Bryggesoftware: Brewing Day

Jeg har satt kettle size til 34L, det er Max, det renner over på 36L. Helt trygg mengde er 30L.

Minimum kettle size er 42L på 24L batch. Det er ca 10 liter for mye. Tror fortsatt det kommer av at du ikke regner med at makten skal ut av kjelen før sparge/kok.

Det ser bedre ut på pc enn på iPad.

Skal vi se om vi klare å finne ut av dette. Vi kan ta et eksempel utifra mitt oppsett på en 24 liters batch. Jeg gjør som jeg må gjøre i programmet, og jobber meg oppover fra batch size, og helt opp til pre-boil.

Batch size er 24 liter
Jeg har satt opp fermenter/trub loss på 2.8 liter. Da er vi oppi 26.8 liter
Så har jeg loss fra kettle til fermenter på 3.8 liter. Da er vi på 30.6 liter
Så har volum gått ned med ca. 4% fra kokepunkt til gjæringstemperatur. Da er vi på ca 31.9 liter.
Så en times koking med fordamping på 4.28 liter i timen. Da er vi på 36.2 liter.

Det vil si at hvis jeg har en kjele på 36 liter, så renner det over før jeg har fyllt vørteren opp i kjelen og skal koke det.

På anbefalt kjelestørrelse i applikasjonen regner jeg med en headspace på 1/3 av pre-boil som da i dette tilfellet blir 12 liter, så totalt 48. Om dette tallet er for høyt kan godt diskuteres.

Er det noe i beregningene over som ikke stemmer med måten du brygger på? Jeg har iallefall ikke sjans til å brygge en batch på 24 liter i en 32 liters kjele.

En annen ting å notere er at batch size i applikasjonen min er det du skal ende opp med i flasker/fat. Altså hvor mye øl du ønsker å ende opp med. For meg gir det lite mening at batch size er into fermenter volumet slik som f.eks. BeerSmith gjør det.
 
Dette burde være en ganske så grei sak, og kan også være grei uten Speidel hvis man f.eks. vil bruke applikasjonen fra midt inne i en batch. Men timere på gjæring, tørrhumling og slikt er vel fortsatt aktuelt selv om man bruker Speidel?
Det er helt klart nyttig, men om man ønsker å steppe seg igjennom, burde det vert en mulighet[emoji4]

Jeg får ikke brygget nå pga. frosset vann, så da leker jeg meg gjennom et brygg[emoji4] Og da er det litt tungvint å vente til timeren er gått ferdig før man kan simulere neste trinn. Ikke livsviktig akkurat kanskje[emoji23]

En annen ting med timere, er at hvis man ikke får den målingen man ønsker underveis, så kan det tenkes at man vil utvide tiden, eller avslutte steget tidligere. Litt sånn som grandiosaen[emoji1303] Er ikke osten smeltet nok, så kjører vi på med er par min til[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Flere spm:
Kettle loss og Mash tun deadspace... Er det egentlig noe å ta hensyn til på en kompaktbrygger?

Jeg tømmer så å si alt av flytende vørter over på gjæringskaret, og lar kun trub bli igjen. Er det da noe 'loss'?

Iom. at man med en kompaktbrygger som regel starter mesking med et volum som er mye over 2.6l/kg, vil det ikke da være unødvendig å kalkulere med deadspace?

Feature request igjen[emoji4]
1-Mulighet til å lage ferdige meskeprofiler man bare add'er til oppskrift[emoji1303]

[Edit] kom på noen flere[emoji51]
2-Bestemme måle enheter i et oppsett slik at man slipper å endre fra f.eks ppg til potential på flere plasser. Liker veldig godt funksjonen for å trykke på måle enheten for å endre den, men burde hatt ett oppsett for det man liker som std.

3-Utregning av effektivitet etter man er ferdig med brygget slik at man kan korrigere oppskrifter osv. til neste brygg.

4-Mulighet til å endre OG i oppskrift slik at grain bill endres tilsvarende. Nyttig om man legger inn grain bill og vil endre f.eks ABV, men samtidig beholde sammensetningen av malt slik den er %vis mot hverandre[emoji848]

5-Sammenligning mot øl stiler ala BS og Brewgr slik at man ikke er helt off på oppskrifta si.
Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Det er helt klart nyttig, men om man ønsker å steppe seg igjennom, burde det vert en mulighet[emoji4]

Jeg får ikke brygget nå pga. frosset vann, så da leker jeg meg gjennom et brygg[emoji4] Og da er det litt tungvint å vente til timeren er gått ferdig før man kan simulere neste trinn. Ikke livsviktig akkurat kanskje[emoji23]

En annen ting med timere, er at hvis man ikke får den målingen man ønsker underveis, så kan det tenkes at man vil utvide tiden, eller avslutte steget tidligere. Litt sånn som grandiosaen[emoji1303] Er ikke osten smeltet nok, så kjører vi på med er par min til[emoji28]

Tidlig julegave: Det er nå mulig å overstyre timeren på et steg slik at det blir satt til fullført ;). Jeg har foreløpig ikke noen planer om funksjonalitet for å utvide timeren. Hvis timeren er ferdig, og man ser at man trenger mer tid, så kan man gjøre akkurat hva man vil før man starter neste steg, så jeg ser ikke at det kommer til å bli noe stort problem.
 
