God ingefærøl oppskrift?

Da har mann prøvd seg på ingefærøl for første gang.

Her trengs det råd for å få utarbeidet en god oppskrift!

Fulgte denne oppskriften, litt kopiert / justert selv.

Batch: 55ltr til gjæring
Mål OG: 1.047
FG: 1.016

Fikk FG 1.007 (sukker, din jævel!!)


4,5kg sukker
1.5kg brunsukker
1.3kg special B
2.5kg sitron
2kg lime
4,5dl limesaft
Ca 1ltr sitronsaft
1.5kg ingefær kuttet fint.
Zest fra 20 sitroner og 20 lime

Mesket malten i 30 min, 70 grader
Fjernet, startet kok.

Koketid 60min
Tilsetter alt av sukker ved kokestart + humle(50g cascade) og rundt 0.5kg ingefær.

10min tilsettes lime/sitron saft og 0.5kg ingefær.

Gjæret på 19grader med s04.
Sistw 0.5kg ingefær tilsatt etter endt stormgjæring.

Resultat: veldig tørt og surt. Savner mye mye mer sødme, zest var veldig unødvendig, søt appelsin zest hadde vært mye bedre.

Trenger hjelp, her ønskes en mer brusaktig ingefærøl som ginger joe eller i den rettningen, hvordan kan jeg få opp sødmen vesentlig uten å være redd for at alt skal gjære ut totalt? Bør være uavhengig av fat/flaske bruk. :)

Trenger kanskje å bruke noe ekstra søtning? Laktose er uaktuelt, har prøvd men blir ikke enig i at det smaker godt som søtning, merkelig å jobbe med og.

Finns det andre kunstige eller iallefall ikke forgjærbare søtningsmidler å bruke? Evt fjern all sukker og bruk kunn malt og mesk med høy temp og bruke gjær med veldig lav utgjæring?

Her trengs det råd for å få utarbeidet en god oppskrift! :rolleyes:
 
Sist redigert:
Kan du sammenligne den med noe man får kjøpt på butikk eller polet? Kan du eventuelt beskrive hvordan den ble?

Jeg har kun smakt originalen til min egen. Smaker som en lys ale, snert av chili (trolig fra skallet på ingefæren), tydelig smak av ingefær og sitron. Rusbrusaktig. Lett maltsmak, middels sødme, ingen lukt eller smak av humle. God munnfølelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har kun smakt originalen til min egen. Smaker som en lys ale, snert av chili (trolig fra skallet på ingefæren), tydelig smak av ingefær og sitron. Rusbrusaktig. Lett maltsmak, middels sødme, ingen lukt eller smak av humle. God munnfølelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvordan ble sitronene tilsatt?
 
Jeg har kun smakt originalen til min egen. Smaker som en lys ale, snert av chili (trolig fra skallet på ingefæren), tydelig smak av ingefær og sitron. Rusbrusaktig. Lett maltsmak, middels sødme, ingen lukt eller smak av humle. God munnfølelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Og hva med honningen? Vanlig honning? Honningmalt?
 
Tilbake
Topp