Er M29 og Belle Saison samme gjær? Satte en med M29 i går da jeg ikke turde å bruke belle pga det jeg har hørt her på forumet. Har jeg lurt meg selv?
Jeg takker for innspillene dine og de andre her. Det virker som du har fundert og sjekket ut dette godt. Saisonish øl er favoritten min, og jeg hadde håpet at jeg hadde funnet et godt tørrgjær alternativ. I og med at jeg ikke brygger ofte så har jeg ikke lyst til å få andre øltyper ødelagt. Spesielt ikke med tanke på at jeg liker å brygge bitters og enkle Pale ales. Der er det rom for noen gufne overraskelser. Det ser i hvert fall ut til at jeg har fått meg en egen dunk for saison nå. Flaskene er jeg ikke like bekymret for da jeg alltid skyller de med 90+ grader varmt vann etter bruk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Gikk inn på denne tråden på grunn av litt problemer med gusher flasker til tider. Fant ikke det jeg lette etter, tror jeg. Men herrefred så mye interessa t informasjon ang Belle Saison! Jeg har liggende to pakker av denne i kjøleskapet, som er planlagt å bruke snart, så det er kjekt å vite at alt som er i kontakt med den batchen må vaskes, GRUNDIG.
Jeg fant også denne lille blogartikkelen etter jeg leste denne tråden, kanskje interessant for andre?
http://homebrewingfun.blogspot.no/2012/11/yeast-project-ram-4.html
Men, som sagt i begynelsen av posten min, så har jeg hatt noen småproblemer med gushere. Å mener jo selv at alle vaske og renholdsrutiner holder mål. (noe jeg selfølgelig kan ta feil i)
Men jeg kom da inn på tanken om det kan være andre gjærstammer som kan inneholde denne jævelen Diastaticus ?
Det virker jo som det er noe vi helst bør holde oss unna, så det hadde vært greit å visst om det finnes i noe annet enn Belle.
Takk for mye god informasjon!
Jepp, fikk med meg alt
Vurderer å gå over ALT med klor forann neste brygg bare for å være sikker. Men myyyye jobb å skrubbe seg over. Kjedelig når enn ikke vet akuratt hva som har skjedd.
Her diskuteres det en løsning på at flasker skummer over. Villgjær er grunnen til det mener de og løsningen er å sette på en magnet en plass på tappelinjen( ? ) slik at humlen løser seg bedre opp, får større kontaktflate og kverker jævelskapen.
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/12/how-to-keep-beer-from-foaming/383775/
Leste akkurat at Safbrew WB-06 er en var. diastaticus. Har jo satt av eget utstyr for gjæring med M29 og Belle Saison. Ser ut som om dette utstyret er i ferd med å dobles etter denne nyheten :-( Ja, ja. Har joe i hvert fall en del liter hveteøl til påsken.