Gusher! Infeksjon?

OK, så det er ikke fosforsyra som er den aktive ingrediensen, da? Men 5-star selger jo et produkt som består stort sett bare av fosforsyre, også? Og fosforsyre tar knekken på bakterier, men ikke på gjær?

Jeg er ikke totalt overbevist - det der er én kilde, bare, og jeg har ingen kompetanse til å vurdere den. Mye mulig det er riktig, det som sies der.
 
OK, så det er ikke fosforsyra som er den aktive ingrediensen, da? Men 5-star selger jo et produkt som består stort sett bare av fosforsyre, også? Og fosforsyre tar knekken på bakterier, men ikke på gjær?

Jeg er ikke totalt overbevist - det der er én kilde, bare, og jeg har ingen kompetanse til å vurdere den. Mye mulig det er riktig, det som sies der.
Sant eller ikke. Starsanen må uansett få uhindret tilgang til alle organismene for å kunne drepe dem. Dvs: riper, ujevnheter, kraner og koblinger kan gjemme nok celler til at man får problemet tilbake gang etter gang. Og det er det nok ikke mange kjemikalier som kan ordne opp i akkurat det. Jeg har blitt sterkt frarådet å vaske vriene gjæringskar med fungicider i fall noen skulle tenke seg å prøve på det.
 
Man rehydrerer ikke gjær i starsan f.eks. Da ryker den. Men det eneste som tar knekken på "alt" er varme, men man vil heller ikke varme opp noe i plast til nødvendig temperatur.
 
OK, så det er ikke fosforsyra som er den aktive ingrediensen, da? Men 5-star selger jo et produkt som består stort sett bare av fosforsyre, også? Og fosforsyre tar knekken på bakterier, men ikke på gjær?

Jeg er ikke totalt overbevist - det der er én kilde, bare, og jeg har ingen kompetanse til å vurdere den. Mye mulig det er riktig, det som sies der.
Begge stoffene er aktive, men de fungerer mye bedre sammen. 5-star selger Sani Clean også. Den er ment for å brukes i vaskemaskin etter hva jeg har forstått, i sammen med varme...

Nå skal det sies at Starsan også inneholder konfidensiell kjemi. Hva det er vites ikke, men det vil trolig ytterligere forsterke virkningen av de to stoffene... Jeg har hvertfall veldig stor tro på at Starsan effektivt dreper det meste av gjær og bakterier ved riktig blanding og god kontakttid. Jeg har ikke noe belegg for å betvile akkurat det. Flatene må selvfølgelig være gyllende rene og væsken må få tilgang til alle plasser.
 
Takk - det var en nyttig bekreftelse:).

@jørundL

Har du flere gjæringsbøtter? Høster du gjær? Jeg veit fremdeles ikke helt hvordan den infeksjonen jeg har hatt, har forplantet seg til nye brygg. Den kan ha drevet og hoppet litt fra en del til en annen, men jeg tror ripete gjæringskar må være en del av forklaringen, i alle fall. Nå har jeg gått over til å bruke mye klorin, og det kan se ut som om det har fungert. Og så har jeg tatt noen gamle bøtter ut av drift.

Jeg har endel, men siden dette stod 5 uker på spann med helt normal utgjæring og uten usmaker, tror jeg kanskje ikke at det er i gjæringsspannet det har utviklet seg.

Jeg tapper over i en bøtte med kran før tapping på flaske, så jeg tenker at det er mest sannsynlig at det er her det kan ha gått galt.

Alt tappeutstyr har fått en omgang med dette https://www.bryggselv.no/five-star-chemicals/700027/pbw-450g før desinfisering med starsan og tapping. Tenkte egentlig at det burde holde.
 
Jeg har endel, men siden dette stod 5 uker på spann med helt normal utgjæring og uten usmaker, tror jeg kanskje ikke at det er i gjæringsspannet det har utviklet seg.

Jeg tapper over i en bøtte med kran før tapping på flaske, så jeg tenker at det er mest sannsynlig at det er her det kan ha gått galt.

Alt tappeutstyr har fått en omgang med dette https://www.bryggselv.no/five-star-chemicals/700027/pbw-450g før desinfisering med starsan og tapping. Tenkte egentlig at det burde holde.

Plasten i gjæringsbøttene er veldig myk, og får lett riper, og i ripene kan det ligge bakterier og gjær som du ikke får vasket vekk.
Dessuten kan det være at klorin er mer effektivt enn Starsan, sjøl om Starsan normalt burde holde. Jeg ville i alle gått over alt utstyret med klorin, også. (Klorin først, så må du skylle godt, og så kan du avslutte med en dusj med Starsan.)

