Gusher! Infeksjon?

b6b8ade6236d1655c662e8467ebea8bd.jpg
 
Fellesnevneren på de 5 batchene var 14 dager gjæring, kanskje litt lite. Og så var de tørrhumlet.
Hei. Hvis du bruker laget gjær, mener jeg det skal stå til gjæring i 3 uker. Jeg lar min gjære i 3-4 uker før fat/flasking. Målte du FG over noen dager før du flasket?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hei. Hvis du bruker laget gjær, mener jeg det skal stå til gjæring i 3 uker. Jeg lar min gjære i 3-4 uker før fat/flasking. Målte du FG over noen dager før du flasket?


Sent from my iPad using Tapatalk
Er ikke sikker,men tror kanskje jeg bare målte FG før flasking.
Den siste i rekken - nummer 6 skummet ikke. Og den stod 3-4 uker hvorav den siste 2 ukene i kjøleskapet. . Da sank faktisk FG med noen poeng selv i kjøleskapet. Bare så synd at jeg ødela den batchen på en annen måte.
 
Begge stoffene er aktive, men de fungerer mye bedre sammen. 5-star selger Sani Clean også. Den er ment for å brukes i vaskemaskin etter hva jeg har forstått, i sammen med varme...

Nå skal det sies at Starsan også inneholder konfidensiell kjemi. Hva det er vites ikke, men det vil trolig ytterligere forsterke virkningen av de to stoffene... Jeg har hvertfall veldig stor tro på at Starsan effektivt dreper det meste av gjær og bakterier ved riktig blanding og god kontakttid. Jeg har ikke noe belegg for å betvile akkurat det. Flatene må selvfølgelig være gyllende rene og væsken må få tilgang til alle plasser.

Jeg er stadig ikke overbevist. Når jeg googler, finner jeg nok av gjengivelser av forklaringen på hvordan Starsan ødelegger membranen på såvel gjærceller som andre mirkroorganismer, og jeg tviler ikke på at den er riktig. Men så finner jeg sånt som dette:

"So, I had a 1600ml starter for my lager and it took off aggressively. I had to put a blow-off tube on my flask. I let the tube drop into about 3 inches of star-San. When the starter was all done, I had a good quarter inch of yeasties in the star-San. I have read all over these forums that that yeast would be useless. It was soaking in the star-San for 3 days. Not one to believe everything that I read on the web, I decided to see what it would do in a small starter. I cooked up half a liter of wort and threw the star-San yeasties in. 8 hours later, the starter is cooking off like a rocket. So, no matter what you read, don't dump your blow-off star-San yeasties - they might just surprise you." (http://homebrew.stackexchange.com/questions/5048/does-starsan-kill-yeast)

Ok, for alt jeg vet kan fyren juge så det renner av ham, eller han kan ha bommet med et komma da han blandet ut Starsan'en, men jeg leter etter en forklaring på det jeg mener å ha opplevd, nemlig at klorin løste et problem for meg som Starsan ikke fikset. (Hvis problemet er løst, da. Jeg krysser stadig fingrene, men jeg kan ikke se tegn til infeksjon i noen av de bryggene jeg har satt etter jul - og det begynner å bli noen.)

Jeg har også gjort noen erfaringer med at det jeg trodde var nokså innlysende sant, likevel ikke var det - ikke fordi det jeg bygget på, var feil, men fordi det var noe i tillegg som jeg ikke kjente til.

Nå skulle dette være ganske lett å sjekke. Jeg kan ta en teskje av WLP550-slurry som jeg tok vare på fra en batch jeg tappet opp i går, røre den godt ut i Starsan, la det bunnfelle seg, dekantere Starsan'en og tilsette litt vørter i stedet. Så får vi se hva som skjer. Det kan nok hende den gjæren har litt mindre friske membraner enn den toppphøstede gjæren fra en blow off-oppsamler, men det burde ikke gjære så stor forskjell?
 
Jeg tror ikke Starsan blir veldig effektiv når det kommer svære kladder med flokkulert gjær i en beholder. Jeg kan hvertfall se for meg at det er mye som aldri kommer i kontakt med løsningen. Må jo være det.
 
Jeg er stadig ikke overbevist. Når jeg googler, finner jeg nok av gjengivelser av forklaringen på hvordan Starsan ødelegger membranen på såvel gjærceller som andre mirkroorganismer, og jeg tviler ikke på at den er riktig.
"
Star San har en kill rate som er god, men den i likhet med andre saniteringsmidler tar ikke alt, men normalt nok til at det ikke er et problem i bryggeriet.
Ingen grunn til å tvile på videoen referert tidligere i tråden, men den er teoretisk basert og sier ingenting om faktisk kill rate mot gjærceller. Den opplysningen finner du neppe noen andre plasser heller, ifølge en som har spurt produsenten, ref. denne tråden

Det som er sikkert er at du kan blande ut løsninger basert på klorin som dreper mer enn Star San, men det er da ikke "no-rinse", altså mer upraktisk.
Dobler du forresten dosen med Star San så dreper den mere enn normalt, men da faller du utenfor "no-rinse", ref. et Brew Strong intervju med utvikleren av Star San. Selv om han i samme intervju sier han har drukket utblandet Star San selv.

