Bryggesoftware: Brewing Day

Planlegger du å legge inn funksjonalitet for stegmesking ved bruk av rims/herms?
Nå har du jo funksjonalitet for å regne ut hvor mye kokende vann man må tilsette for å nå neste temperatur.
For meg ville det vært fint å kunne starte en klokke når jeg begynte temperaturøkning til neste steg, ved hjelp av varmekilde, og så når ønsket temperatur er nådd angir jeg det og klokken på neste meskesteg starter.

Jeg trenger litt mer detaljer angående det du er ute etter her. Jeg har på en måte tenkt at dette løser seg selv ved at det er en naturlig "pause" mellom stegene, ved at man manuelt må trykke på Start for hvert meskesteg.

Så jeg har tenkt at de som bruker rims/herms kjører ferdig et meskesteg, økte temperaturen til neste steg og når temperaturen var korrekt, så startet de neste meskesteg da. Og så hadde de bare sett bort fra informasjonen om hvor mye vann de måtte tilføre for å øke temperaturen. Men siden jeg ikke bruker rims/herms selv, så kan det hende at jeg ikke tenker helt riktig her. Kunne du forklart meg akkurat hva som er behovet her? Er det bare at du ville hatt andre tekster på meskestegene, eller noe mer logikk utover dette?

Jeg trenger litt mer detaljer angående det du er ute etter her. Jeg har på en måte tenkt at dette løser seg selv ved at det er en naturlig "pause" mellom stegene, ved at man manuelt må trykke på Start for hvert meskesteg.

Så jeg har tenkt at de som bruker rims/herms kjører ferdig et meskesteg, økte temperaturen til neste steg og når temperaturen var korrekt, så startet de neste meskesteg da. Og så hadde de bare sett bort fra informasjonen om hvor mye vann de måtte tilføre for å øke temperaturen. Men siden jeg ikke bruker rims/herms selv, så kan det hende at jeg ikke tenker helt riktig her. Kunne du forklart meg akkurat hva som er behovet her? Er det bare at du ville hatt andre tekster på meskestegene, eller noe mer logikk utover dette?

Han ser nok etter et ramping-steg. Altså at man kan legge inn tid det tar fra et meskesteg er ferdig til man treffer det neste. Skal dette implementeres så bør brukeren selv kunne angi tiden det tar å øke.

Det fungerer helt fint slik det er nå.
Jeg gjør akkurat slik du har tenkt.
Jeg ser bort fra informasjonen om å tilføre vann og så starter jeg neste meskesteg når jeg har fått opp temperaturen der den skal være.

Han ser nok etter et ramping-steg. Altså at man kan legge inn tid det tar fra et meskesteg er ferdig til man treffer det neste. Skal dette implementeres så bør brukeren selv kunne angi tiden det tar å øke.

Altså et ramping-steg som Miguel sier.
Det kan være OK å legge inn den tiden dette steget tar selv.
Det jeg tenkte var at det kunne være en grei informasjon å hente inn hvor mye tid det faktisk tok å øke temperaturen x grader for den aktuelle mengden vann og malt.
Over tid vil man da få et datagrunnlag for å kunne estimere hvor lang tid ramping mellom to temperaturer vil ta.
Med en slik funksjonalitet vil det da være naturlig at timeren på neste steg starter automatisk.

MEN, det er jo en avveining her hvor mye avansert funksjonalitet det er ønskelig å ha i applikasjonen...
Blir det for avansert/komplisert så oppnår man jo det motsatte av det du forsøker å få til her, forstår jeg deg rett.

Takk for bekreftelse av det. Kommer ikke til å legge ut noen endringer i løpet av dagen i dag, så da kommer det ikke til å skje igjen i løpet av bryggedagen din iallefall :)

Vil meget gjerne ha tilbakemelding når du er ferdig med å brygge i dag på hva du føler funket bra, og hva du mente funket dårlig med prosessen!

Og ja: programmet er i aller høyeste grad i beta :D

Hei.
Da er brygget kommet i bøtten og plassert fint i gjæringsskapet.
Det var kjekt å bruke dette programmet underveis.