Begge stoffene er aktive, men de fungerer mye bedre sammen. 5-star selger Sani Clean også. Den er ment for å brukes i vaskemaskin etter hva jeg har forstått, i sammen med varme...

Nå skal det sies at Starsan også inneholder konfidensiell kjemi. Hva det er vites ikke, men det vil trolig ytterligere forsterke virkningen av de to stoffene... Jeg har hvertfall veldig stor tro på at Starsan effektivt dreper det meste av gjær og bakterier ved riktig blanding og god kontakttid. Jeg har ikke noe belegg for å betvile akkurat det. Flatene må selvfølgelig være gyllende rene og væsken må få tilgang til alle plasser.

Er det mulig å tillate "konfidensiell kjemi" i produkter vi har i oss og på oss? Det var en ubehagelig tanke.
 
Klorin er sikkert et bra desinfiseringsmiddel, men er du sikker på at klorin er bedre til å løse opp dritt som har satt seg i riper enn et godt vaskemiddel (e.g. kaustisk Soda, PBW)?

Min tanke er iallefall å bruket et godt vaskemiddel for å løse opp, deretter vaske, og deretter holder det med Starsan for desinfiksjon.
 

OK ... ble ikke veldig rolig av det der. Men skitt.

Seriøst: Vi har jo gjerne stoffet over i spruteflasker som forstøver det. Kanskje grunn til å være litt forsiktig der? Jeg har nok inhalert en del Starsan, ja:(.

Jeg skal prøve å finne ut litt mer om hvor effektivt stoffet er overfor gjær. Og bare for ordens skyld: Det er ikke for å prøve å vinne en diskusjon. Jeg er veldig glad for å få dette skikkelig belyst, så takk til både deg og @Bård. Jeg har slitt tungt med en infeksjon, og dette er viktig for meg.
 
OK ... ble ikke veldig rolig av det der. Men skitt.

Seriøst: Vi har jo gjerne stoffet over i spruteflasker som forstøver det. Kanskje grunn til å være litt forsiktig der? Jeg har nok inhalert en del Starsan, ja:(.

Jeg skal prøve å finne ut litt mer om hvor effektivt stoffet er overfor gjær. Og bare for ordens skyld: Det er ikke for å prøve å vinne en diskusjon. Jeg er veldig glad for å få dette skikkelig belyst, så takk til både deg og @Bård. Jeg har slitt tungt med en infeksjon, og dette er viktig for meg.
Full respekt for det. Jeg ville uansett kjørt på med heavy duty kjemikalier, varme og evt utskifting av plast- gjæringskar. Har ikke hatt store problemer selv, etter at jeg gikk over til stål gjæringstanker, men har av og til hatt ett eller to dårlige fat. Så stål er ingen garanti, men det hjelper.
 
Full respekt for det. Jeg ville uansett kjørt på med heavy duty kjemikalier, varme og evt utskifting av plast- gjæringskar. Har ikke hatt store problemer selv, etter at jeg gikk over til stål gjæringstanker, men har av og til hatt ett eller to dårlige fat. Så stål er ingen garanti, men det hjelper.

Akkurat nå har jeg 8 brygg til gjæring, så det er ikke aktuelt å investere i stålkar:p.
 
Bare å hente gratis hos din lokale rørlegger grossist.

Jeg er sinnssykt god på å tolke dikt og sånt, men det hjelper meg ikke så mye når jeg blir stilt overfor en varmtvannstank som aspirerer til å bli gjæringskar:(. Så det blir nok plast.

Vi får se. Noe skal jeg vel pusle med når jeg går av til våren:).
 
Jeg er sinnssykt god på å tolke dikt og sånt, men det hjelper meg ikke så mye når jeg blir stilt overfor en varmtvannstank som aspirerer til å bli gjæringskar:(. Så det blir nok plast.

Vi får se. Noe skal jeg vel pusle med når jeg går av til våren:).
Vel verdt tanken (pun intended). Et par hull, gjennomføringer og vips. Gjort på en kort dag.
 
Vel verdt tanken (pun intended). Et par hull, gjennomføringer og vips. Gjort på en kort dag.

hmm - ikke noe styr med å gjøre reint, fjerne belegg av ymse tvilsomme slag og sånt, heller? Har hørt stygge historier om denslags. Og hva med lokk?
 
Vasket med saltsyre. 15 min maks. 2 bredere = en med lokk. Lite hull i tanken. Stort hull i donortank = 1 tank med lokk.
 
5eb1ce861e915c716194b0f3288dc2a3.jpg
 
Tilbake
Topp