Bryggesoftware: Brewing Day

Meanwhile in Bangalore:

MtAykK9.gif
 
Ny funksjon: Under profilen er det nå mulig å lagre hvilke enheter man vil bruke på de forskjellige målingene som default, slik at man slipper å endre enhetene hver gang man går inn på applikasjonen.
Helt konge[emoji1303]

Har dog et dumt spm[emoji15]
Har aldri sett benevnelsen potenitial før, men regner med at det er det samme som SG?

La også merke til at oppskriften jeg testet hadde 1.047 som Estimert OG, mens Brygget hadde plutselig estimert 1.051? Preboil var 1.042, som høres riktig ut, men snodig at OG økte fra 1.047 til 1.051 fra oppskrift til brygg... Bug? ...eller har jeg misset på noe?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Helt konge[emoji1303]

Har dog et dumt spm[emoji15]
Har aldri sett benevnelsen potenitial før, men regner med at det er det samme som SG?

La også merke til at oppskriften jeg testet hadde 1.047 som Estimert OG, mens Brygget hadde plutselig estimert 1.051? Preboil var 1.042, som høres riktig ut, men snodig at OG økte fra 1.047 til 1.051 fra oppskrift til brygg... Bug? ...eller har jeg misset på noe?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvilken oppskrift er dette? Kan sjekke det ut jeg.
 
Bygget heter Entest SMaSh[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Okay. Får enten sett på det etterpå, eller i morgen. Nå må jeg bli ferdig med å pakke inn kalender til kidsa først ;)

Men det er ingen grunn til at beregnet OG skal være forskjellig i brygg og oppskrift, så noe galt må det være der.
 
Bygget heter Entest SMaSh[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei, jeg har sjekket dette nå, og bekreftet funnene mine også. Saken er at utstyrsprofilen er endret for oppskriften etter at brygget ble laget.

Forskjellen som er relavant er følgende: På brygget er trub og kettle loss 0, og evaporation rate er 4.5.
På oppskriften din slik den er nå så er trub loss 2, kettle loss 0 og evaporation rate 2.5

Hvis du reverserer disse endringene tilbake på utstyrsprofilen din, så viser den 1.051 på oppskriften også.

Det er ingen lett måte å se alle parameterne til utstyrsprofilen inne på en oppskrift eller et brygg, så det ser jeg at jeg må gjøre noe med. Men kettle og trub loss kan du se at er forskjellig på oppskriften inne på brygget, og på oppskriften.
 
Skal gjøre noen side om side-brygg med dette og BS, har trua på dette :)

Jeg er for lat til å sjekke. Men man kan legge inn custom malt-typer og definere potensialet til de?
 
Skal gjøre noen side om side-brygg med dette og BS, har trua på dette :)

Jeg er for lat til å sjekke. Men man kan legge inn custom malt-typer og definere potensialet til de?

Jepp. under ingredienser kan du endre på de som ligger inne som default, og legge inn etter hjertens lyst :)
 
Grain absorption da? Sorry, nå spør jeg mye. Men tenkte å teste til neste-neste brygg, men da må jeg kunne stille inn på grain absorption. Vil ikke starte heeelt på nytt, vil prøve å kopiere mine settings fra BS som jeg har brukt sjukt mye tid på å finjustere.
 
Grain absorption da? Sorry, nå spør jeg mye. Men tenkte å teste til neste-neste brygg, men da må jeg kunne stille inn på grain absorption. Vil ikke starte heeelt på nytt, vil prøve å kopiere mine settings fra BS som jeg har brukt sjukt mye tid på å finjustere.

Foreløpig har jeg grain absorption inne som 1 liter per kilo, og ingen mulighet for å stille det inn. Men det er ikke all verdens med jobb å legge det til ved behov.
 
Foreløpig har jeg grain absorption inne som 1 liter per kilo, og ingen mulighet for å stille det inn. Men det er ikke all verdens med jobb å legge det til ved behov.
Hvis du kunne fått det til så hadde det vært knall, og da at den ikke runder av. GA varierer ganske mye etter teknikk man bruker.
 
Jeg liker programvaren kjempegodt og er foreløpig en fast bruker. Dog er jeg en som ikke brygger ofte nok.. men det er et problem jeg jobber med.

Er det slik at når man legger til ting (jeg har feks lagt til WLN1000 gjærnæring), noe som var meget intuitivt og enkelt, så blir "databasen" oppdatert, slik at andre som bruker det samme slipper? Eller er det kun jeg som bruker som har lagt det inn som ser det?
 
Dette ser veldig bra ut! Har noen forslag, med forbehold om at jeg ikke har testet noe videre enda (kanskje er det på plass allerede):
-Få drop-down valg av alt som det er flere av, ikke tekstsøk.(ingredienser, utstyr, brygg, oppskrifter etc.)
-Få mulighet for å velge mellom enhetsangivelser (EBC-SRM, OG-Brix-Plato etc., Rager-Tinseth, og gjerne også liter-gallon, Celsius-Fahrenheit også osv. osv.)
-Få en arbeidsliste av selve bryggeprosessen.
Det ser faktisk ut som jeg kan komme til å skrote 'unødvendig-komplisert-ikke-altfor-bugfri-partial-unpredictable-BeerSmith' etterhvert.
 