Her kommer en fyldig tilbakemelding :)

Først tre bugs jeg har funnet:
1) På Steps tabben på siden Brews in progress vises Total mash time som 6010 minutes, det skulle vært 70 minutes (60+10)
2) Når man holder på med et brygg (har det aktivt) og viser siden Finished brews, vises det pågående brygget og vise verca.
Dersom man ikke har et brygg aktivt, ser det ut til å fungere slik det skal.
3) Utregning av Preboil volume. Jeg har satt Kettle loss og Trub loss til 0.00 for å styre mot postboil volum som mål (se punkt C under)
Med Evaporation per hour satt til 2.67 og 90 minutter koketid mener jeg at preboil volume skal være 28 liter og så fordamper det 4 litter på 90 minutter og jeg ender opp med 24 liter. Men preboil volume blir satt til 29 liter.

Feature requests:
Når jeg brygget i dag fikk jeg ikke startet timeren for kok før jeg hadde notert ned Preboil SG (Sparge steget).
Jeg tar ut preboil SG prøven akkurat når kok starter og så bruker jeg litt tid på å kjøle ned prøven til 20 grader før jeg måler.
Det vil si at jeg ikke får startet timeren for kok når det faktisk starter, fordi steget før ikke er fullført.
A) Jeg ønsker altså å starte timeren for kok før Sparge steget er markert fullført.

B) Jeg savner en egen tab med Notes
Et tekstfelt til notater underveis.

C) Mål for brygge effektivitet
Programmet styrer etter og oppnå et visst volum til flasker/fat.
Dette påvirker utregningen for preboil volume kombinert med Kettle loss og Trub loss (tror jeg)
Personlig er jeg mer opptatt av volum etter kok. Altså Ending kettle volume.
Hvor stort Kettle loss og Trub loss jeg har avhenger helt av hvilket øl det er jeg brygger. (mye/lite humle osv)
Sluttvolumet er altså ikke "viktig" (det er jo det, men ikke i denne sammenhengen).
Jeg har løst det ved å sette både Kettle loss og Trub loss til 0.00 og så angir jeg det volumet jeg planlegger å ende opp med etter kok som batch size.
Jeg ønsker altså å angi Ending kettle volume som batch size og ikke Into fermenter volume.
Men workaround er jo å sette Kettle loss og Trub loss til 0.00

D) Pitch rate.
Pitch rate på 0.75 og 1.50 million cells / ml / °P er det som brukes for henholdsvis ale og lager.
Det kan være OK å legge inn en default på profilen for de som bruker andre pitch rates enn disse to. Og så med overstyring pr receipe og brew.

:)

Hei.
Da er brygget kommet i bøtten og plassert fint i gjæringsskapet.
Det var kjekt å bruke dette programmet underveis.

Her kommer en fyldig tilbakemelding :)

Først tre bugs jeg har funnet:
1) På Steps tabben på siden Brews in progress vises Total mash time som 6010 minutes, det skulle vært 70 minutes (60+10)
2) Når man holder på med et brygg (har det aktivt) og viser siden Finished brews, vises det pågående brygget og vise verca.
Dersom man ikke har et brygg aktivt, ser det ut til å fungere slik det skal.
3) Utregning av Preboil volume. Jeg har satt Kettle loss og Trub loss til 0.00 for å styre mot postboil volum som mål (se punkt C under)
Med Evaporation per hour satt til 2.67 og 90 minutter koketid mener jeg at preboil volume skal være 28 liter og så fordamper det 4 litter på 90 minutter og jeg ender opp med 24 liter. Men preboil volume blir satt til 29 liter.

Feature requests:
Når jeg brygget i dag fikk jeg ikke startet timeren for kok før jeg hadde notert ned Preboil SG (Sparge steget).
Jeg tar ut preboil SG prøven akkurat når kok starter og så bruker jeg litt tid på å kjøle ned prøven til 20 grader før jeg måler.
Det vil si at jeg ikke får startet timeren for kok når det faktisk starter, fordi steget før ikke er fullført.
A) Jeg ønsker altså å starte timeren for kok før Sparge steget er markert fullført.

B) Jeg savner en egen tab med Notes
Et tekstfelt til notater underveis.

