Bryggesoftware: Brewing Day

ØyvindBråthen

Norbrygg-medlem
For å lære meg mer om detaljene bak alle utregningene som gjøres i bryggeprosessen, samt at jeg ikke er spesielt fornøyd med alternativene som finnes der ute, så har jeg laget min egen web-baserte bryggesoftware som nå er kommet så langt i utviklingsløpet at jeg tenkte jeg skulle dele det med bryggerne inne på Norbrygg :)

Jeg tenkte å unngå å komme med for mye forklaringer her, for å forhåpentligvis få tilbakemeldinger på hvor lett eller vanskelig applikasjonen er å bruke.

Hovedfunksjonaliteten i applikasjonen går på følgende:

Utstyrsprofil(er) - for å ha nok input for beregningene.
Ingredienser - Her ligger det mye inne allerede, men brukere kan legge til egne og editere de som ligger inne som default.
Oppskrifter - Oppskrifter lages fra ingrediensene, og alt av relevante utregninger gjøres for bryggeren.
Brygg - Ett brygg baseres på en oppskrift, og lever sitt liv uavhengig av oppskriften etter dette. Her holder man styr på alle stegene som skal gjøres i bryggeprosessen, samt tiden på disse. Man registrerer avlesninger her underveis slik at man har full kontroll på hva som gikk etter beregningene og hva som ikke gjorde det.

Etter hvert kommer det også sosiale elementer som deling av oppskrifter og lignende, men disse er ikke ferdige enda.

Applikasjonen finner dere her, og det letteste er å lage en konto via Google/Facebook login: www.brewingday.net

Setter stor pris på tilbakemeldinger fra alle her inne både på hva som dere synes er bra, hva som ikke er så bra, forslag, bugs og alt annet.
 
Kort tur innom. Pent og ryddig
Fordel om man kan importere oppskrifter i Beer xml siden mange har en del ting fra før
 
Kort tur innom jeg også, dette kan muligens være midt i blinken for meg!
Er det muligheter for å ha "faste oppsett" som feks til en Speidel, Grainfather eller BB eller skal alle legge inn sin egne data fra begynnelsen? Det jeg tenker på er vel en utstyrsprofil.
 
Kort tur innom. Pent og ryddig
Fordel om man kan importere oppskrifter i Beer xml siden mange har en del ting fra før
Skal kjøre denne litt oppover på prioriteringslista mi. Ser at det er en god idé å kunne importere ting man har fra før for å gjøre det enklere å komme igang :)
 
Kort tur innom jeg også, dette kan muligens være midt i blinken for meg!
Er det muligheter for å ha "faste oppsett" som feks til en Speidel, Grainfather eller BB eller skal alle legge inn sin egne data fra begynnelsen? Det jeg tenker på er vel en utstyrsprofil.
Hei, og takk for tilbakemelding. Jeg har sett litt på dette, og det er noe jeg har tenkt på å legge inn, men ikke gjort enda. Skal prøve å få sett på dette om ikke så lenge jeg, for det burde ikke være så mye jobb å legge dette inn for de vanligste typene av bryggeutstyr.
 
Da har jeg satt opp alt noenlunde, og det ser virkelig grit ut til mitt bruk. Meget bra. Men jer er jo en nybegynner i dette her. Så ta alle mine spørsmål og tilbakemeldinger med en klype salt.
Så spørs det som alltid hvordan oppsettet ser ut etter det har truffet en virkelig bryggedag :).
Så at "Water to grain ratio" lå som default på 2,6. Er det noen grunn for dette? Har justert meg ned til en 1,25 da jeg tenker at det vil være et bedre utgangspunkt. Men har jo fint lite erfaring med dette.
 
Da har jeg satt opp alt noenlunde, og det ser virkelig grit ut til mitt bruk. Meget bra. Men jer er jo en nybegynner i dette her. Så ta alle mine spørsmål og tilbakemeldinger med en klype salt.
Så spørs det som alltid hvordan oppsettet ser ut etter det har truffet en virkelig bryggedag :).
Så at "Water to grain ratio" lå som default på 2,6. Er det noen grunn for dette? Har justert meg ned til en 1,25 da jeg tenker at det vil være et bedre utgangspunkt. Men har jo fint lite erfaring med dette.
Hei.

Jeg regner med at det du bruker i ditt oppsett er 1,25 quart/pound, og ikke liter/kilo? 2.6 liter per kilo er tilfeldigvis akkurat det samme som 1.25 quart per pound ;)

Overalt i applikasjonen kan du trykke på navnet på enhetene, liter/kilo i dette tilfellet, og velge en annen enhet. Veldig kjekt når man f.eks. skal legge inn en oppskrift som er i pounds/gallons og du vil se resultatet i liter/kilo.
 
