Bryggesoftware: Brewing Day

Angående å ikke runde av, så må jeg sette en form for cap. Hvor mange siffer vil være relevant egentlig? Om grain absorption er 0.9998 eller 0.9997 er vel ganske irrelevant er det ikke? Og hvor nøye vil du klare å måle dette på utstyret ditt uansett? f.eks. hvis forskjellen på 0.998 og 0.997 hvis du bruker 10 kilo malt er 0.1 dl vann som blir absorbert.

Grunnen til at det må gjøres slik er at desimaltall i javascript er floating point som vil si at de ikke nødvendigvis er helt presise.

Det vil si at hvis du prøver å lagre verdien 0.998 så kan det hende at den blir lagret som 0.9979999999997 eller noe slikt som er så nært at det ikke har nå å si, men som ser helt tåpelig ut i GUIet når man henter det opp igjen ;)

Funksjonen er forøvrig ferdig nå, og ligger ute slik at du kan teste den, men foreløpig runder den av til 2 desimaler :)

Jeg kunne vært mer presis. men jeg så for meg to desimaler vann pr kilo malt.
 
No sparge
Det er nå lagt inn støtte for å kjøre "no sparge" brygg. Dette kan du nå sette opp på utstyrsprofilen via. sparge method. Hvis du her velger No sparge, så vil følgende endringer gjøres:

Total vannmengde for å ende opp med riktig pre-boil volum beregnes på starten. Korrekte temperatur for vannet for å oppnå mesketemperatur blir regnet ut.
Sparge steget blir byttet ut med et Drain steg hvor man ikke skal tilføre mer vann, men bare tømme og notere ned pre-boil gravity.

Tap i effektivitet og slikt ved denne metoden må man ta hensyn til selv inne på utstyrsprofilen, men det er jo som effektivitet ved vanlig mesking veldig avhengig av utstyr og metode.

Spørsmål eller kommentarer? Fyr løs.
 
No sparge
Det er nå lagt inn støtte for å kjøre "no sparge" brygg. Dette kan du nå sette opp på utstyrsprofilen via. sparge method. Hvis du her velger No sparge, så vil følgende endringer gjøres:

Total vannmengde for å ende opp med riktig pre-boil volum beregnes på starten. Korrekte temperatur for vannet for å oppnå mesketemperatur blir regnet ut.
Sparge steget blir byttet ut med et Drain steg hvor man ikke skal tilføre mer vann, men bare tømme og notere ned pre-boil gravity.

Tap i effektivitet og slikt ved denne metoden må man ta hensyn til selv inne på utstyrsprofilen, men det er jo som effektivitet ved vanlig mesking veldig avhengig av utstyr og metode.

Spørsmål eller kommentarer? Fyr løs.

Grimlende! Liker dette mer og mer.

Så enda et spørsmål. Kan man få svar på meskeeffektiviteten sin ut fra alle parameterne, inkludert at man legger inn preboil volum og gravity? Jeg er ikke glad i å regne, men er sykelig avhengig av å vite det..
 
Grimlende! Liker dette mer og mer.

Så enda et spørsmål. Kan man få svar på meskeeffektiviteten sin ut fra alle parameterne, inkludert at man legger inn preboil volum og gravity? Jeg er ikke glad i å regne, men er sykelig avhengig av å vite det..

Tenker du på den egentlig effektiviteten etter at man har lest av pre-boil volum og gravity? Isåfall, så er det noe jeg kommer til å se på om ikke så veldig lenge. Hvis du ser på Summary fanen når du er inne på et brygg, så ser du at det er ganske så stakkarslig med informasjon der inne, men her kommer det til å komme slik type informasjon. Dette er nesten på toppen av listen min nå, for det er jo noe av poenget med å gjøre alle avlesningene underveis og faktisk få data man kan bruke ut derfra igjen. Skal si ifra når det er mer informasjon og finne der inne jeg.
 
Trolig eneste oppdateringen for i dag, men jeg har startet å jobbe litt på Summary biten under et brygg.