C) Mål for brygge effektivitet
Programmet styrer etter og oppnå et visst volum til flasker/fat.
Dette påvirker utregningen for preboil volume kombinert med Kettle loss og Trub loss (tror jeg)
Personlig er jeg mer opptatt av volum etter kok. Altså Ending kettle volume.
Hvor stort Kettle loss og Trub loss jeg har avhenger helt av hvilket øl det er jeg brygger. (mye/lite humle osv)
Sluttvolumet er altså ikke "viktig" (det er jo det, men ikke i denne sammenhengen).
Jeg har løst det ved å sette både Kettle loss og Trub loss til 0.00 og så angir jeg det volumet jeg planlegger å ende opp med etter kok som batch size.
Jeg ønsker altså å angi Ending kettle volume som batch size og ikke Into fermenter volume.
Men workaround er jo å sette Kettle loss og Trub loss til 0.00

D) Pitch rate.
Pitch rate på 0.75 og 1.50 million cells / ml / °P er det som brukes for henholdsvis ale og lager.
Det kan være OK å legge inn en default på profilen for de som bruker andre pitch rates enn disse to. Og så med overstyring pr receipe og brew.

:)

Tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg skal kommentere så godt jeg kan på alt du har skrevet her, så er det sikkert noen av punktene som oppfordrer til litt diskusjoner også. Spesielt de som dreier seg om batch size og slikt tenker jeg ;)

Da tror jeg du er offisielt person nummer to som har brukt dette programmet gjennom bryggeprosessen (jeg har brukt det uten annen hjelp på 3 brygg til nå).

Bugs
1) Bug funnet og rettet. Blir lagt opp neste gang jeg kjører opp en oppdatering, så i dag eller i morgen tenker jeg.
2) Denne er funnet, men ikke rettet enda. Skal se om jeg klarer å få det med i samme slengen på oppdateringen.
3) Her mener jeg at utregningene mine er riktig. 24 liter pre-boil er regnet ved avkjølt tilstand, og avkjøing fra kokende vørter til romtemperatur er ganske nære 4% så 24 liter i romtemperatur er da 24 / 0.96 = 25 liter kokende + 4 liter fordamping ender opp på 29 liter.

Feature requests
A) Selv om du ikke har kjøle ned, og utført målingen av preboil SG, så er det ingenting i veien for å trykke ferdig på Sparge steget (det er jo faktisk ferdig), og så starte Boil steget akkurat når det begynner å koke. Det er mulig å gå tilbake på samtlige av stegene og føre inn målingene i etterkant, så når prøven din er kjølt ned til 20 grader og du har målt, så er det bare å gå inn på Sparge steget og skrive inn pre-boil SG der. Logikken med at et steg må ferdigstilles før man kan starte på det neste synes jeg er veldig kjekt å ha slik det er, for da vet man at man ikke har hoppet over noe som man vil ha muligheten til hvis man kan hoppe over et steg, og så starte det neste steget isteden.
B) Enig, dette har jeg savnet også, men ikke fått rotet meg til å legge inn enda. Er en relativt enkel ting, så det kommer om ikke så lenge.
C) Dette her er en greie som mange mener mye om, og det er mange forskjellige meninger. BeerSmith opererer jo med en Brewhouse efficiency som favner alt fra meskeeffektivitet, og alle andre tap underveis på vei til gjæringsdunken. Dette er ikke en tilnærming som jeg klarer å forholde meg ordentlig til, mye fordi (som du også sier) blant annet kettle loss og trub loss varierer fra oppskrift til oppskrift, og da må jeg også drive å tweake på brewhouse efficiencien min for hvert brygg, selv om den faktiske effektiviteten jeg har ved mesking er den samme. Også batch size i BeerSmith er fermentor volume. Når jeg skal brygge, så er jeg interessert i å vite hvor mye øl jeg ender opp med i flasker eller fat. Så hvis jeg vil brygge 25 liter ferdig øl, så er det tallet jeg taster inn, og lar programvaren ta seg av resten. Så her er ikke batch size Into fermenter, men Bottle/Kegvolume (altså etter trub loss også).

