Gusher! Infeksjon?

Det er jo kjent fra nærimgsmiddelindustrien at man vasker med basisk vaskemiddel som lut/ kaustisk soda og deretter et syrebasert middel.
 
Er M29 og Belle Saison samme gjær? Satte en med M29 i går da jeg ikke turde å bruke belle pga det jeg har hørt her på forumet. Har jeg lurt meg selv?
 
Er M29 og Belle Saison samme gjær? Satte en med M29 i går da jeg ikke turde å bruke belle pga det jeg har hørt her på forumet. Har jeg lurt meg selv?

Siden jeg nok er hovedansvarlig for å få spredt advarselen mot Belle, så vil jeg gjerne få presisere at jeg ikke mener man ikke skal bruke den. Man skal bare være klar over at man risikerer trøbbel hvis man ikke er særlig nøye med reinholdet - på samme måten som når man bruker brettanomyces. Det er jo det produsenten selv sier, også.

Dette burde en kanskje tenke mer på når en bruker andre gjærtyper som gjærer spesielt godt ut, også. Men jeg tror likevel Belle krever spesiell oppmerksomhet fordi den kan være vanskelig å få vasket vekk. Den danner en spesielt seig biofilm, og bør i alle fall ikke få tørke inn.
 
Jeg takker for innspillene dine og de andre her. Det virker som du har fundert og sjekket ut dette godt. Saisonish øl er favoritten min, og jeg hadde håpet at jeg hadde funnet et godt tørrgjær alternativ. I og med at jeg ikke brygger ofte så har jeg ikke lyst til å få andre øltyper ødelagt. Spesielt ikke med tanke på at jeg liker å brygge bitters og enkle Pale ales. Der er det rom for noen gufne overraskelser. Det ser i hvert fall ut til at jeg har fått meg en egen dunk for saison nå. Flaskene er jeg ikke like bekymret for da jeg alltid skyller de med 90+ grader varmt vann etter bruk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg takker for innspillene dine og de andre her. Det virker som du har fundert og sjekket ut dette godt. Saisonish øl er favoritten min, og jeg hadde håpet at jeg hadde funnet et godt tørrgjær alternativ. I og med at jeg ikke brygger ofte så har jeg ikke lyst til å få andre øltyper ødelagt. Spesielt ikke med tanke på at jeg liker å brygge bitters og enkle Pale ales. Der er det rom for noen gufne overraskelser. Det ser i hvert fall ut til at jeg har fått meg en egen dunk for saison nå. Flaskene er jeg ikke like bekymret for da jeg alltid skyller de med 90+ grader varmt vann etter bruk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Egen dunk er en veldig god ide. Og den skyllepraksisen høres også god ut. Mye er nok gjort om alt som har vært i kontakt med ølet, blir skylt godt i varmt vann med en gang. Og så er sånt som kan plukkes fra hverandre viktig å faktisk plukke fra hverandre. Tappestav!
 
Gikk inn på denne tråden på grunn av litt problemer med gusher flasker til tider. Fant ikke det jeg lette etter, tror jeg. Men herrefred så mye interessa t informasjon ang Belle Saison! Jeg har liggende to pakker av denne i kjøleskapet, som er planlagt å bruke snart, så det er kjekt å vite at alt som er i kontakt med den batchen må vaskes, GRUNDIG.

Jeg fant også denne lille blogartikkelen etter jeg leste denne tråden, kanskje interessant for andre?
http://homebrewingfun.blogspot.no/2012/11/yeast-project-ram-4.html

Men, som sagt i begynelsen av posten min, så har jeg hatt noen småproblemer med gushere. Å mener jo selv at alle vaske og renholdsrutiner holder mål. (noe jeg selfølgelig kan ta feil i)
Men jeg kom da inn på tanken om det kan være andre gjærstammer som kan inneholde denne jævelen Diastaticus ?
Det virker jo som det er noe vi helst bør holde oss unna, så det hadde vært greit å visst om det finnes i noe annet enn Belle.



Takk for mye god informasjon!
 
Gikk inn på denne tråden på grunn av litt problemer med gusher flasker til tider. Fant ikke det jeg lette etter, tror jeg. Men herrefred så mye interessa t informasjon ang Belle Saison! Jeg har liggende to pakker av denne i kjøleskapet, som er planlagt å bruke snart, så det er kjekt å vite at alt som er i kontakt med den batchen må vaskes, GRUNDIG.

Jeg fant også denne lille blogartikkelen etter jeg leste denne tråden, kanskje interessant for andre?
http://homebrewingfun.blogspot.no/2012/11/yeast-project-ram-4.html

Men, som sagt i begynelsen av posten min, så har jeg hatt noen småproblemer med gushere. Å mener jo selv at alle vaske og renholdsrutiner holder mål. (noe jeg selfølgelig kan ta feil i)
Men jeg kom da inn på tanken om det kan være andre gjærstammer som kan inneholde denne jævelen Diastaticus ?
Det virker jo som det er noe vi helst bør holde oss unna, så det hadde vært greit å visst om det finnes i noe annet enn Belle.



