Karbonere med vørter?

Forøvrig. Alle sier at flasker skal lagres stående, men det er lagring. Men jeg hørte at Dupont (eller noe sånt) karbonerte de horisontalt, for da får gjæren større tilgang til oksygenet som da fortere og lettere blir brukt opp i flaska.
Aldri hørt det før, men det virker da logisk, da kontaktflaten med headspace er er jo langt større liggende enn stående?
 
Det tyske heimebryggarar gjer er å tappe opp ei flaske vørter under bryggen, legge den i frysen, og bruke til karbonering. Mengden kjem vel an på og, prøving feiling etc. Eg vart anbefalt ein liter på 20, men eg ser utregningane allereie er i gang :D
 
Det tyske heimebryggarar gjer er å tappe opp ei flaske vørter under bryggen, legge den i frysen, og bruke til karbonering. Mengden kjem vel an på og, prøving feiling etc. Eg vart anbefalt ein liter på 20, men eg ser utregningane allereie er i gang :D

Jeg tror ikke dette er en teknikk som egner seg for å beregne på slump. Flaskebomber er farlige. En liter kan ha veldig ulikt innhold av sukker, f.eks., og graden av utgjæring kan også variere ganske mye. Så du skal i alle fall ha en del erfaring med det før du hopper over kalkulatoren.
 
Jeg tror ikke dette er en teknikk som egner seg for å beregne på slump. Flaskebomber er farlige. En liter kan ha veldig ulikt innhold av sukker, f.eks., og graden av utgjæring kan også variere ganske mye. Så du skal i alle fall ha en del erfaring med det før du hopper over kalkulatoren.
Enig i at slump ikke er greia, men med en SG-måling så burde det være mulig å si noe nøyaktig nok om sukkerinnholdet i den literen.
 
Enig, så lenge det er samme vørter og gjær som ellers, hvis ikke vil utgjæringen kunne bli forskjellig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
@Sarge Helt klart. Men jeg syntes det hørtes litt skummelt ut med et generelt råd om en liter vørter til 20 liter øl:). Det blir fort merkbare utslag om du bommer i beregningene, og om du ikke produserer flaskebomber, er likevel både for flatt øl og overkarbonert øl fryktelig kjedelig å få. Så jeg kommer nok til å fortsette å bruke kalkulatoren, sjøl om jeg regner med å ha noenlunde grei peiling etter å ha gjort dette noen ganger. Better safe than sorry.
 
Er dette egentlig ikke en ganske greit å regne seg frem til?

Klassisk disclaimer, jeg kan jo ikke matematikk.

Men.

Si du har 20L øl som startet på 1.050 og endte på 12

Du tappet ut en liter før gjæring. Dvs at du har 38 poeng som er fermenterbare i den literen din.

Så blander du det i 20 liter og får 21L som inneholder 38 poeng.

Ett poeng gir deg et co2 volum på 0.5, så er det bare å fordele utover flasker.
 
Er dette egentlig ikke en ganske greit å regne seg frem til?

Klassisk disclaimer, jeg kan jo ikke matematikk.

Men.

Si du har 20L øl som startet på 1.050 og endte på 12

Du tappet ut en liter før gjæring. Dvs at du har 38 poeng som er fermenterbare i den literen din.

Så blander du det i 20 liter og får 21L som inneholder 38 poeng.

Ett poeng gir deg et co2 volum på 0.5, så er det bare å fordele utover flasker.

Jeg kan heller ikke matte, så jeg skjønner kanskje ikke helt det der. Men altså, med det forbeholdet: De 38 poengene må vel deles på 21 liter? Det gir 1,8 poeng, og dermed 0.9 volumes (?) CO2? Og det tror jeg er ganske mye feil. Bjarte N har en formel på forrige side, og jeg har også sett hvordan det regnes ut, og det var litt mer komplisert enn dette. Ikke veldig ille, men såpass at kalkulatoren er enklere.
 