Så angående hvordan det gjøres i Brewing Day: Effektivitet i dette tilfellet er altså da Mash Efficiency, som kun bestemmer hvor mye effektivitet du får ut av meskingen din. Så om du øker eller minker trub og kettle loss, så vil ikke dette påvirke effektiviteten din, men det vil derimot påvirke hvor mye pre-boil volume du må ha for å ende opp med X antall liter øl til slutt. Hvis du kun er opptatt av volum etter kok så er det to måter og gjøre dette på. Den ene er å sette kettle og trub loss til 0 som da i praksis fjerner alle tap etter post-boil, og gjør batch size lik post-boil. Det andre, hvis det er lettere for deg er at jeg også viser post-boil volume i recipe information slik at du kan se der hva den faktiske post-boil volumen er etter at du har satt trub og kettle loss riktig, så kan du jo sette batch size slik at post-boil volume blir riktig. For det er vel litt interessant å vite hvor mye du sitter igjen med på flasker til slutt også, er det ikke? ;)
D) Jeg driver og jobber med en full løsning for å beregne startere, og lage litt mer funksjonalitet rundt gjæringsprosessen også, så når dette kommer på plass kommer også valgfri pitch rate til å bli en del av dette. Målet på sikt er å få alle slike hardkodede verdier til å bli konfigurerbare.

Det fungerer helt fint slik det er nå.
Jeg gjør akkurat slik du har tenkt.
Jeg ser bort fra informasjonen om å tilføre vann og så starter jeg neste meskesteg når jeg har fått opp temperaturen der den skal være.

Jeg ser hva du mener her, men jeg er litt tilbakeholden med å legge inn flere steg hvis det ikke er strengt tatt nødvendig. Jeg har heller ikke egne steg for å ta tiden på hvor lang tid det er fra mesking og skylling er ferdig til vørteren koker f.eks.

Men en tanke er jo at jeg vet når det forrige meskesteget var ferdig, og jeg vet når du startet dette. Så kanskje jeg bare kan registrere den tiden der, og vise frem i sammendraget.

Eksempel: Timeren til meskesteg 1 slutter 16:00. Så setter du på varmeelementet og varmer opp til ønsket temperatur, deretter starter du opp meskesteg 2 16:10. Da kan jeg vise frem i oversikten at tiden mellom disse stegene var 10 minutter?

Her mener jeg at utregningene mine er riktig. 24 liter pre-boil er regnet ved avkjølt tilstand, og avkjøing fra kokende vørter til romtemperatur er ganske nære 4% så 24 liter i romtemperatur er da 24 / 0.96 = 25 liter kokende + 4 liter fordamping ender opp på 29 liter.

AHA! :D
Jeg har bare tenkt en liter er en liter og sett bort fra endringen i volum grunnet temperatur.
Vet jo at det blir litt unøyaktig.
Preboil volum er vel ikke helt 100 grader, men heller et sted mellom 60 til 80 grader vil jeg tro.

Uansett, da var det ikke noe bug. Bare jeg som ikke visste alle forutsetningene for beregningen.

Jeg ser hva du mener her, men jeg er litt tilbakeholden med å legge inn flere steg hvis det ikke er strengt tatt nødvendig. Jeg har heller ikke egne steg for å ta tiden på hvor lang tid det er fra mesking og skylling er ferdig til vørteren koker f.eks.

Men en tanke er jo at jeg vet når det forrige meskesteget var ferdig, og jeg vet når du startet dette. Så kanskje jeg bare kan registrere den tiden der, og vise frem i sammendraget.

Eksempel: Timeren til meskesteg 1 slutter 16:00. Så setter du på varmeelementet og varmer opp til ønsket temperatur, deretter starter du opp meskesteg 2 16:10. Da kan jeg vise frem i oversikten at tiden mellom disse stegene var 10 minutter?

Ikke noe viktig det her, og jeg sier meg enig i at det er en fordel å holde det så enkelt som mulig.

@ØyvindBråthen Eksempelet ditt hørtes meget lurt ut!
Og når det gjelder posten ovenfor punkt c er jeg helt enig med deg at det er det jeg ender opp med som er det tallet jeg liker å starte med, men her er det som du sier flere meninger ute å går. Så synes jeg også det var et godt forslag å vise post boil volum som en informasjon. Det gjør at jeg enklere kan finne hvor i prosessen jeg bommer på volum.

