Bryggesoftware: Brewing Day

Takker for god forklaring.
Appen/programmet ser ut til å fungere meget godt, bortsett i fra at jeg endte opp med ett helt enormt tall på Heat Strike Water så her må jeg har gjort noe rart, trengte nemlig 118 liter Heat Strike Water for å ende opp med 45 liter ut. Dette hørtes da ganske mye ut...
Jeg har tidligere benyttet en tommelfingerregel (svært forenklet) som sier: Start vann (Total vannmengde) = 1,5 x Ønsket fat/flaske volum.
 
Strikewater har en meget enkel formel, så det burde være greit å finne ut hvor feilen ligger her. Strikewater i liter er rett og slett: malt i kg * watertograinratio. Pluss eventuelt Mash tun deadspace hvis du har satt opp dette på utstyret ditt.

Så hvis du har satt 2.6 liter per kilo som Water to grain ratio, så vil det si at for å få 118 liter strike water, så må du ha 45 kilo malt som høres litt i overkant ut ;)

Hva er brukernavnet ditt inne på siden? Jeg kan godt ta en titt på oppskriften din hvis du vil det :)
 
Sendte et PM med brukernavn, eller det jeg tror er brukernavn!

Da ser jeg feilen, og det er at du på utstyret ditt har satt opp Mash tun deadspace som 85 liter. Mash tun deadspace skal være volumet som eventuelt er under en falsk bunn, altså vann som fylles opp i kjelen, men som ikke blir en del av meskingen. Når denne er satt til 85 liter, så blir da Strike water 85 liter mer enn du forventer ;)

Et par ting som er greit å vite om. Når du endrer på utstyrsprofilen din nå, så endrer det ikke automatisk oppskriften din, da utstyret som ligger på oppskriften bare er en snapshot av utstyret slik det var da du la det til. Det letteste er å etter å ha oppdatert utstyret, og fjerne det fra oppskriften og legge det til igjen.

Samme for brygget. Både oppskrift (og dermed også utstyr) på et brygg er bare en snapshot (slik at et brygg ikke endres av senere endringer på oppskriften), og vil dermed ikke endres når du fikser opp oppskrift og utstyr.

Så når du har fikset opp utstyrsprofilen, og lagt denne inn på nytt på oppskriften, så er det letteste og bare slette det brygget som er feil, og deretter opprette et nytt brygg. Da burde strike water bli riktig (og alle de andre verdiene som er avhengig av denne også bli riktige).

Si ifra hvis du ikke får det til!
 
Se der ja. Jeg tolket det som om det var "plass i kjelen" av en eller annen grunn. Da ender jeg opp med et helt annet tall. Dog er tallet jeg kommer frem til ikke det jeg hadde trodd eller håpet!

Er det mulig å fravike fra de "forhåndsprogramerte" step'ene på noen måte? Som nevnt har jeg tenkt meg å ikke benytte skylling på neste brygg, som en test, det kunne da vært stas om Sparge var valgfritt som et eksempel. Nå står det nemlig at jeg skal starte med 33 liter vann og ikke de ca 75 liter eller så jeg tipper det faktisk blir for å få ut 45 liter på flaske til slutt.
 
Hei igjen,

Den dårlige nyheten er at foreløpig så kan du ikke hoppe over skyllesteget. Den gode nyheten er at hvis vi hadde gjort det, så hadde kalkulasjonene sett bra ut for deg. For den oppskriften du har så er Spargewater 41.7 liter, og Strikewater 33 liter, så tilsammen 74.7 liter som er det du forventer.

Siden jeg ikke brygger på Speidel, så må jeg bare høre med deg: Hva er vanlig prosesyre på Speidel? Er det slik du sier nå med å ikke skylle, og ha i alt vannet som skal til på starten? Skal undersøke litt mulighetene for å få dette til i applikasjonen jeg, men tror ikke dette skal by på så alt for mye problemer. Hvis dette er vanlig prosedyre for Speidel, så er det jo relevant for mange uansett, så da er det absolutt verdt det og legge dette til!
 
Nå er ikke jeg akkurat eksperten på dette, men jeg tror det vanlige for oss Speidel brukere er en skyllemetode der en først hever maltrøret, rører litt i kornet, og så heller vann rundt 78 grader som en lar langsomt renne av seg. Det er slik jeg har skylt tidligere.
Her håper jeg mer erfarne bryggere kan spe på med sin kunnskap.