Hei,

Jeg la inn et testbrygg og en utstyrsprofil, men noe må jeg ha feilet på, for jeg fikk melding om at "Yor kettle is to small for this batch".

Mvh
Vegard
 

Vedlegg

  • Brewingday.png
    Brewingday.png
    198 KB · Sett: 238
Hei,

Jeg la inn et testbrygg og en utstyrsprofil, men noe må jeg ha feilet på, for jeg fikk melding om at "Yor kettle is to small for this batch".

Mvh
Vegard
Hei. Utifra tallene i bildet ditt, så ser det ut som om du har valgt en batch size på 25 liter eller noe slikt? Batch size er i Brewing Day antall liter du skal ende opp med på flasker/fat når du er ferdig med bryggeprosessen. I utstyret ditt så har du registrert at kokekjelen din er på 30 liter. Du kan også se at pre-boil volume, altså hvor mye væske som skal kokes opp for at du til slutt skal sitte igjen med 25 liter er litt over 36 liter, når man tar hensyn til fordamping, og tap når man overfører fra kokekjele til gjæringskar, og fra gjæringskar til flasker/fat. Derfor får du denne advarselen i programmet.
 
Jeg la inn kjelestørrelse på 36L, har pre-boil på 29.13 på ei litt tilfeldig oppskrift, men får likevel opp advarsel om at minimum kettle size er på 38 L. Det stemmer vel ikke helt? Er det kanskje slik at den totale vannmengden for denne oppskriften er større enn kjelestørrelsen? Det er jo i så fall egentlig ikke noe problem.
 
Jeg la inn kjelestørrelse på 36L, har pre-boil på 29.13 på ei litt tilfeldig oppskrift, men får likevel opp advarsel om at minimum kettle size er på 38 L. Det stemmer vel ikke helt? Er det kanskje slik at den totale vannmengden for denne oppskriften er større enn kjelestørrelsen? Det er jo i så fall egentlig ikke noe problem.

Hei. Hvis du trykker på advarselikonet så ser du utregningen, og grunnen til at du får denne advarselen. Jeg har lagt inn headspace i utregningen på 1/3 (kjelen kan ikke være helt full når man koker opp hvis man vil unngå overkok). Dvs. at du ender opp med 29.13*4/3 som blir rett over 38 liter, og dermed grunnen til at du får denne meldingen. Jeg legger ikke total vannmengde til grunn :)
 
Hei. Hvis du trykker på advarselikonet så ser du utregningen, og grunnen til at du får denne advarselen. Jeg har lagt inn headspace i utregningen på 1/3 (kjelen kan ikke være helt full når man koker opp hvis man vil unngå overkok). Dvs. at du ender opp med 29.13*4/3 som blir rett over 38 liter, og dermed grunnen til at du får denne meldingen. Jeg legger ikke total vannmengde til grunn :)

Jeg så det med 1/3 headspace, men skjønte det ikke helt før nå. Jeg har uten problem kokt 30L vørter så da ser jeg bort fra advarselen. Eller kan jeg kanskje justere hvor mye jeg syns er for mye vørter til kok selv i utstyrsprofilen?
 
Jeg så det med 1/3 headspace, men skjønte det ikke helt før nå. Jeg har uten problem kokt 30L vørter så da ser jeg bort fra advarselen. Eller kan jeg kanskje justere hvor mye jeg syns er for mye vørter til kok selv i utstyrsprofilen?

Det er så nære uansett at du lett kan se bort fra den. Jeg kan også se på om 1/3 er for mye, eller om dette skal være konfigurerbart. Men det er også litt derfor jeg viser utregningen, slik at man selv kan bestemme om man synes det er innafor eller ikke. For din del så er jo differansen under 1 liter så det går sikkert greit, men er pre-boil 37 liter og kjelen din er på 38 liter så blir det sikkert vanskelig å unngå overkok :).

Iallefall siden vann øker med ca. 4% i volum når det er 20 grader, og 100 grader.
 
Ser bra ut.
Men med Grainfather kan jeg ikke lage større batch size enn 15L pga kettle size. Regner med at programmet ikke tar med at jeg løfter ut masken før kok. :)
Fikk heller ingen informasjon om mengde meskevann og skyllevann jeg skulle bruke.
På Ipad så blir noen av ikonene og tekstene lagt på hverandre.
Jeg savnet brygge klokke, som gir alarmer ved tilsetning av feks. Humle.
 
Ser bra ut.
Men med Grainfather kan jeg ikke lage større batch size enn 15L pga kettle size. Regner med at programmet ikke tar med at jeg løfter ut masken før kok. :)
Fikk heller ingen informasjon om mengde meskevann og skyllevann jeg skulle bruke.
På Ipad så blir noen av ikonene og tekstene lagt på hverandre.
Jeg savnet brygge klokke, som gir alarmer ved tilsetning av feks. Humle.