Skal vi se om vi klare å finne ut av dette. Vi kan ta et eksempel utifra mitt oppsett på en 24 liters batch.

På anbefalt kjelestørrelse i applikasjonen regner jeg med en headspace på 1/3 av pre-boil som da i dette tilfellet blir 12 liter, så totalt 48. Om dette tallet er for høyt kan godt diskuteres.

.

Vår koke kjele tar 145 liter,det går fint å starte kok med 130 liter,så 1/3 headspace blir i meste laget..
 
Skal vi se om vi klare å finne ut av dette. Vi kan ta et eksempel utifra mitt oppsett på en 24 liters batch. Jeg gjør som jeg må gjøre i programmet, og jobber meg oppover fra batch size, og helt opp til pre-boil.

Batch size er 24 liter
Jeg har satt opp fermenter/trub loss på 2.8 liter. Da er vi oppi 26.8 liter
Så har jeg loss fra kettle til fermenter på 3.8 liter. Da er vi på 30.6 liter
Så har volum gått ned med ca. 4% fra kokepunkt til gjæringstemperatur. Da er vi på ca 31.9 liter.
Så en times koking med fordamping på 4.28 liter i timen. Da er vi på 36.2 liter.

Det vil si at hvis jeg har en kjele på 36 liter, så renner det over før jeg har fyllt vørteren opp i kjelen og skal koke det.

På anbefalt kjelestørrelse i applikasjonen regner jeg med en headspace på 1/3 av pre-boil som da i dette tilfellet blir 12 liter, så totalt 48. Om dette tallet er for høyt kan godt diskuteres.

Er det noe i beregningene over som ikke stemmer med måten du brygger på? Jeg har iallefall ikke sjans til å brygge en batch på 24 liter i en 32 liters kjele.

En annen ting å notere er at batch size i applikasjonen min er det du skal ende opp med i flasker/fat. Altså hvor mye øl du ønsker å ende opp med. For meg gir det lite mening at batch size er into fermenter volumet slik som f.eks. BeerSmith gjør det.

Headspace er nok det som ikke funker for meg. Kanskje du kan legge den inn under equipment, så den kan endres. Jeg har som regel 25-27L i gjæringsbøtta og trub blir igjen i kjelen, så det er bare gjæren som tar opp plass.
Tror denne appen blir bra. :)
 
Jeg får beskjed om å koke i -15 minutter for å tilsette irish moss etter at siste humlen er tilsatt på flameout, for så å koke i 15 minutter til :) Dette i brew in progress.
 
Headspace bør vel være opp til hver enkelt å definere selv? Er bare sette lavere volum på kokekjelen. Noen liker å leve på kanten og ha lite, mens andre vil safe mer.
 
Jeg får beskjed om å koke i -15 minutter for å tilsette irish moss etter at siste humlen er tilsatt på flameout, for så å koke i 15 minutter til :) Dette i brew in progress.

Det hørtes upraktisk ut ;) Da har du nok funnet en liten bug!

Hva er navnet på oppskriften som du har laget dette brygget av?
 
#7 DIPA, evt bare DIPA

Har klart å reprodusere feilen. Kan jeg få spørre hvilken browser du bruker? Det morsomme her er at hvis jeg opprettet brygget med Chrome, så fungerer det strålende, men hvis jeg oppretter det i Internet Explorer så får jeg denne feilen.

Skal si ifra når jeg har funnet ut av det jeg.
 
giphy.gif
 
Har klart å reprodusere feilen. Kan jeg få spørre hvilken browser du bruker? Det morsomme her er at hvis jeg opprettet brygget med Chrome, så fungerer det strålende, men hvis jeg oppretter det i Internet Explorer så får jeg denne feilen.

Skal si ifra når jeg har funnet ut av det jeg.

Safari.
Jeg vet jeg bør bruke firefox eller chrome, gidder ikke.
 
Safari.
Jeg vet jeg bør bruke firefox eller chrome, gidder ikke.