God morgen.

Har nå lagt opp noen nye endringer:
  • Post-boil volume vises nå på oppskriften.
  • Buggen med at mash duration ble satt til f.eks. 6020 istedenfor 80 hvis man hadde meskesteg på 60 og 20 minutter er fikset.
  • Det er lagt til en ny fane på et brygg som heter Notes. Her er det kun er stort kommentarfelt som kan brukes for å notere ting som er relevant for det brygget.
  • Har nå fikset slik at innloggingssession blir lagret til databasen. Det vil si at man ikke blir logget ut når jeg laster opp en ny endring som restarter serveren. Det vil da også si at man ikke blir logget ut i bakgrunnen, og man da ikke får gjort ting fra applikasjonen (som f.eks. å hoppe over steg som var det problemet som dukket opp i går).

Da har jeg brygget en runde med pils på Speidelen min og benyttet programmet hele veien. Det er bare å si at for meg passer dette programmet utmerket. Det fungerer knallbra. Kjempefint med notatsiden, og selve programmet minner meg på ting slik at jeg tar flere målinger enn jeg er har gjort tidligere, noe som øker eget datagrunnlag og læring!
Jeg er fast bruker fra og med nu!

Har noe ønsker etter å ha brygget, så får du se om det er noe du er enig i og kommer til å legge inn:

Kunne tenke meg muligheten for å legge inn målt preboil volum også, slik at en får sammenliknet tallene for å se på hvor eventuell divergens oppstod.
Vi har fått en flott skip knapp, personlig kunne jeg også tenke meg en spol knapp, men det er vel bare småtterier. Bakgrunnen for ønsket er at Speidelen på en måte kjører på, og det er ikke alltid jeg får startet programmet samtidig, så da blir der divergens på speidelen og på iPaden jeg benyttet under bryggingen, dette kunne en spol knapp justert inn. Men det er småtteri.

Kommer muligens mer med mer bruk og når jeg får tenkt meg om litt. Det ble ganske sent i natt...

To nye ting som er fikset og lagt opp nå:

- Buggen med at hvis man har valgt et brygg, så hjelper det ikke noe om man går fra In progress eller Finished brews på tabbene på toppen. Nå skal dette fungere slik man forventer.
- Rating for ferdige brygg. Dette fantes, men var ganske minimalt. Nå er det mulig å gi rating fra 0 til 5 stjerner (inkludert halve stjerner), samt en kommentar til den ferdige batchen når brygget er ferdig, og har gått over til Finished brews listen.

Da har jeg brygget en runde med pils på Speidelen min og benyttet programmet hele veien. Det er bare å si at for meg passer dette programmet utmerket. Det fungerer knallbra. Kjempefint med notatsiden, og selve programmet minner meg på ting slik at jeg tar flere målinger enn jeg er har gjort tidligere, noe som øker eget datagrunnlag og læring!
Jeg er fast bruker fra og med nu!

Har noe ønsker etter å ha brygget, så får du se om det er noe du er enig i og kommer til å legge inn:

Kunne tenke meg muligheten for å legge inn målt preboil volum også, slik at en får sammenliknet tallene for å se på hvor eventuell divergens oppstod.
Vi har fått en flott skip knapp, personlig kunne jeg også tenke meg en spol knapp, men det er vel bare småtterier. Bakgrunnen for ønsket er at Speidelen på en måte kjører på, og det er ikke alltid jeg får startet programmet samtidig, så da blir der divergens på speidelen og på iPaden jeg benyttet under bryggingen, dette kunne en spol knapp justert inn. Men det er småtteri.

Kommer muligens mer med mer bruk og når jeg får tenkt meg om litt. Det ble ganske sent i natt...

Først og fremst: kult at du bruker programmet mitt! :) Jeg merker også at jeg tar mye mer målinger nå enn før, som kommer til å hjelpe meg på sikt.

Mulighet for å legge inn målt pre-boil volum skal jeg gjøre. Det er en ganske så liten jobb å få til. Grunnen til at det ikke er der nå, er at i min bryggeprosess kan jeg få avvik på pre-boil gravity, men ikke volum, men jeg skjønner at alle ikke kjører bryggeprosessen likt som meg, så da burde det helt klart være der.

