Bryggesoftware: Brewing Day

Headspace er nok det som ikke funker for meg. Kanskje du kan legge den inn under equipment, så den kan endres. Jeg har som regel 25-27L i gjæringsbøtta og trub blir igjen i kjelen, så det er bare gjæren som tar opp plass.
Tror denne appen blir bra. :)
Tror nok det jeg også, og dette er tydeligvis hodebry for mange. Holder på å legge egenvalgt headspace inn i utstyrsprofilen nå, så da løser vi nok dette for alle når jeg er ferdig med det :)
 
Er mash tun deadspace noe du kan velge å få med over til kokekaret?

Denne verdien brukes bare for å beregne mengde Strike water til meskingen. Om man har falsk bunn under koking eller ikke burde vel ikke ha noe å si? Det eneste interessante som jeg kan se er hvis mye som er igjen i kokekjelen når man flytter dette over til gjøringskar. Eller misforstår jeg deg nå? Jeg trenger isåfall en bedre forklaring på hva du spør om, og hva du ønsker og oppnå med å ha deadspace på kokekaret.
 
Ikke deadspace i kokekaret. Men du svarte nok på det jeg lurte på. Altså, hvis du mesker inn med 25L, hvorav 3L går i deadspace, beregner softwaren at de 3L også blir med til kokekaret, eller er de "tapt" i meskekjelen.
 
Ikke deadspace i kokekaret. Men du svarte nok på det jeg lurte på. Altså, hvis du mesker inn med 25L, hvorav 3L går i deadspace, beregner softwaren at de 3L også blir med til kokekaret, eller er de "tapt" i meskekjelen.

De er ikke tapt nei, og blir regnet med i total volum. I praksis vil f.eks. 2 liter deadspace si at man tilfører 2 liter vann mer når man mesker, og 2 liter vann mindre når man skyller, men man ender opp med samme pre-boil volum om man har dead space eller ikke, det er bare at de blir tilført på litt forskjellige steder i bryggingen.
 
Ny funksjonalitet
Nå er kettle headspace lagt inn som en parameter under equipment profile siden dette var en enkel endring som var mye etterspurt. Default er satt til 5 liter, så hvis dere ønsker å endre dette så kan dette gjøres på de forskjellige profilene. Husk at oppskrifter som benytter denne profilen ikke automatisk blir oppdatert. Hvis dere ønsker å pushe ut endringen til alle oppskriftene så er det knappen Update recipes under Equipment som brukes for dette.

Håper kettle size utregningen blir bedre for folk nå :)
 
Jeg synes dette begynner å bli en meget bra APP, og jeg kommer til å benytte denne framover framfor BS som jeg sliter med å få til å stemme. Å bygge oppskrifter og justere ting å tang i denne er fint i BS, men når jeg aldri får tallene til å stemme, så er det ikke så mye vits i egentlig. Har lært at det meste funker bra i bryggingen så lenge man ikke overkoplisere det, og sånn sett er dette veien å gå[emoji1303]

Stor kudos til deg @ØyvindBråthen for at du gidder å sette igang et slikt prosjekt, og at du lytter til våre ønsker underveis! Morro...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg synes dette begynner å bli en meget bra APP, og jeg kommer til å benytte denne framover framfor BS som jeg sliter med å få til å stemme. Å bygge oppskrifter og justere ting å tang i denne er fint i BS, men når jeg aldri får tallene til å stemme, så er det ikke så mye vits i egentlig. Har lært at det meste funker bra i bryggingen så lenge man ikke overkoplisere det, og sånn sett er dette veien å gå[emoji1303]

Stor kudos til deg @ØyvindBråthen for at du gidder å sette igang et slikt prosjekt, og at du lytter til våre ønsker underveis! Morro...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for skryt! :)

Utrolig morsomt prosjekt å holde på med, men har tatt "endel" mer tid enn jeg trodde når jeg startet. Alt for mye som sniker seg inn underveis i tillegg til det jeg tenkte å lage.