Da skal buggen være fikset. Det hjelper desverre ikke på det brygget som du allerede har laget. Jeg antar (håper) det bare var et testbrygg. Kunne du prøvd å slette det brygget du laget, og så opprette et nytt fra den samme oppskriften. Og hvis det ligger oppe et sted, så må du reloade nettsiden for at endringene skal komme med.
 
Da skal buggen være fikset. Det hjelper desverre ikke på det brygget som du allerede har laget. Jeg antar (håper) det bare var et testbrygg. Kunne du prøvd å slette det brygget du laget, og så opprette et nytt fra den samme oppskriften. Og hvis det ligger oppe et sted, så må du reloade nettsiden for at endringene skal komme med.

Det var testbrygg ja. Prøver meg på et nytt.

Edit: Irish moss kom til rett tid nå :)
 
Sist redigert:
Timer: er det mulig å korrigere for sent påskrudd timer?
Jeg pleier ofte å skru den på 5 min. ut i meskingen... lærer aldri. Det er mulig i BeerSmith og korrigere dette
 
Timer: er det mulig å korrigere for sent påskrudd timer?
Jeg pleier ofte å skru den på 5 min. ut i meskingen... lærer aldri. Det er mulig i BeerSmith og korrigere dette
Hei. Det er ikke noe funksjon for dette enda, men den ligger i listen min over ting som skal lages, så det kommer etter hvert :)
 
Flere spm:
Kettle loss og Mash tun deadspace... Er det egentlig noe å ta hensyn til på en kompaktbrygger?

Jeg tømmer så å si alt av flytende vørter over på gjæringskaret, og lar kun trub bli igjen. Er det da noe 'loss'?

Iom. at man med en kompaktbrygger som regel starter mesking med et volum som er mye over 2.6l/kg, vil det ikke da være unødvendig å kalkulere med deadspace?

Feature request igjen[emoji4]
1-Mulighet til å lage ferdige meskeprofiler man bare add'er til oppskrift[emoji1303]

[Edit] kom på noen flere[emoji51]
2-Bestemme måle enheter i et oppsett slik at man slipper å endre fra f.eks ppg til potential på flere plasser. Liker veldig godt funksjonen for å trykke på måle enheten for å endre den, men burde hatt ett oppsett for det man liker som std.

3-Utregning av effektivitet etter man er ferdig med brygget slik at man kan korrigere oppskrifter osv. til neste brygg.

4-Mulighet til å endre OG i oppskrift slik at grain bill endres tilsvarende. Nyttig om man legger inn grain bill og vil endre f.eks ABV, men samtidig beholde sammensetningen av malt slik den er %vis mot hverandre[emoji848]

5-Sammenligning mot øl stiler ala BS og Brewgr slik at man ikke er helt off på oppskrifta si.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Mash tun deadspace - Dette er bare hvor mye vann som ligger under en eventuell falsk bunn i meskekaret. Da legges denne verdien til på total strike water mengde slik at vannet som blandes med malten blir lik Water to grain ratioen. Den benyttes ikke til noe annet enn det.
Kettle loss - Dette er da hvor mye trub som blir igjen i kokekaret når du overfører til gjøringsdunk. Dette er da viktig for å ende opp med riktig batch size. Hvis du vet det blir igjen 2 liter trub etter kok, så må dette kompanseres for tidligere for å treffe riktig her.

Angående feature requests:
1. Denne ligger på listen min, men dog ikke spesielt høyt opp. For meg iallefall så er det ofte litt variasjoner på dette mellom oppskriftene, så det er ikke verdt så mye å ha dette liggende som profiler utenfor oppskriften selv for min del iallefall.
2. Hvis du endrer potential et sted, så endrer du det overalt i applikasjonen, men når du går inn i applikasjonen neste gang så er alt tilbake til default igjen. Har planer om å lage en egen bit for dette inne på profilsiden slik at man kan velge hvilke enheter man vil bruke som default de gangene man kommer inn på siden.
3. Her er jeg rett og slett ikke helt i mål enda. Inne på Summary på et brygg så skal det komme mye informasjon om reele verdier i forhold til beregnede slik at man kan justere dette i etterkant etter behov.
4. Lagt til på listen min som er underpunkt på scale recipe som allerede ligger der :)
5. Dette er også kjekt og ha, og vil bli lagt til etter hvert.

Som du ser av svarene mine så har jeg mer ting jeg ønsker å få lagt inn enn tiden strekker til, men jeg er dedikert til å få dette så bra som mulig, så jeg har satt av mye tid fremover til å få dette til å bli bra. Jeg håper både å lage et bra verktøy for meg selv, men også for alle andre som måtte ha behov for det :)

Takk for tilbakemeldinger og forslag!
 
Tilbake
Topp