankene har stått 17 dager på 17.5 grader. OG 1.044 og Beersmith sier en FG på 1.009 på denne

Begynnende infeksjon ? Hva skal jeg evt gjøre ? 20161117_013438.jpg

Sist redigert:
Dette ser helt fint ut. Ringen er nok bare trubrester fra stormgjæringen. Prøv et Google Image Search på «infected beer», så puster du nok lettet ut. RDWHAHB. ;)

Edit: Har du prøvesmakt? Det gir gjerne en pekepinn på om alt er i orden.

Sist redigert:
Jeg kunne faktisk blitt skeptisk til hvite malingsflak. Har hatt det før, men husker jaggu ikke hva resultatet ble. Dessuten kan en smaksprøve tidlig i en infeksjon ikke gi en definitiv bekreftelse/avkreftelse.

Jeg synes det hvite ser ut som sopp. Men som sagt, bare vært borti det en gang før uten at jeg husker hva det ble til. Det er iallefall veldig mer unormalt enn det er normalt, med det hvite. Jeg ville bare latt den stå en uke uten å røre dunken.

Jeg kunne faktisk blitt skeptisk til hvite malingsflak. Har hatt det før, men husker jaggu ikke hva resultatet ble. Dessuten kan en smaksprøve tidlig i en infeksjon ikke gi en definitiv bekreftelse/avkreftelse.

Jeg synes det hvite ser ut som sopp. Men som sagt, bare vært borti det en gang før uten at jeg husker hva det ble til. Det er iallefall veldig mer unormalt enn det er normalt, med det hvite. Jeg ville bare latt den stå en uke uten å røre dunken.

Veldig usikker jeg også. Nå tok jeg å flasket alt som var i Speidel karet som virket helt normalt, så tok jeg å fyllte dette noe mere tvilsomme på to fat, så får vi se.

Tilbake
Topp