Bryggesoftware: Brewing Day

Tenkte på koke steget,bekrefte at kok har startet og alarm går når du ska ha i humle/kjøle coil o.l... Kvittere ut at humla er lagt i skrur av alarmen..
Tia teller fra kok start til kok slutt
 
Da er brygget kommet så langt at det er et stykke ute i gjæringsforløpet og nærmer seg tørrhumling.

Jeg har satt opp følgende gjæringsskjema: 4 dager på 18 grader, 10 dager på 20 grader, ColdCrash 2 dager på 2 grader.
Så har jeg følgende tørrhumling: første omgang 7 dager, andre omgang 4 dager.

Programmet ditt foreslår da følgende: 4 dager (18 grader) -> 10 dager (20 grader) -> 2 dager (2 grader) -> tørrhumle 4 dager -> tørrhumle 3 dager. Totalt 23 dager.

Jeg ønsker derimot at tørrhumlingen skjer på de siste 7 dagene før ColdCrash. Altså at temperaturskjemaet og tørrhumleskjemaet ikke kommer etter hverandre, men at tørrhumlingen telles som antall dager før CC.
Totalt ender jeg da på 16 dager, 14 dager gjæring + 2 dager CC.
Jeg vil tro at det er flere enn meg som tørrhumler før ColdCrash.

Nå har jo jeg bare kalt det siste gjæringssteget for CC og angitt at det skal gjære på 2 grader, så programmet har jo ikke en egen fase for CC slik det er for Age (lagering).
Kanskje ColdCrash må inn som en egen, valgfri fase for å kunne legge tørrhumling før det?
Uansett så vil det alltid for min del være overlapp mellom perioden for gjæring og tørrhumling.
 
Da er brygget kommet så langt at det er et stykke ute i gjæringsforløpet og nærmer seg tørrhumling.

Jeg har satt opp følgende gjæringsskjema: 4 dager på 18 grader, 10 dager på 20 grader, ColdCrash 2 dager på 2 grader.
Så har jeg følgende tørrhumling: første omgang 7 dager, andre omgang 4 dager.

Programmet ditt foreslår da følgende: 4 dager (18 grader) -> 10 dager (20 grader) -> 2 dager (2 grader) -> tørrhumle 4 dager -> tørrhumle 3 dager. Totalt 23 dager.

Jeg ønsker derimot at tørrhumlingen skjer på de siste 7 dagene før ColdCrash. Altså at temperaturskjemaet og tørrhumleskjemaet ikke kommer etter hverandre, men at tørrhumlingen telles som antall dager før CC.
Totalt ender jeg da på 16 dager, 14 dager gjæring + 2 dager CC.
Jeg vil tro at det er flere enn meg som tørrhumler før ColdCrash.

Nå har jo jeg bare kalt det siste gjæringssteget for CC og angitt at det skal gjære på 2 grader, så programmet har jo ikke en egen fase for CC slik det er for Age (lagering).
Kanskje ColdCrash må inn som en egen, valgfri fase for å kunne legge tørrhumling før det?
Uansett så vil det alltid for min del være overlapp mellom perioden for gjæring og tørrhumling.

Hei. Jeg er enig i at den logikken ikke virker helt intuitiv nei. Altså at tørrhumlingsperioden legges til gjæringstiden.

Skal endre dette slik at dette overlapper hverandre isteden. Kan du ikke bare legge Cold Crash som første Age steg, slik at det skjer etter gjæring og tørrhumling.

Så hvis du da velger tørrhumling 7 og 4 dager, samt gjæring 4 dager 18 grader, 10 dager 20 grader, og så cc som første age step på 2 grader, så blir resultatet.

4 dager (18 grader) -> 3 dager (20 grader) -> humle, så 3 dager (20 grader) -> humle, så 4 dager (20 grader) -> cc

Høres det ut som et bedre forløp?
 
Hei. Jeg er enig i at den logikken ikke virker helt intuitiv nei. Altså at tørrhumlingsperioden legges til gjæringstiden.