Jeg kan heller ikke matte, så jeg skjønner kanskje ikke helt det der. Men altså, med det forbeholdet: De 38 poengene må vel deles på 21 liter? Det gir 1,8 poeng, og dermed 0.9 volumes (?) CO2? Og det tror jeg er ganske mye feil. Bjarte N har en formel på forrige side, og jeg har også sett hvordan det regnes ut, og det var litt mer komplisert enn dette. Ikke veldig ille, men såpass at kalkulatoren er enklere.

Tror jeg bare holder meg til påtvunget co2 egentlig, siden det var feil :)
 
Tror jeg bare holder meg til påtvunget co2 egentlig, siden det var feil :)

Jeg tror regnestykket var feil, i alle fall:). Men hadde du brukt den literen i det ølet, ville du i følge kalkulatoren fått 1,8 volumes, og det er vel en rimelig grei engelsk karbonering.
 
Jeg tror ikke dette er en teknikk som egner seg for å beregne på slump. Flaskebomber er farlige. En liter kan ha veldig ulikt innhold av sukker, f.eks., og graden av utgjæring kan også variere ganske mye. Så du skal i alle fall ha en del erfaring med det før du hopper over kalkulatoren.
Dette gjeld først og fremst typisk tysk øl, altbier, pils, golden ale på ca 4-5%, med vesentleg høgare OG enn 1050 kan det nok bli farleg å bevege seg på kjøla ;) Men som sagt, ser ut som utrekningane er i full gang. Lukke til!
 
Noen som prøvde å karbonere med vørter? Hvordan gikk det?
Må du bruke samme gjær som i ølet eller kan en bruke karboneringsgjær (tørr)?

Ble mange spørsmål men håper det går greit... :)
 
Jeg karbonerer alr ølet mitt med vørter, og er veldig fornøyd med det.
Du har nok mer styring om du bruker samme gjær. Jeg har aldri hatt behov for å bruke karboneringsgjær (men har en pose på lur i kjøleskapet:)), så jeg kan ikke gi deg noe godt svar. Du bør vel ikke bruke en gjær som har høyere utgjæringspotensiale uansett.
 
Ble/blir det noe stor forskjell på kullsyre, skum eller andre ting i forhold til karbonering med sukker eller fat syns du?
Eller har du noe tips ut øver det som står i denne tråden å komme med. Har lyst å prøve på en lager å dumt å ødelegge en batch som har stått 3-4 uker til gjæring. [emoji3]

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Ble/blir det noe stor forskjell på kullsyre, skum eller andre ting i forhold til karbonering med sukker eller fat syns du?
Eller har du noe tips ut øver det som står i denne tråden å komme med. Har lyst å prøve på en lager å dumt å ødelegge en batch som har stått 3-4 uker til gjæring. [emoji3]

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Det du kan gjøre er å tappe ut en menge vørter som du setter til side til du skal flaske, og så for å være helt safe kan du ta vare på litt av gjæren du bruker til brygget. Dagen før du skal flaske kan du tilsette gjæren til speisen (vørteren du har tatt vare på), la stå ute ett døgn til denne er godt aktiv, fjerne krausen, og så tilsette vørteren til hovedbatchen for karbonering. Du kan bruke https://www.brewersfriend.com/gyle-and-krausen-priming-calculator/ for å finne ut hvor mye vørter du skal ta vare på. Hvis du ikke gjør en tradisjonell tysk kaldfermentering så vet jeg ikke hvis du trenger den ekstra gjæren.

Dette står vel allerede i tråden når jeg tenker meg om. Men det er en enkel fremgangsmåte iallefall.
 
Skal teste for første gang i dag uten fat. Fem dagers gjæring. Ølet er på 1.013 men kommer til å stoppe på 1.012. Speise dosert med doseringssprøyte etter at flaska er fylt. Her kommer oksygenet, men får tyskerne det til skal jeg også klare det og med litt øvelse.
 
Hvilke øl er det du skal flaske etter kun 5 dager? Hold oss/meg gjerne oppdater med hvordan det går.. Spennende med "nye" måter å gjøre ting på.. [emoji5]️

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp