Finn Berger
Moderator
Er Belle så ille?? Har brukt den en gang, men aldri merket noe i etterkant.. MEN saisonen som ble gjæret med belle bruste ganske bra.. gjorde meg ingenting siden jeg ikke likte saisonen.. har 20flasker igjen, å 1.5år siden det ble brygget, så spørs om jeg skulle gått ned i kjelleren å hentet en flaske
Belle er en gjær - saccharomyces cerevisiae var. diastaticus - som ødelegger ølet ditt hvis du får spor av den over i andre brygg, og du får den lettere over i andre brygg enn annen gjær fordi den klistrer seg så innmari fast (danner biofilm). Du bør behandle den på samme måten som du behandler de ulike tvilsomme mikroorganismene som brukes til å produsere surøl. Er du komfortabel med å brygge surøl og vanlig øl om hverandre, behøver du ikke bekymre deg.
Mange/de fleste opplever ikke problemer. Det er enten fordi de har gode nok rengjøringsrutiner, eller fordi de drikker opp ølet sitt såpass fort at infeksjonen ikke rekker å utvikle seg så langt at den blir plagsom. Men at å bruke denne gjæren innebærer en risiko, bør du ikke tvile på.
I seg sjøl er ikke Belle ille. Den har laget god saison for meg. Men jeg har brukt andre sasisongjær som er bedre (wlp565 og 566), så jeg ser ikke helt poenget ved å invitere noe såpass tvilsomt som diastaticus inn i huset.