Spoleknapp ligger allerede på listen min. Det hender jo at man kommer litt ut av sync hvis man f.eks. har glemt å trykke på start når man skulle, eller som du sier Speidelen har startet på neste steg av seg selv. Så det kommer etter hvert, og jobber seg oppover på lista samtidig som andre punkter blir ferdigstilt :)

Du får si ifra hvis du kommer på andre ting også nå som du faktisk har brukt det i praksis.

Okay, siste endring for helgen (etterspurt av @Ekornskurken)

Har lagt inn Measured pre-boil volume i Sparge/Drain steget. Hvis denne blir målt, legges denne også til grunn for faktisk effektivitet, samt faktisk boil-off rate istedenfor det estimerte pre-boil volumet.

Ønsket mitt gir meg mer spørsmål.... Er det tallet jeg skal legge inn målt nivå eller justert for temperatur? Regner vel tommerfingerregelen om 4% når jeg nærmer meg kok, og jeg tok målingen på ca 95 grader. Det har kanskje ikke noe å si.

Det er målt nivå, du skal altså ikke trekke fra for temperatur. Det vil være litt differanser her, men de fleste målinger vil bli tatt i 70-100 grader et sted. Jeg skal undersøke litt hvor mye dette vil ha å si i praksis jeg. Interessant å vite om det er en lineær kurve for volum mot temperatur fra 20 til 100 grader, eller om det ikke er det. Jeg vil tippe at volumet holder seg temmelig stabil til man nærmer seg opp mot kokepunktet, men det er bare det som føles riktig i hodet mitt, og er ikke basert på kunnskap ;)

Det er målt nivå, du skal altså ikke trekke fra for temperatur. Det vil være litt differanser her, men de fleste målinger vil bli tatt i 70-100 grader et sted. Jeg skal undersøke litt hvor mye dette vil ha å si i praksis jeg. Interessant å vite om det er en lineær kurve for volum mot temperatur fra 20 til 100 grader, eller om det ikke er det. Jeg vil tippe at volumet holder seg temmelig stabil til man nærmer seg opp mot kokepunktet, men det er bare det som føles riktig i hodet mitt, og er ikke basert på kunnskap ;)

Såvidt jeg vet så er det lineært. Og før spørsmålet dukker opp fra noen, du kan bruke koeffisienter til vann. Men jeg har funnet ut at jeg noen ganger har blitt litt forvirret ved å måle rett under koketemperatur. Jeg gjør alle mine målinger ved 90c hver gang, det er "close enough" 100, og det er fortsatt litt unna kokepunktet.

Jeg opplever forøvrig en del ustabilitet i dag, når jeg prøver å komme inn i programmet fra jobben min, både i en citrix løsning og utenfor. Har prøvd med både explorer og firefox.
Jeg kommer inn, men programmet reagerer ikke slik det skal, om jeg foreksempel trykker på "notes" blir kun fanen aktiv men ingen notes dukker opp. Det samme gjelder de andre fanene.
Er det trøbbel med server/programmet eller er det it løsningen på jobb som tuller det til.

Jeg opplever forøvrig en del ustabilitet i dag, når jeg prøver å komme inn i programmet fra jobben min, både i en citrix løsning og utenfor. Har prøvd med både explorer og firefox.
Jeg kommer inn, men programmet reagerer ikke slik det skal, om jeg foreksempel trykker på "notes" blir kun fanen aktiv men ingen notes dukker opp. Det samme gjelder de andre fanene.
Er det trøbbel med server/programmet eller er det it løsningen på jobb som tuller det til.

Har ikke rørt programmet i dag, men la inn en oppdatering i går kveld. Ser helt fint ut i Firefox her. Hvis du fortsatt har problemer, prøv å reloade applikasjonen med å trykke Shift+F5. Kanskje du sitter på en gammel cachet versjon i nettleseren din av en eller annen grunn.

Har forøvrig sjekket et par ting i programmet i dag selv, og har ikke merket noe ustabilitet da iallefall. Si ifra hvis det fortsetter, så finner vi ut av hvorfor!

Tilbake
Topp