Skal endre dette slik at dette overlapper hverandre isteden. Kan du ikke bare legge Cold Crash som første Age steg, slik at det skjer etter gjæring og tørrhumling.

Så hvis du da velger tørrhumling 7 og 4 dager, samt gjæring 4 dager 18 grader, 10 dager 20 grader, og så cc som første age step på 2 grader, så blir resultatet.

4 dager (18 grader) -> 3 dager (20 grader) -> humle, så 3 dager (20 grader) -> humle, så 4 dager (20 grader) -> cc

Høres det ut som et bedre forløp?

Jo, det hørtes greit ut. Tror jeg, må teste.
Å legge CC som første Age steg funker nok helt fint.

Men jeg får vel ikke endret stegene i et pågående brygg... feature request?

Det KAN jo være at man endrer mening etter at man har startet brygget. Jeg mener å huske at det kan ha skjedd.[emoji6]

Sendt via Tapatalk
 
Jo, det hørtes greit ut. Tror jeg, må teste.
Å legge CC som første Age steg funker nok helt fint.

Men jeg får vel ikke endret stegene i et pågående brygg... feature request?

Det KAN jo være at man endrer mening etter at man har startet brygget. Jeg mener å huske at det kan ha skjedd.[emoji6]

Sendt via Tapatalk

Man får ikke nå endret stegene i pågående brygg. Har tenkt på å få det til, men utsatt det siden det er litt kronglete. Iallefall hvis det er påbegynt, og stegene kanskje ikke blir de samme etter endring.

Men i dette tilfellet, så burde jeg klare å fikse brygget ditt opp manuelt når jeg har fått logikken til å bli riktig.

Stay tuned!
 
Jo, det hørtes greit ut. Tror jeg, må teste.
Å legge CC som første Age steg funker nok helt fint.

Men jeg får vel ikke endret stegene i et pågående brygg... feature request?

Det KAN jo være at man endrer mening etter at man har startet brygget. Jeg mener å huske at det kan ha skjedd.[emoji6]

Sendt via Tapatalk

Hei igjen. Da har jeg endret logikken, men det gjelder som du sier først fra og med neste gang du lager et brygg. Men jeg har gått inn og endret på brygget ditt manuelt også slik at det blir i henhold til slik du ønsker. Kan du se hvordan dette ser ut nå i forhold til hvordan du ville tro at det så ut?

Det er en ting jeg sa som var feil, og det var å legge til CC som et age steg. Det vil si at dette steget isåfall kommer etter bottling/kegging som jo blir feil.

Så eneste veien å få det til nå, hvis du ønsker å dry hope 7 dager før et cc steg som er to dager, er å velge 9 dager på dry hop, som da blir de site sju dagene i gjæringsfasen som er 7 dager + 2 cc dager = 9. Skal se om jeg finner på noe smart her for å slippe dette.

Angående endring av brygg etter at de er opprettet, og påbegynt, så tror jeg ikke at jeg kommer meg unna dette, så jeg får bare begynne å skrible ned hvordan dette burde gå til. 90% av opplegget her er helt greit, men de siste 10% er litt tricky å få til å bli riktig. Men det kommer etter hvert :)
 
Hei igjen. Da har jeg endret logikken, men det gjelder som du sier først fra og med neste gang du lager et brygg. Men jeg har gått inn og endret på brygget ditt manuelt også slik at det blir i henhold til slik du ønsker. Kan du se hvordan dette ser ut nå i forhold til hvordan du ville tro at det så ut?
For å gjøre det enkelt oppdaterte jeg oppskriften og opprettet en nytt brygg (testbrew).
Nå henger fermentering og tørrhumling sammen logisk og tidsmessig sett, men det oppleves litt unaturlig at gjæringsteget på 20 grader i 10 døgn deles opp i 3 bolker.
Det fungerer helt fint nå altså, men kanskje du finner på noe enda lurere?
Jeg mangler gode innspill tror jeg. Kanskje to timere, en som teller ned de 10 dagene med fermentering + en timer som teller ned mot neste event (som vil være tørrhumling eller andre tilsetninger). Bare en tanke, jeg vet ikke. Kanskje andre har innspill?