Siden dette er web-basert så er jo det naturlige å legge til etter hvert litt "sosiale" ting som deling av oppskrifter og slikt, men det får jeg ta når resten av kjernefunksjonaliteten er på plass.

Håper du fortsetter å komme med tilbakemelding etter hvert som du bruker applikasjonen hvis noe dukker opp!
 
Takk for skryt! :)

Utrolig morsomt prosjekt å holde på med, men har tatt "endel" mer tid enn jeg trodde når jeg startet. Alt for mye som sniker seg inn underveis i tillegg til det jeg tenkte å lage.

Siden dette er web-basert så er jo det naturlige å legge til etter hvert litt "sosiale" ting som deling av oppskrifter og slikt, men det får jeg ta når resten av kjernefunksjonaliteten er på plass.

Håper du fortsetter å komme med tilbakemelding etter hvert som du bruker applikasjonen hvis noe dukker opp!

Det skal jeg helt klart gjøre[emoji4]

Når jeg får ånden over meg, så skal jeg notte inn oppskriftene mine, om ikke beerXML import kommer rett rundt hjørnet, og prøve å gjenskape brygget utifra notatene mine.

Da vil jeg se om den stemmer overens med tallene, vilket jeg tror den gjør allerede.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Liten bug.
Har du satt Mash tun deadspace til 0 så blir den lagret som 0,00 liters..
Når du da er inne og redigerer denne profilen senere får du følgende feilmelding:

Mash tun deadspace must be set. Set to 0 if you have no deadspace in the mash tun.
Godtar ikke at det står 0,00 må sette den til 0 for å få lagret profilen..
 
Liten bug.
Har du satt Mash tun deadspace til 0 så blir den lagret som 0,00 liters..
Når du da er inne og redigerer denne profilen senere får du følgende feilmelding:

Mash tun deadspace must be set. Set to 0 if you have no deadspace in the mash tun.
Godtar ikke at det står 0,00 må sette den til 0 for å få lagret profilen..
Fixed
 
Hvor er det du ser etter timeren? Inne på oppskriften, eller har du laget et brygg?

Jeg trykker Start new brew,velger oppskriften jeg har laget,så får jeg opp samme info som jeg får vist jeg går inn på oppskriften.
Eneste forskjellen er at jeg kan skrive inn Batch name øverst..
 
Jeg trykker Start new brew,velger oppskriften jeg har laget,så får jeg opp samme info som jeg får vist jeg går inn på oppskriften.
Eneste forskjellen er at jeg kan skrive inn Batch name øverst..

Det stemmer. Så skriver du inn et batch name og trykker på Start new brew på toppen. Da tar du et snapshot av oppskriften slik den er på det tidspunktet og bruker for å lage et nytt brygg. Du kommer da til alle stegene for brygget, og de stegene har har en fast tid har sin egen timer.

Endringer på oppskriften etter dette vil kun påvirke fremtidige brygg, og ikke de som allerede er laget. En oppskrift er altså bare en slags mal for et brygg.
 
Tingen er at det skjer ikkenoe når jeg trykker start new brew..

En annen ting er at nederst på denne siden under comments spinner det en runding,prøver å laste inn noe..
 
Tingen er at det skjer ikkenoe når jeg trykker start new brew..

En annen ting er at nederst på denne siden under comments spinner det en runding,prøver å laste inn noe..

Si meg hvillken oppskrift er det dette gjelder, så skal jeg finne ut hvorfor.

Jeg vet at jeg mangler litt validering her og der, så jeg vet at et tilfelle som gjør det du sier nå er hvis du har en oppskrift som ikke inneholder gjær. Da er det en av beregningene som tryner som gjør at den ikke ender opp med å opprette brygget.
 
Ny funksjon: Under profilen er det nå mulig å lagre hvilke enheter man vil bruke på de forskjellige målingene som default, slik at man slipper å endre enhetene hver gang man går inn på applikasjonen.
 
Tilbake
Topp