Planen min på neste brygg er en metode jeg har lest om på et engelsk Speidelforum, der en kjører alt vann i fra begynnelsen og ikke bryr seg om hele greia maltrør, vingemutter og alt står under vann under meskingen. Så får jeg se på resultatet etterpå.
 
Okay, da skal jeg sjekke opp litt angående dette jeg, men noe tid kan det ta før jeg har det på plass. Foreløpig, hvis du tar vannmengden fra Strike water og sparge water og slår sammen så får du korrekt vannmengde iallefall, så er det bare å hoppe over Sparge steget når du kommer dit. :)

Merk da også at Strike water temperaturen trolig blir for høy siden du har en mye større mengde vann i forhold til malt som vil trekke temperaturen ned. Tror at hvis du heller i 75 liter vann på 78 grader, så vil du få en alt for høy mesketemperatur i forhold til det som vil være ønskelig.
 
Nå ordner speidelen de temperaturene av seg selv, så det har jeg bare tenkt å la stå til! Men takk for tipset:).
 
Uten å fremstå som speidel ekspert, så mener jeg det er vanlig å starte med 25l til mesk, og skylle med 6-8 liter på Speidel 20L, men har sett flere som kjører No Sparge, så det burde vært et valg[emoji1303]

Et annet tips til utstyrsprofilen: Hva om det fantes en knapp for å lagre profilen og samtidig oppdatere alle oppskrifter? Siden oppskriftene også er et snapshot i selve brewday, så vil ikke bryggesessjonene endres hvis man endrer profilen, mens oppskriftene vil man sannsynligvis benytte den "nye" profilen uansett[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg synes softwaren ser meget bra ut, selv om jeg påpeker noen ting her, bare så det er sagt.
Finnes det noen enkle måter å gå gjennom alle skrittene på brew in progress, når jeg nå trykker foreksempel på sparte, får jeg opp denne, med antall liter, men går jeg tilbake havner jeg helt ut og må velge brygg igjen. Det samme skjer om jeg har huket av, tar jeg tilbake havner jeg helt ut og der en velger brygg igjen.
 
Uten å fremstå som speidel ekspert, så mener jeg det er vanlig å starte med 25l til mesk, og skylle med 6-8 liter på Speidel 20L, men har sett flere som kjører No Sparge, så det burde vært et valg[emoji1303]

Et annet tips til utstyrsprofilen: Hva om det fantes en knapp for å lagre profilen og samtidig oppdatere alle oppskrifter? Siden oppskriftene også er et snapshot i selve brewday, så vil ikke bryggesessjonene endres hvis man endrer profilen, mens oppskriftene vil man sannsynligvis benytte den "nye" profilen uansett[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Okay, da har jeg kjørt No Sparge et par hakk oppover på lista mi, så det burde dukke opp om ikke så alt for lenge :)

Tenkte forøvrig akkurat det samme som deg i sted når jeg skrev svaret mitt, at det hadde vært smart med en funksjon for å oppdatere utstyrsprofilen inne på alle oppskrifter som benytter seg av den, så den funksjonen er den neste som kommer siden den er praktisk og lett å få til :) Takk for tipset!
 
Jeg synes softwaren ser meget bra ut, selv om jeg påpeker noen ting her, bare så det er sagt.
Finnes det noen enkle måter å gå gjennom alle skrittene på brew in progress, når jeg nå trykker foreksempel på sparte, får jeg opp denne, med antall liter, men går jeg tilbake havner jeg helt ut og må velge brygg igjen. Det samme skjer om jeg har huket av, tar jeg tilbake havner jeg helt ut og der en velger brygg igjen.

Takk for det! Og takk for at du påpeker ting. Det er det som hjelper meg til å finne ut hvordan andre bruker det, eller sliter med å bruke det.

Litt usikker på det du tenker på når du skriver at du må tilbake fra stegene igjen. Første og fremst: Er det telefon, pad eller PC du får problemet på? På en PC så er det bare å trykke på det neste steget i listen på venstre side når du vil hoppe til det. På en telefon hvor det er dårligere plass, så kan man trykke på X'en ved siden av stegnavnet for å komme tilbake til oversikten over stegene, men du skal aldri trenge å gå ut til der hvor du velger brygg igjen.

Eller mener du at du trykker på tilbake-knappen i nettleseren? Det fungerer isåfall ikke, da dette er en single-page application, og man ikke laster inn nye sider man kan bruke nettleserens tilbakeknapp for å gå tilbake til.
 