Det er en ting jeg sa som var feil, og det var å legge til CC som et age steg. Det vil si at dette steget isåfall kommer etter bottling/kegging som jo blir feil.
Ja, det blir jo feil.

Så eneste veien å få det til nå, hvis du ønsker å dry hope 7 dager før et cc steg som er to dager, er å velge 9 dager på dry hop, som da blir de site sju dagene i gjæringsfasen som er 7 dager + 2 cc dager = 9. Skal se om jeg finner på noe smart her for å slippe dette.
Funker, men blir feil ja. Dette fører jo til at man må "lyge" i oppskriften for å kompensere for programvaren.

Angående endring av brygg etter at de er opprettet, og påbegynt, så tror jeg ikke at jeg kommer meg unna dette, så jeg får bare begynne å skrible ned hvordan dette burde gå til. 90% av opplegget her er helt greit, men de siste 10% er litt tricky å få til å bli riktig. Men det kommer etter hvert :)
Ikke noe stress. Men tviler ikke på at du finner en løsning på dette også.

Jeg gir mye tilbakemeldinger her, leker beta-tester så godt som jeg kan. :)
Det er ikke sikkert alle tilbakemeldingene mine er representative for flertallet av bryggere, alle brygger på sin måten, men jeg håper det er nyttig.
 
For å gjøre det enkelt oppdaterte jeg oppskriften og opprettet en nytt brygg (testbrew).
Nå henger fermentering og tørrhumling sammen logisk og tidsmessig sett, men det oppleves litt unaturlig at gjæringsteget på 20 grader i 10 døgn deles opp i 3 bolker.
Det fungerer helt fint nå altså, men kanskje du finner på noe enda lurere?
Jeg mangler gode innspill tror jeg. Kanskje to timere, en som teller ned de 10 dagene med fermentering + en timer som teller ned mot neste event (som vil være tørrhumling eller andre tilsetninger). Bare en tanke, jeg vet ikke. Kanskje andre har innspill?


Ja, det blir jo feil.


Funker, men blir feil ja. Dette fører jo til at man må "lyge" i oppskriften for å kompensere for programvaren.


Ikke noe stress. Men tviler ikke på at du finner en løsning på dette også.

Jeg gir mye tilbakemeldinger her, leker beta-tester så godt som jeg kan. :)
Det er ikke sikkert alle tilbakemeldingene mine er representative for flertallet av bryggere, alle brygger på sin måten, men jeg håper det er nyttig.

Jeg setter iallefall stor pris på tilbakemeldinger. Er ikke spesielt glad i at verken gjæringssteget eller kokesteget deles opp i bolker slik det er nå, men foreløpig må vi leve med det. Leker med tanken på å lage en slags form for "understeg" slik at gjæringssteget på 10 dager er et steg, som har X antall understeg som representerer de forskjellige tørrhumlingsstegene. Da vil det se cleanere ut, og timeren vil også bli mer logisk. Og dette vil også hjelpe for koketimeren som da ikke vil stoppe ved de forskjellige humletilsetningsstegene blant annet. Tror dette absolutt er løsbart, men det krever litt omstrukturering. Men for opplevelsen sin del så tror jeg nesten det er et must.
 
Hei! Jeg lurer på om det er mulighet for å reorganisere rekkefølgen på eks. humletilsetningene eller malt på oppskrift? Altså, om jeg først legger inn humletilsetningen på 20 min og så legger inn den på eks. 60 min, så vil den på 20 havne øverst på listen. Jeg ser at det er tatt høyde for dette når man går inn på et brygg, og at der kommer alt i riktig rekkefølge. Av en eller annen grunn kunne jeg ønsket å styrt rekkefølgene litt selv på oppskriften.
 