Hei. Når du har laget et nytt brygg (ikke oppskrift) så vil meskevann, skyllevann og slikt regnes ut i de forskjellige stegene. Dette kommer ikke frem på oppskriften, og jeg mener også at det ikke har noe der å gjøre. Det er en av grunnene til at jeg sliter litt med BeerSmith, for der er det ikke noe klart skille mellom oppskrift og brygg. For meg er en oppskrift bare en mal for et nytt brygg.

Angående kettle size, hva har du oppført dette som på Grainfather?

Angående klokke, så ligger det individuelle klokker inne på de forskjellige stegene. Alarmer er ikke laget enda, men ligger på listen min over ting som skal lages :)
 
Hei.

Jeg regner med at det du bruker i ditt oppsett er 1,25 quart/pound, og ikke liter/kilo? 2.6 liter per kilo er tilfeldigvis akkurat det samme som 1.25 quart per pound ;)

Overalt i applikasjonen kan du trykke på navnet på enhetene, liter/kilo i dette tilfellet, og velge en annen enhet. Veldig kjekt når man f.eks. skal legge inn en oppskrift som er i pounds/gallons og du vil se resultatet i liter/kilo.

Her har du nok mye rett ja... Men kan du forklare til meg hva "Water to grain ratio" faktisk er?
Jeg trodde det var det vannet som ble absorbert pr kilo malt, dog etter at den har avgitt deler av sin egen vekt i form av sukker/smak. Men jeg er som sagt en nybegynner.
 
Her har du nok mye rett ja... Men kan du forklare til meg hva "Water to grain ratio" faktisk er?
Jeg trodde det var det vannet som ble absorbert pr kilo malt, dog etter at den har avgitt deler av sin egen vekt i form av sukker/smak. Men jeg er som sagt en nybegynner.

Det er rett og slett bare hvor mye vann du bruker når du mesker. Så hvis du har en Water to grain ratio på 2.6 liter per kilo, og du har 5 kilo malt som du skal meske, så vil det si at du skal benytte 5 * 2.6 = 13 liter vann til meskingen.

Hvor mye vann som absorberes er noe annet igjen, og ligger som regel på ca. 1 liter per kilo.
 
Takker for svar. Når jeg da taster inn 2,6 i steden for 1,25 er der fint lite i informasjonssiden som endrer seg. Hva gir dette tallet meg?

Videre lurer jeg også på hvorfor det ikke står total vannmengde i informasjonen? Det står jo preboil volume, men det som har skjedd før mtp absorering etc sier den ikke noe om. Jeg planlegger et "no sparge" brygg med min Speidel, og har planlagt å starte med alt vannet som trengs uten skylling, dette literantallet vann får jeg ikke opp, så da må jeg kalkulere det ved siden av?

Beklager dersom det kommer mye dumme spørsmål...
 
Takker for svar. Når jeg da taster inn 2,6 i steden for 1,25 er der fint lite i informasjonssiden som endrer seg. Hva gir dette tallet meg?

Videre lurer jeg også på hvorfor det ikke står total vannmengde i informasjonen? Det står jo preboil volume, men det som har skjedd før mtp absorering etc sier den ikke noe om. Jeg planlegger et "no sparge" brygg med min Speidel, og har planlagt å starte med alt vannet som trengs uten skylling, dette literantallet vann får jeg ikke opp, så da må jeg kalkulere det ved siden av?

Beklager dersom det kommer mye dumme spørsmål...

Absolutt ikke dumme spørsmål :) Jeg har ikke brygget på Speidel før, men jeg trenger sikkert å sette meg litt inn i det også for å få til de utregningene som trengs her.
Angående de andre volumutregningene som du trenger, så ligger disse ikke inne på oppskriften, men når du velger å lage et nytt brygg basert på oppskriften din. Det er også her alle bryggestegene ligger med sine utregninger. Hvis "no sparge" vil si at du starter med vannmengden som du trenger for både mesking og skylling fra starten av, så vil du finne vannmengden du trenger til meskingen i steget Heat strike water og mengden skyllevann i steget Sparge.

Endring av Water to grain ratio vil ikke ha noe å si for pre-boil volume eller lignende, men vil ha noe å si for strike water og sparge water. Har man en høyere Water to grain ratio vil man ha mer av vannet oppi når man mesker, og tilføre mindre vann under skyllingen. Har man en lav Water to grain ratio vil man bruke lite vann under meskingen, men vil da måtte tilføre mer vann under skylling for å få riktig pre-boil volume.

Hvis du ikke har prøvd det enda, så lag et nytt brygg fra oppskriften din og titt litt rundt der. Da tenker jeg du forstår mer. Du kan bare slette brygget etterpå, så det er ingen fare med å opprette et nytt :)
 
Tilbake
Topp