Det som ligger der nå er det som lå der før men pusset opp litt: informasjon om mesketemperatur og forskjellige gravities.

I tillegg har jeg lagt inn informasjon om faktisk effektivitet (både mash og brewhouse). Jeg har mye informasjon som skal inn dit, men tenkte jeg skulle starte med det noen faktisk har etterspurt (vær så god Miguel) ;)
 
Driver og brygger nå, og forsøker å skippe gjenværende tid på et meskesteg
Får opp bekreftelses dialogen, velger skip, dialogen forsvinner MEN ingen effekt.
 
Driver og brygger nå, og forsøker å skippe gjenværende tid på et meskesteg
Får opp bekreftelses dialogen, velger skip, dialogen forsvinner MEN ingen effekt.

Skal se hva jeg finner ut av! Hvilken nettleser bruker du, og hvilket brygg (navn på brygget) er det du holder på med?
 
Bruker Safari.
Brygget heter Batch #20 FWH/Whirlpool edition.

Men tiden gikk akkurat ut (uten at jeg klarte å skippe), holder på å øke temp til mash-out nå
 
Planlegger du å legge inn funksjonalitet for stegmesking ved bruk av rims/herms?
Nå har du jo funksjonalitet for å regne ut hvor mye kokende vann man må tilsette for å nå neste temperatur.
For meg ville det vært fint å kunne starte en klokke når jeg begynte temperaturøkning til neste steg, ved hjelp av varmekilde, og så når ønsket temperatur er nådd angir jeg det og klokken på neste meskesteg starter.

Har noen andre feature requests også, men jeg tar det i egne poster.
Veldig bra løsning du har laget allerede. Jeg liker veldig godt det jeg ser.
 
Fungerte å skippe på neste meskesteg.
Har du fixet så fort? :)

Hei, nope jeg har ikke gjort noenting.

Har du tilfeldigvis reloadet appliksjonen i mellomtiden? Jeg har en mistanke, og det er at du logget inn og var inne på bryggesiden mens jeg kjørte en oppdatering tidligere i dag. Da starter serveren opp appen på nytt, og man må logge inn på nytt. Da kan det hende at kallet ditt for å skippe steget feilet pga. at du egentlig var logget ut i bakgrunnen. Må kjøre litt testing på de casene der, men det rekker ikke før i kveld eller senere i helgen en gang.
 
Hei, nope jeg har ikke gjort noenting.

Har du tilfeldigvis reloadet appliksjonen i mellomtiden? Jeg har en mistanke, og det er at du logget inn og var inne på bryggesiden mens jeg kjørte en oppdatering tidligere i dag. Da starter serveren opp appen på nytt, og man må logge inn på nytt. Da kan det hende at kallet ditt for å skippe steget feilet pga. at du egentlig var logget ut i bakgrunnen. Må kjøre litt testing på de casene der, men det rekker ikke før i kveld eller senere i helgen en gang.

Det stemmer på en prikk. Jeg gjorde en reload av siden og måtte logge inn på nytt.
Tror vi lever godt med slike hendelser i "beta".
;)
 
Testet det nå, og det er nok ganske garantert at det var det som skapte problemene for deg (iallefall hvis du har reloadet siden i mellomtiden).

Problemet er at klienten ikke vet at den er logget ut, og kjører kall som normalt selv om sessionen din er avsluttet i bakkant. Finner en bra løsning på det jeg :)
 
Det stemmer på en prikk. Jeg gjorde en reload av siden og måtte logge inn på nytt.
Tror vi lever godt med slike hendelser i "beta".
;)

Takk for bekreftelse av det. Kommer ikke til å legge ut noen endringer i løpet av dagen i dag, så da kommer det ikke til å skje igjen i løpet av bryggedagen din iallefall :)

Vil meget gjerne ha tilbakemelding når du er ferdig med å brygge i dag på hva du føler funket bra, og hva du mente funket dårlig med prosessen!

Og ja: programmet er i aller høyeste grad i beta :D
 
Tilbake
Topp