Hei! Jeg lurer på om det er mulighet for å reorganisere rekkefølgen på eks. humletilsetningene eller malt på oppskrift? Altså, om jeg først legger inn humletilsetningen på 20 min og så legger inn den på eks. 60 min, så vil den på 20 havne øverst på listen. Jeg ser at det er tatt høyde for dette når man går inn på et brygg, og at der kommer alt i riktig rekkefølge. Av en eller annen grunn kunne jeg ønsket å styrt rekkefølgene litt selv på oppskriften.

Hei. Det går ikke akkurat nå, men jeg kommer til å legge inn drag & drop funksjonalitet der så fort jeg klarer å komme meg langt nok på listen min over ting som gjenstår :)
 
Ny funksjonalitet

Okay, da har jeg gjort en ganske så stor endring som gjør at bryggestegene kan ha understeg. Så nå er kokesteget et steg, med alt som ingredienser som skal i underveis som understeg. Og gjæring er et steg med de forskjellige tørrhumlingstegene som understeg. Dette løser også problemet med at koketiden stopper opp før man starter neste steg. Synes det ble mye bedre å ha det sånn det er nå. Håper dere gjør det også :) Skal prøve å få testet det litt mer i kveld. Jeg tror det skal fungere bra, men det kan være noen quirks fortsatt.

Brygg som er laget tidligere vil ikke få denne funksjonaliteten, men alle brygg som lages fra og med nå vil få kombinerte koke og gjæringssteg :)
 
Hei. Det går ikke akkurat nå, men jeg kommer til å legge inn drag & drop funksjonalitet der så fort jeg klarer å komme meg langt nok på listen min over ting som gjenstår :)
Fine greier, en annen ting jeg har opplevd er at når man oppretter brukernavn uten Sosial Media connection, så blir epostadressen casesensitive. Den slo meg litt ut når jeg skulle logge meg inn for andre gang. :)
 
I dag brygger jeg et øl som skal ha tilsatt candy sirup 15 minutter før kokeslutt.
Beregnes SG poengene fra denne tilsetningen med i estimated Pre-boil gravity på summary siden?

I så fall blir jo det misvisende, fordi SG vil være lavere ved pre-boil fordi sirupen ikke er tilsatt ved kokestart.
I Steps er det korrekt satt opp at sukkeret skal tilsettes 15 minutter før kokeslutt.
 
I dag brygger jeg et øl som skal ha tilsatt candy sirup 15 minutter før kokeslutt.
Beregnes SG poengene fra denne tilsetningen med i estimated Pre-boil gravity på summary siden?

I så fall blir jo det misvisende, fordi SG vil være lavere ved pre-boil fordi sirupen ikke er tilsatt ved kokestart.
I Steps er det korrekt satt opp at sukkeret skal tilsettes 15 minutter før kokeslutt.

Helt enig! Dette har jeg rett og slett oversett i beregningene. Det gjelder da også maltekstrakt. Dette er temmelig lett å rette opp i, så skal gjøre dette ved første anledning, så sier jeg ifra når dette skal være korrekt.
 
En ting jeg har tenkt på som BIAB-brygger når jeg vurderer stegmesk er at det hadde vært fint med en kalkulator som gir meg vannmengdene på hvert steg automatisk basert på gradene på hvert steg og den totale vannmengden.

Som et eksempel 5 kg malt og 30 L vann og jeg skal innom 63, 72 og 78 grader c. Ved slutten av siste steg trenger jeg å ende på 30 L vann, da burde det vært mulig å beregne vannmengden jeg trenger på 63 grader gitt at jeg tilsetter x liter vann for å øke til 72 og z liter vann for å øke til 78. Vannmengden på første steg blir da 30 - x - y = z. Både x og y er jo avhengig av z, slik at jeg kan tenke meg at det kan bli noen kompliserte formler e.l. Til nå har jeg prøvd meg frem på Brewers Friend sin infusion-kalkulator og ender opp med å finne volumene, men en kalkulator hadde vært veldig kjekk for enkelhetsskyld.