Det er ikke vanskelig å finne historier fra tilsynelatende kompetente folk som ikke har blitt kvitt uønskede organismer i bryggeriet sitt med kun Star San, ref.

Selv benytter jeg Star San rutinemessig til det meste og det har vist seg å fungere helt fint, men som en forsikring i spesielle tilfeller hender det jeg bruker sterk klorin blanding hvis jeg skal ha en ekstra sikkerhet i tillegg.

Hadde jeg hatt infeksjon ville jeg gått vurdert denne klorin blandingen, selv om den er potensielt er svært farlig.
Den kan ta sporer også, noe som du normalt trenger sterilisering for å knekke, ref.
Blandingen er anbefalt av utvikleren av Star San Charlie Talley i en Brew Strong podcast der det diskuteres sanitering med klorin og Star San. Bonus svar for Finn er at Charlie forteller hva den tredje "hemmelige" ingrediensen i Star San er, Sanitizing with Bleach and Star San
 
Jeg tror ikke Starsan blir veldig effektiv når det kommer svære kladder med flokkulert gjær i en beholder. Jeg kan hvertfall se for meg at det er mye som aldri kommer i kontakt med løsningen. Må jo være det.
Fun fact, fosforsyre brukes for å bryte opp flokkulert gjær for gjærtelling, ref http://braukaiser.com/blog/blog/2012/10/03/yeast-un-flocculation-for-cell-counting/

Kjenner at jeg er litt skeptisk til argumentasjon som starter med tror, fortsetter med "se for meg" og slutter med "må jo være"
no offense :)

Uten å nevne de som mener å ha lest et eller annet en plass.

Men dette er en avsporing av tråden, men kunne ikke dy meg. Skal holde kjeft framover, lover.
 
Jeg tror ikke Starsan blir veldig effektiv når det kommer svære kladder med flokkulert gjær i en beholder. Jeg kan hvertfall se for meg at det er mye som aldri kommer i kontakt med løsningen. Må jo være det.

Jeg lover å røre veldig godt ut:). 550 er ikke blant dem som klumper seg noe særlig, heller.
Fun fact, fosforsyre brukes for å bryte opp flokkulert gjær for gjærtelling, ref http://braukaiser.com/blog/blog/2012/10/03/yeast-un-flocculation-for-cell-counting/

Kjenner at jeg er litt skeptisk til argumentasjon som starter med tror, fortsetter med "se for meg" og slutter med "må jo være"
no offense :)

Uten å nevne de som mener å ha lest et eller annet en plass.

Men dette er en avsporing av tråden, men kunne ikke dy meg. Skal holde kjeft framover, lover.

Språklig er vel det der signaler om forbehold. (Legg merke til "vel" her;).) Jeg bruker nok mye av det sjøl, og det er nettopp for å antyde at grunnlaget ikke er helt fjellstøtt.

Eller takker jeg for et veldig godt og grundig innlegg. Tar gjerne mange slike:).
 
Jeg leter jo bare etter grunner for at gjæra overlever noe den ikke burde ;). Ingen grunnlag for noe som helst selvfølgelig. Men det blir litt som å skylle bøtta etter gjæring med starsan løsning og tro at den er grundig sanitert. Bøtta må vaskes før Starsan skal gi noe effekt, det er hvertfall allment akseptert :). Når det kommer kladder med frisk slurry oppi litt starsan, så er det ikke veldig rent og pent.
 
Noe gjær kan vel overleve, Star San er som nevnt et middel for sanitering og ikke sterilisering.
Men er enig i at slike forsøk ikke beviser så mye, og ja det må være rent.

Dette er det beste forsøket jeg har sett på å bevise noe, litt mer vitenskapelig enn forsøket til Finn men som også har sine svakheter som diskutert videre i den tråden.

Bruker du to forskjellige saniteringsmiddel som har forskjellige draps virkemåte på mikroorganismer høyner sjansene dine vesentlig dersom du har problemer. F.eks klorin og Star San.
Har du ikke problemer så fortsett som du pleier.
 
Stjørdalsbryggeriet opplevde i en periode i høst at mye av ølet deres ble gushere, til tross for veldig rigide vaskerutiner. Ved nærmere labundersøkselser viste det seg at de hadde en Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus infeksjon av brygghuset som stammet fra Belle Saison-gjæra. Når de kontaktet Lallemand så hadde de bekreftet at faktisk var tilfelle at de hadde diastaticus i Belle-gjæra. Ganske hårreisende at denne blir solgt som vanlig gjær, da det krever et vaskeregime langt utover normalen for å bli kvitt dritten.
 
Bruker du to forskjellige saniteringsmiddel som har forskjellige draps virkemåte på mikroorganismer høyner sjansene dine vesentlig dersom du har problemer. F.eks klorin og Star San.

