ØyvindBråthen
Norbrygg-medlem
Jeg har satt kettle size til 34L, det er Max, det renner over på 36L. Helt trygg mengde er 30L.
Minimum kettle size er 42L på 24L batch. Det er ca 10 liter for mye. Tror fortsatt det kommer av at du ikke regner med at makten skal ut av kjelen før sparge/kok.
Det ser bedre ut på pc enn på iPad.
Skal vi se om vi klare å finne ut av dette. Vi kan ta et eksempel utifra mitt oppsett på en 24 liters batch. Jeg gjør som jeg må gjøre i programmet, og jobber meg oppover fra batch size, og helt opp til pre-boil.
Batch size er 24 liter
Jeg har satt opp fermenter/trub loss på 2.8 liter. Da er vi oppi 26.8 liter
Så har jeg loss fra kettle til fermenter på 3.8 liter. Da er vi på 30.6 liter
Så har volum gått ned med ca. 4% fra kokepunkt til gjæringstemperatur. Da er vi på ca 31.9 liter.
Så en times koking med fordamping på 4.28 liter i timen. Da er vi på 36.2 liter.
Det vil si at hvis jeg har en kjele på 36 liter, så renner det over før jeg har fyllt vørteren opp i kjelen og skal koke det.
På anbefalt kjelestørrelse i applikasjonen regner jeg med en headspace på 1/3 av pre-boil som da i dette tilfellet blir 12 liter, så totalt 48. Om dette tallet er for høyt kan godt diskuteres.
Er det noe i beregningene over som ikke stemmer med måten du brygger på? Jeg har iallefall ikke sjans til å brygge en batch på 24 liter i en 32 liters kjele.
En annen ting å notere er at batch size i applikasjonen min er det du skal ende opp med i flasker/fat. Altså hvor mye øl du ønsker å ende opp med. For meg gir det lite mening at batch size er into fermenter volumet slik som f.eks. BeerSmith gjør det.