Er det mulig å droppe timer'ne på bryggingen? Jeg brygger med Speidel som nevnt, og den holder styr på slikt selv, men om man kan tikke av timerne, så er det en genial logg der man får med seg målinger osv. Og om det på sikt er mulig å eksportere oppskriften inn i mySpeidel, som kommer på lufta snart, hadde det vært helt genialt[emoji1319][emoji1303]

Synes dette er en topp side allerede, men så lenge vi kan chatte med utvikleren, så fyrer jeg avgårde ønsker[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei. Når du har laget et nytt brygg (ikke oppskrift) så vil meskevann, skyllevann og slikt regnes ut i de forskjellige stegene. Dette kommer ikke frem på oppskriften, og jeg mener også at det ikke har noe der å gjøre. Det er en av grunnene til at jeg sliter litt med BeerSmith, for der er det ikke noe klart skille mellom oppskrift og brygg. For meg er en oppskrift bare en mal for et nytt brygg.

Angående kettle size, hva har du oppført dette som på Grainfather?

Angående klokke, så ligger det individuelle klokker inne på de forskjellige stegene. Alarmer er ikke laget enda, men ligger på listen min over ting som skal lages :)

Jeg har satt kettle size til 34L, det er Max, det renner over på 36L. Helt trygg mengde er 30L.

Minimum kettle size er 42L på 24L batch. Det er ca 10 liter for mye. Tror fortsatt det kommer av at du ikke regner med at makten skal ut av kjelen før sparge/kok.

Det ser bedre ut på pc enn på iPad.
 
Litt usikker på det du tenker på når du skriver at du må tilbake fra stegene igjen. Første og fremst: Er det telefon, pad eller PC du får problemet på? På en PC så er det bare å trykke på det neste steget i listen på venstre side når du vil hoppe til det. På en telefon hvor det er dårligere plass, så kan man trykke på X'en ved siden av stegnavnet for å komme tilbake til oversikten over stegene, men du skal aldri trenge å gå ut til der hvor du velger brygg igjen.

Eller mener du at du trykker på tilbake-knappen i nettleseren? Det fungerer isåfall ikke, da dette er en single-page application, og man ikke laster inn nye sider man kan bruke nettleserens tilbakeknapp for å gå tilbake til.

Skal vi se, det var på ipad ja da fikk jeg opp kun det aktuelle "step'et" når jeg klikket på det, og når jeg da prøvde og komme tilbake til de andre Step'ene så måtte jeg velge hvilken øl det var snakk om. Ikke så vanskelig med en eller få øl men unødvendig.
På PC'en fungerer det akkurat slik jeg ønsket ja! :)
 
Et annet tips til utstyrsprofilen: Hva om det fantes en knapp for å lagre profilen og samtidig oppdatere alle oppskrifter? Siden oppskriftene også er et snapshot i selve brewday, så vil ikke bryggesessjonene endres hvis man endrer profilen, mens oppskriftene vil man sannsynligvis benytte den "nye" profilen uansett[emoji4]

Done! Da er det laget en funksjon for dette inne på utstyrsprofilen, samt at det også vises hvor mange oppskrifter som bruker den profilen som er valgt.
 
Skal vi se, det var på ipad ja da fikk jeg opp kun det aktuelle "step'et" når jeg klikket på det, og når jeg da prøvde og komme tilbake til de andre Step'ene så måtte jeg velge hvilken øl det var snakk om. Ikke så vanskelig med en eller få øl men unødvendig.
På PC'en fungerer det akkurat slik jeg ønsket ja! :)

Har ikke testet det ordentlig godt på iPad, så ser det er noen grafiske greier der jeg må ta tak i. Skal få gjort det så raskt jeg rekker :)
 
Er det mulig å droppe timer'ne på bryggingen? Jeg brygger med Speidel som nevnt, og den holder styr på slikt selv, men om man kan tikke av timerne, så er det en genial logg der man får med seg målinger osv. Og om det på sikt er mulig å eksportere oppskriften inn i mySpeidel, som kommer på lufta snart, hadde det vært helt genialt[emoji1319][emoji1303]

Synes dette er en topp side allerede, men så lenge vi kan chatte med utvikleren, så fyrer jeg avgårde ønsker[emoji28]

Dette burde være en ganske så grei sak, og kan også være grei uten Speidel hvis man f.eks. vil bruke applikasjonen fra midt inne i en batch. Men timere på gjæring, tørrhumling og slikt er vel fortsatt aktuelt selv om man bruker Speidel?
 
Tilbake
Topp