Takk for mye god informasjon!

Jeg har også vært veldig sikker på reingjøringsrutinene mine, men de var likevel ikke gode nok. Har du lest tråden, har du vel fått med deg det meste, men altså, kort oppsummert:
  • Mye kan skjule seg der det er vanskelig å komme til; i kraner, inni tappestaven, og i slanger. Plukk fra hverandre kraner og tappestaven, og kok slanger.
  • Plastbøttene blir veldig lett ripete. Vask dem med en myk svamp og et skikkelig vaskemiddel, og vær generelt forsiktig med dem. Gamle bøtter som du vet det har vært infeksjon i, er det best å kaste.
  • Ikke la noe tørke med ølrester på. Belle/diastaticus lager en veldig sterk biofilm som det ikke er så lett å bli kvitt.
 
Jepp, fikk med meg alt :)

Vurderer å gå over ALT med klor forann neste brygg bare for å være sikker. Men myyyye jobb å skrubbe seg over. Kjedelig når enn ikke vet akuratt hva som har skjedd.
 
Jepp, fikk med meg alt :)

Vurderer å gå over ALT med klor forann neste brygg bare for å være sikker. Men myyyye jobb å skrubbe seg over. Kjedelig når enn ikke vet akuratt hva som har skjedd.

Akkurat:p - men det må til;).

Bruk den utspedde varianten med eddik. (3 liter vann, 5 ml klorin, 5 ml eddik).
 
Her diskuteres det en løsning på at flasker skummer over. Villgjær er grunnen til det mener de og løsningen er å sette på en magnet en plass på tappelinjen( ? ) slik at humlen løser seg bedre opp, får større kontaktflate og kverker jævelskapen.

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/12/how-to-keep-beer-from-foaming/383775/

Skurken er proteiner som kalles hydrophobiner. Og "Hydrophobins are created by a fungus that infects malt grains during the brewing process, attracting carbon-dioxide molecules within the beverage to the surface." Men hvor vanlig dette er, står det ikke noe om, ei heller hvilke typer gjær det er som produserer hydrophobinene. De kan ikke ha andre negative effekter, åpenbart, for da ville det ikke være noe poeng i å forsøke å løse bare problemet med skummingen.
 
Jeg har en øl som aldri har gushet før, men på søndag gjorde den det. Jeg skjønte ingenting før jeg oppdaget at jeg hadde blandet kjøleskapkald og kjeller"kald" øl. Dette er en cream ale som i utgangspunktet er godt karbonert. Det kan selvfølgelig ha vært en infisert flaske, men jeg tror heller at kombinasjonen av lunken øl og mer "handtering" enn normalt gjorde at skummet var mer villig til å krype ut av flasken.

Bottom line: Varm øl som er håndtert litt kan godt oppføre seg som gusher uten at det nødvendigvis er infeksjon.
 
Leste akkurat at Safbrew WB-06 er en var. diastaticus. Har jo satt av eget utstyr for gjæring med M29 og Belle Saison. Ser ut som om dette utstyret er i ferd med å dobles etter denne nyheten :-( Ja, ja. Har joe i hvert fall en del liter hveteøl til påsken.
 
Leste akkurat at Safbrew WB-06 er en var. diastaticus. Har jo satt av eget utstyr for gjæring med M29 og Belle Saison. Ser ut som om dette utstyret er i ferd med å dobles etter denne nyheten :-( Ja, ja. Har joe i hvert fall en del liter hveteøl til påsken.

Det ser ut til at det er en del hybridiserte gjærtyper ute og går, også. Jeg tenker at alle disse som gjærer ut godt over 90% hvis de får sjansen, kan mistenkes for å ha dette diastaticus-genet.

Jeg flaska en saison i går, med wlp566, som altså er bærer av et diastaticus-gen. Da jeg reingjorde karet - og det gjorde jeg med en gang jeg hadde tømt det - merka jeg at det hadde ei glatt hinne på innsida. Jeg tappa opp en kellerbier i dag, og den hadde ikke sånn hinne. Konklusjon: Det er viktig å få reingjort alt som har vært i kontakt med sånne høyattenuerende gjærtyper fort, før de får sjansen til å tørke.For jeg tror ikke den hinna går vekk så lett om den tørker. Da kan det fort bli sittende igjen noe.

Jeg veit ikke om alle danner ei sånn hinne, men de som har den egenskapen, vil jeg si er spesielt skumle. Det er ikke noe problem å få den vekk med en mjuk svamp om du tar den med en gang, så egentlig er det bare å være påpasselig med at ikke noe utstyr får tørke før det er reingjort.
 
Tilbake
Topp