Speidel fontene og korn i vørter/på varmeelement

Marius K.

Norbrygg-medlem
Brygget en hefe i går med 4 kg malt. Mesket med 26 liter vann. Slet med fontener under hele meskingen og mye malt unnslapp maltrøret. Fikk silt ut en del, men mye ble med i koken. Ved rengjøring av Speidelen så jeg at det var en del malt på varmeelementene, litt grøtaktig i konsistensen.

Er det noe håp for dette ølet eller er vil det trolig ha for mye tanniner fra kokt korn, og brent smak?
 
Sist redigert:
Tanniner tror jeg ikke du trenger bekymre deg for. Jeg har brukt dekoksjon (koker en del av mesken) mange ganger uten å å få astrigent øl
 
Har ikke smakt på den etter kok, må jeg innrømme. Tror jeg må finne frem vintyven og ta en sjekk.
 
Brygget endel hveteøl i fjor og fikk fontene stort sett hver gang. Leste at en mulig grunn til det kunne være at malten er kverna for fint. Leste litt om saken og kjøpte meg 2 maltrør pakninger som jeg klipte og tredde rundt den grove sila både i topp og bunn for å forhindre at noe slipper ut. Kjøpte meg også maltmølle, har ikke brygget hveteøl etter det men jeg merker uten tvil bedre gjennomstrømning med byggmalt. Klarere vørterer også etter jeg fikk pakningene på.
 
De er vel "feil vei" blant annet da de skal så vertikalt på maltrøret men skal benyttes horisontalt på skiven. Og maltrøret som de er ment for skal jo ha skiven "inni seg" så da blir de vel kanskje litt vanskelige å ha med å gjøre uten klipping. Jeg har dog ikke gjort dette enda, så bare synser.
 
Pumpa på speidelen har jo en sånn bryter som går fra 1-8 eller noe sånt... Er ikke dette hastighetsregulering? Isåfall, kan man ikke bare sette ned hastigheten på pumpa når man brygger sånne øl?
 
Fatet ølet i dag og fikk naturligvis tatt en prøvesmak. Kunne ikke kjenne noen spesielle usmaker, så tror dette faktisk har gått fint. Litt svovel i aromen, men det er vel nokså normalt med WLP300 rett fra gjæringskaret, om jeg ikke husker feil.

Har kjøpt to slike pakninger til maltrøret jeg også som jeg skal sette på ristene. Satser på at det løser problemet for fremtiden.
 
Denne må du forklare... har anskaffet en sånn pakning, men da blir det så tight at jeg ikke får filteret ned i maltrøret. Får jeg det ikke lenger ned får jeg heller ikke skrudd på den saken som skal ligge over. Noe jeg har misforstått her?...

Vis vedlegget 29774
Jeg ville lagt den finmaska duken også inni pakninga, og snudd sila så tappen på rista peker ned i røret og ikke opp.
 
Tenkte denne tanken selv, men har ikke ekstra pakning, så det ble ingen klipping idag. Bruker du den kun på toppristen?
Blir å gjøre dette selv, syns det slipper gjennom for mye kornrester sånn som den er nå (original).

Jeg bruker det både oppe og nede. Vet ikke om det har noe for seg, men jeg liker å ha det nede og. Det blir tross alt en glippe på 5mm hvis rista blir presset til den ene siden.

Denne må du forklare... har anskaffet en sånn pakning, men da blir det så tight at jeg ikke får filteret ned i maltrøret. Får jeg det ikke lenger ned får jeg heller ikke skrudd på den saken som skal ligge over. Noe jeg har misforstått her?...

Vis vedlegget 29774

Burde kanskje ha sagt det når jeg postet bildet første gangen. Spyl maltrøret og pakningen, så skal du greie å presse det nedi :)
 
Tilbake
Topp