Dette :). Pleier og fylle gjærkarene mine med klor ca. hver 3-4 brygg og la det stå over natta. Tror det er et lurt føre var triks :). Vi som småbryggere har veldig greie muligheter for å rense ekstremt nøye. :)
 
Jeg er veldig fornøyd med hva som har kommet ut av denne tråden så langt. Synes jeg skjønner mye mer nå. Hørte på Starsan-sjefen som @Noget Undergjæret lenket til, og det var ekstremt informativt. Anbefales for alle som leser dette.

Stjørdalsbryggeriet opplevde i en periode i høst at mye av ølet deres ble gushere, til tross for veldig rigide vaskerutiner. Ved nærmere labundersøkselser viste det seg at de hadde en Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus infeksjon av brygghuset som stammet fra Belle Saison-gjæra. Når de kontaktet Lallemand så hadde de bekreftet at faktisk var tilfelle at de hadde diastaticus i Belle-gjæra. Ganske hårreisende at denne blir solgt som vanlig gjær, da det krever et vaskeregime langt utover normalen for å bli kvitt dritten.

En spesiell takk for denne. Jeg har lenge hatt Belle som hovedmistenkt for problemene mine, og å lese det du skriver her, er trøst av høy klasse:)! Og dyp sympati til Stjørdalsbryggeriet!
 
Stjørdalsbryggeriet opplevde i en periode i høst at mye av ølet deres ble gushere, til tross for veldig rigide vaskerutiner. Ved nærmere labundersøkselser viste det seg at de hadde en Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus infeksjon av brygghuset som stammet fra Belle Saison-gjæra. Når de kontaktet Lallemand så hadde de bekreftet at faktisk var tilfelle at de hadde diastaticus i Belle-gjæra. Ganske hårreisende at denne blir solgt som vanlig gjær, da det krever et vaskeregime langt utover normalen for å bli kvitt dritten.

En god bekreftelse på at disastaticus - og altså Belle Saison - er tvilsom, finner jeg her: http://www.probrewer.com/library/yeast/contamination/

"Saccharomyces wild yeast
Cross-contamination with another S. cerevisiae strain can cause flavor defects as well as unusual fermentation performance. The most troublesome Saccharomyces wild yeast is Saccharomyces diastaticus. This particular yeast has the ability to break down the dextrins which are not being used by S. cerevisiae strains resulting in overattenuated beers. Saccharomyces wild yeasts are facultative anaerobes.
"

Videre samme sted om tiltak for å unngå infeksjoner/bli kvitt dem:

"Brewing Plant – Any surface that comes into contact with wort, beer, or yeast should be thoroughly cleaned and sterilized. (i.e. vessels, piping, and implements.) Soiled surfaces can support a microbiological growth which can be introduced into the beer. Any recurrent contamination may indicate the presence of a biofilm. Biofilms are particularly difficult to clean as they can bind strongly to the vessel or pipe. Localization of the biofilm may be necessary before adequate cleaning can be performed."

Alle som har brukt Belle kan sikkert skrive under på at den limer seg godt fast i flaskene. Tenk så hvordan den kan klore seg fast alle steder der det ikke er åpne flater som er lette å komme til.
 
Alle som har brukt Belle kan sikkert skrive under på at den limer seg godt fast i flaskene. Tenk så hvordan den kan klore seg fast alle steder der det ikke er åpne flater som er lette å komme til.

Jeg måtte vaske absolutt alle flaskene mine med flaskebørste på drill i kaustisk soda for å bli kvitt biofilmen fra Belle skikkelig. Kommer aldri til å bruke den gjæra igjen. Attpåtil ble ølen veldig dårlig :p.
 
Jeg måtte vaske absolutt alle flaskene mine med flaskebørste på drill i kaustisk soda for å bli kvitt biofilmen fra Belle skikkelig. Kommer aldri til å bruke den gjæra igjen. Attpåtil ble ølen veldig dårlig :p.

Synd jeg ikke kom på den muligheten. Jeg har slitt mye med å gnu løs dævelskapen. Men det ølet jeg har laget med Belle, har blitt OK. Jeg mener jeg har brukt den minst tre ganger. Men aldri mer.

For alle som vil lære mer om Starsan, er denne gamle podkasten kostelig. Det er et intervju med Charlie Talley, som utviklet produktet hos Five Star Chemicals. Første halvdel handler on bruk av klor. http://podbay.fm/show/75092679/e/1175200200?autostart=1

Det er den som @Noget Undergjæret lenket til ovenfor her;). Men jo flere ganger det lenkes til den, jo bedre. Den er skikkelig god.
 
Er Belle så ille?? Har brukt den en gang, men aldri merket noe i etterkant.. MEN saisonen som ble gjæret med belle bruste ganske bra.. gjorde meg ingenting siden jeg ikke likte saisonen.. har 20flasker igjen, å 1.5år siden det ble brygget, så spørs om jeg skulle gått ned i kjelleren å hentet en flaske
 
Tilbake
Topp