P.S. Kanskje jeg kan legge inn at jeg mister én grad C pr time på hvert steg og at kalkulatoren tar hensyn til dette?
 
I dag brygger jeg et øl som skal ha tilsatt candy sirup 15 minutter før kokeslutt.
Beregnes SG poengene fra denne tilsetningen med i estimated Pre-boil gravity på summary siden?

I så fall blir jo det misvisende, fordi SG vil være lavere ved pre-boil fordi sirupen ikke er tilsatt ved kokestart.
I Steps er det korrekt satt opp at sukkeret skal tilsettes 15 minutter før kokeslutt.

Da skal dette være korrekt. Hvis ingrediensen er av type Extract eller Kettle adjunct så vil den bare påvirke OG, og ikke pre-boil gravity. Ser dette greit ut på brygget ditt nå?
 
En ting jeg har tenkt på som BIAB-brygger når jeg vurderer stegmesk er at det hadde vært fint med en kalkulator som gir meg vannmengdene på hvert steg automatisk basert på gradene på hvert steg og den totale vannmengden.

Som et eksempel 5 kg malt og 30 L vann og jeg skal innom 63, 72 og 78 grader c. Ved slutten av siste steg trenger jeg å ende på 30 L vann, da burde det vært mulig å beregne vannmengden jeg trenger på 63 grader gitt at jeg tilsetter x liter vann for å øke til 72 og z liter vann for å øke til 78. Vannmengden på første steg blir da 30 - x - y = z. Både x og y er jo avhengig av z, slik at jeg kan tenke meg at det kan bli noen kompliserte formler e.l. Til nå har jeg prøvd meg frem på Brewers Friend sin infusion-kalkulator og ender opp med å finne volumene, men en kalkulator hadde vært veldig kjekk for enkelhetsskyld.

P.S. Kanskje jeg kan legge inn at jeg mister én grad C pr time på hvert steg og at kalkulatoren tar hensyn til dette?

Hei. Alt med utregningene her er egentlig ganske greie, bortsett fra det faktum at man ikke vet nøyaktig temperaturfall i hvert steg. Og hvis dette ikke er slik som det er estimert så skulle man begynt med mer vann enn man gjorde. Altså hvis man ser bort fra vann som blir absorbert av malten og sånn, så kan vi si at du skal ende opp med 30 liter, og du har to steg med mesking som hver er på en time. Du regner med at temperaturen faller en grad per time når du mesker, og at du trenger å ha i 2 liter med kokende vann for å få mesketemperaturen opp til steg 2. Dvs. at du begynner med 28 liter vann på steg 1. Når du måler etter steg 1, så har temperaturen falt 3 grader, og du må ha i 3 liter kokende vann isteden, og ender da opp med 31 liter tilsammen. Hvordan løser du det da praktisk slik du gjør det i dag i det tilfellet? Hvis temperaturfallet er mindre, slik at du må tilsette mindre vann, så regner jeg med at du bare heller på nok vann når meskingen er ferdig til at du ender opp på 30 liter?
 
Folk kommer med mange fine ønsker her. Men, når du først går public, har du tenkt på den horden av mailer du vil få? Jeg ser for meg at det som er nevnt over vil være noe noen folk vil lure på hva egentlig gjør, og hvordan fungerer. Dette er kanskje veldig kjedelig, men et "?" ved siden av slike funksjoner og en "mouse, hover"-dialiogboks vil nok være på sin plass. Ser ser ut til at du utvikler et ganske kraftig verktøy, hvis det fortsetter slik, så for å spare deg for mas så bør du ha en god dokumentasjon på den og.

Men for å være ærlig så hadde jeg droppet kalkiser for gjærstartere, f.eks. Det finnes allerede kalkulatorer for disse. Aner ikke hvor mye tid du har til rådighet, men det vil si at du kommer til å kopiere noe som andre allerede bruker fra før, de kalkisene som finnes er bare en URL unna.
 
Tilbake
Topp