Minst en tredjedel egenproduserte innsatsvarer ...?

Hei! Vi skal starte med ølproduksjon og ønsker å ha ølutsalg fra egen produksjon på gård. Mén, et av forbeholdene om å få bevilling er at "minst en tredjedel av innsatsvarene må være egenproduserte".

Hva legger dere i det? Og hva kan egenproduseres på gård på Haugalandet? Kan bruk av lokalt kildevann være "egenprodusert innsatsvare"?
 
Hele regelen der er vel mekket sammen for å støtte bondegårder med siderproduksjon men hindre ølutsalg. Sånn "Landbruk Pluss"-greie. Tilfredstiller på den måten både Sp og KrF samtidig som GrP føler de får en fjær i hatten i kjent Segway-og-lakrispipe-stil.
 
Har du allerede humleproduksjon på gården? Dyrker dere noen kornsorter?
Vi har ikke startet noe dyrking eller gjærproduksjon enda. Men er åpen for det meste som er mulig å få til på en vestlandsgård. Vi undersøker først om det i det hele tatt er mulig å innfri det forbeholdet kommunen stiller. Men grunnvann på egen gård, det kan ikke anses å være egenprodusert innsatsvare?

Har dere noen tips til dyrking evt som er mulig å få til?
 
Snakk med kommunepolitikerne og administrasjonen om dette.
Og finn ut hvor evt avslag på søknaden går.
Er det sentrale forskrifter som krever dette med minst en tredjedel?
Fylkesmannen vil kanskje ha et ord med i laget og da vet han nok hva som skal til så
søknad kan gå gjennom.
 
Ser at folk får godt til å gro Challenger og Northern brewer, men det er sikkert mange andre typer som kan leve på vestlandet. Da har du nok et påskudd på vektskålen, selv om du i starten egentlig ikke får nok humle til bryggingen, men det trenger ikke "de" vite.

Jeg ville møtt dem med en " selvfølgelig skal vi benytte egen produksjon og lokale råvarer som kan dyrkes regionen" holdning.
 
er ikke en eneste humle uten om den jævelen som flyr rundt som over lever en vestlandets sommer. der er det alt fra rett over null til orkans i kasta. Men har du plass har du lov, drivhus. dyrke både korn og humle... måtte vi dyrke alt av ingredienser, alstså for ett brygg? eller holder det med ett kilo?
 
er ikke en eneste humle uten om den jævelen som flyr rundt som over lever en vestlandets sommer. der er det alt fra rett over null til orkans i kasta. Men har du plass har du lov, drivhus. dyrke både korn og humle... måtte vi dyrke alt av ingredienser, alstså for ett brygg? eller holder det med ett kilo?
Humla på Mølstertunet på Voss vokser som bare faen den! Den har stått der i over hundre år. Men det er kanskje unntaket...
 
Du kan jo evt ta kontakt med Lindheim Ølkompani. De driver vel med eget utsalg så vidt jeg vet. Kanskje de kan gi deg tips? Eiker Ølfabrikk driver og med eget utsalg.
 
er ikke en eneste humle uten om den jævelen som flyr rundt som over lever en vestlandets sommer. der er det alt fra rett over null til orkans i kasta. Men har du plass har du lov, drivhus. dyrke både korn og humle... måtte vi dyrke alt av ingredienser, alstså for ett brygg? eller holder det med ett kilo?
Feil informasjon igjen. Humle har vert dyrket i norge siden kloster tiden og sannsynlig lenger også. Humle som går tilbake til 1970-tallet har en stor sjangse for at den stammer fra kloster tiden.
Jeg,min kammerat og hans mor har humle fra den tiden....og de vokser helt vilt i hagen her.
 
Dersom du søker statlig tilvirkningsbevilling, er det ikke noe krav om dette. Når du eventuelt har fått denne på plass, er det kommunen som avgjør om du får lov til å ha utsalg. Du må da søke om salgsbevilling på linje andre butikker. Bestemmelsen om egne innsatsvarer er nok beregnet på ciderprodusenter, ja.
 
Feil informasjon igjen. Humle har vert dyrket i norge siden kloster tiden og sannsynlig lenger også. Humle som går tilbake til 1970-tallet har en stor sjangse for at den stammer fra kloster tiden.
Jeg,min kammerat og hans mor har humle fra den tiden....og de vokser helt vilt i hagen her.
Etter som jeg har forstått så må det ikke være hann og hunn humle for att det skal kunne brukes til brygging, du har den voksende vilt i hagen, da er det vell både hann og hunn vil jeg tro? alså er du med på å gjøre det vanskelig for dine naboer å dyrke humle siden dine ville hummler bestøver andre sine og gjør dem ubrukelige, well played
 
Etter som jeg har forstått så må det ikke være hann og hunn humle for att det skal kunne brukes til brygging, du har den voksende vilt i hagen, da er det vell både hann og hunn vil jeg tro? alså er du med på å gjøre det vanskelig for dine naboer å dyrke humle siden dine ville hummler bestøver andre sine og gjør dem ubrukelige, well played

Der tar du feil igjen,det er bare hunplanten som gir "humlekongler" og det er hunplanten som blir brukt til humle i øl og prydplanter i hagen. Har du en hannplante så ser du fort det og luker den vekk.
Jeg har kun hunplanten som er en avlegger fra min kamerat mors hage.
Humleplanter vokser flere steder vilt i norge.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Hannblomster er ikke noe problem, sånt fikser man. Pollinering og frø er heller ikke like farlig som enkelte vil ha det til. Storm/orkan kan derimot by på problemer i dyrking på større skala, men det er vel ikke umulig å ta hensyn til slikt ved å sette humle i ly av trær, terreng og slikt?
 
Er det slik at dere tror det er mulig å dyrke humle på haugalandet? Det er myrjord. Er dette beste løsning for egenprodusert innsatsvare?
 
Er det slik at dere tror det er mulig å dyrke humle på haugalandet? Det er myrjord. Er dette beste løsning for egenprodusert innsatsvare?

Viktig å tenke på at challenger humle busk fra USA blir ikke challenger busk i Norge. Klima og sol i Norge gir helt annen type og verdier
 
Tilbake
Topp