Hei.
Da er brygget kommet i bøtten og plassert fint i gjæringsskapet.
Det var kjekt å bruke dette programmet underveis.
Her kommer en fyldig tilbakemelding
Først tre bugs jeg har funnet:
1) På
Steps tabben på siden
Brews in progress vises Total mash time som 6010 minutes, det skulle vært 70 minutes (60+10)
2) Når man holder på med et brygg (har det aktivt) og viser siden
Finished brews, vises det pågående brygget og vise verca.
Dersom man ikke har et brygg aktivt, ser det ut til å fungere slik det skal.
3) Utregning av Preboil volume. Jeg har satt Kettle loss og Trub loss til 0.00 for å styre mot postboil volum som mål (se punkt C under)
Med Evaporation per hour satt til 2.67 og 90 minutter koketid mener jeg at preboil volume skal være 28 liter og så fordamper det 4 litter på 90 minutter og jeg ender opp med 24 liter. Men preboil volume blir satt til 29 liter.
Feature requests:
Når jeg brygget i dag fikk jeg ikke startet timeren for kok før jeg hadde notert ned Preboil SG (Sparge steget).
Jeg tar ut preboil SG prøven akkurat når kok starter og så bruker jeg litt tid på å kjøle ned prøven til 20 grader før jeg måler.
Det vil si at jeg ikke får startet timeren for kok når det faktisk starter, fordi steget før ikke er fullført.
A) Jeg ønsker altså å starte timeren for kok før Sparge steget er markert fullført.
B) Jeg savner en egen tab med Notes
Et tekstfelt til notater underveis.
C) Mål for brygge effektivitet
Programmet styrer etter og oppnå et visst volum til flasker/fat.
Dette påvirker utregningen for preboil volume kombinert med Kettle loss og Trub loss (tror jeg)
Personlig er jeg mer opptatt av volum etter kok. Altså Ending kettle volume.
Hvor stort
Kettle loss og
Trub loss jeg har avhenger helt av hvilket øl det er jeg brygger. (mye/lite humle osv)
Sluttvolumet er altså ikke "viktig" (det er jo det, men ikke i denne sammenhengen).
Jeg har løst det ved å sette både Kettle loss og Trub loss til 0.00 og så angir jeg det volumet jeg planlegger å ende opp med etter kok som batch size.
Jeg ønsker altså å angi
Ending kettle volume som batch size og ikke I
nto fermenter volume.
Men workaround er jo å sette Kettle loss og Trub loss til 0.00
D) Pitch rate.
Pitch rate på 0.75 og 1.50 million cells / ml / °P er det som brukes for henholdsvis ale og lager.
Det kan være OK å legge inn en default på profilen for de som bruker andre pitch rates enn disse to. Og så med overstyring pr receipe og brew.