Hvis du kunne fått det til så hadde det vært knall, og da at den ikke runder av. GA varierer ganske mye etter teknikk man bruker.
Da skal jeg få til det. Jeg tenkte å legge dette inn på utstyrsprofilen da det ofte er utstyr/teknikk som er utslagsgivende her, mer enn oppskriften selv, og gi det mulighet til å overstyres på oppskriftsnivå hvis man skulle ønske å justere for enkelts oppskrifter. Innvendinger?
 
Jeg liker programvaren kjempegodt og er foreløpig en fast bruker. Dog er jeg en som ikke brygger ofte nok.. men det er et problem jeg jobber med.

Er det slik at når man legger til ting (jeg har feks lagt til WLN1000 gjærnæring), noe som var meget intuitivt og enkelt, så blir "databasen" oppdatert, slik at andre som bruker det samme slipper? Eller er det kun jeg som bruker som har lagt det inn som ser det?

Sånn det fungerer så er det endel "globale" ingredienser som alle brukere får hver sin kopi av når brukeren opprettes. Etter dette kan alle da endre og legge til som de vil, men det vil bare gjelde for den brukeren. Hvis jeg legger inn flere "globale" ingredienser etter hvert, så kan jeg også velge å pushe dette ut til resten av brukermassen. Tror det vil bli veldig mye kaos hvis alt som alle legger inn skal deles med alle som default, men det hadde vært smart med en eller annen funksjon som gjør at alle ikke trenger å legge inn de samme greiene også. Skal tenke litt på det :)
 
Dette ser veldig bra ut! Har noen forslag, med forbehold om at jeg ikke har testet noe videre enda (kanskje er det på plass allerede):
-Få drop-down valg av alt som det er flere av, ikke tekstsøk.(ingredienser, utstyr, brygg, oppskrifter etc.)
-Få mulighet for å velge mellom enhetsangivelser (EBC-SRM, OG-Brix-Plato etc., Rager-Tinseth, og gjerne også liter-gallon, Celsius-Fahrenheit også osv. osv.)
-Få en arbeidsliste av selve bryggeprosessen.
Det ser faktisk ut som jeg kan komme til å skrote 'unødvendig-komplisert-ikke-altfor-bugfri-partial-unpredictable-BeerSmith' etterhvert.

Svar på dine spørsmål under:
- Enig med deg på utstyr, men på ingredienser vil iallefall jeg foretrekke og ha tekstsøk siden det fort er 300+ ingredienser som stadig kommer til å øke. Jeg kan imidlertid prøve å få lagt inn støtte for begge deler.
- Enhetsangivelser. Farger, temperatur, vekt og lignende kan du bytte som du vil. Bare trykk på enhetsangivelsen, så velger du en ny enhet fra dropdownen. Endringen gjelder da for hele siden, så hvis du bytter fra Celcius til Fahrenheit ett sted, så gjelder det over alt. Noen er litt mer nyanserte. F.eks. valg av vektenhet for humle gjelder bare alle steder det er snakk om vekt for humle, og malt bare der det er snakk om malt, da man ofte ønsker å se dette i forskjellige enheter. Jeg vil f.eks. ha malt i kilo, men humle i gram. Rager/Tinseth og slike ting står på listen min over ting som skal gjøres, men er litt mer jobb enn switching mellom enheter. Men det kommer :) Til info så er det foreløpig Tinseth som benyttes.
- I arbeidsliste, tenker du da på en faktisk utskrift? Ellers ligger arbeidslisten med alle steg og utregninger klar når man har opprettet et nytt brygg :). Utskriftfunksjon kommer også etter hvert for de som liker å ha et ark foran seg når de brygger, og ikke bare ha det elektronisk.
 
Da skal jeg få til det. Jeg tenkte å legge dette inn på utstyrsprofilen da det ofte er utstyr/teknikk som er utslagsgivende her, mer enn oppskriften selv, og gi det mulighet til å overstyres på oppskriftsnivå hvis man skulle ønske å justere for enkelts oppskrifter. Innvendinger?

Høres perfekt ut.
 
Hvis du kunne fått det til så hadde det vært knall, og da at den ikke runder av. GA varierer ganske mye etter teknikk man bruker.
Angående å ikke runde av, så må jeg sette en form for cap. Hvor mange siffer vil være relevant egentlig? Om grain absorption er 0.9998 eller 0.9997 er vel ganske irrelevant er det ikke? Og hvor nøye vil du klare å måle dette på utstyret ditt uansett? f.eks. hvis forskjellen på 0.998 og 0.997 hvis du bruker 10 kilo malt er 0.1 dl vann som blir absorbert.

Grunnen til at det må gjøres slik er at desimaltall i javascript er floating point som vil si at de ikke nødvendigvis er helt presise.

Det vil si at hvis du prøver å lagre verdien 0.998 så kan det hende at den blir lagret som 0.9979999999997 eller noe slikt som er så nært at det ikke har nå å si, men som ser helt tåpelig ut i GUIet når man henter det opp igjen ;)

Funksjonen er forøvrig ferdig nå, og ligger ute slik at du kan teste den, men foreløpig runder den av til 2 desimaler :)
 
Tilbake
Topp