Gusher! Infeksjon?

Er Belle så ille?? Har brukt den en gang, men aldri merket noe i etterkant.. MEN saisonen som ble gjæret med belle bruste ganske bra.. gjorde meg ingenting siden jeg ikke likte saisonen.. har 20flasker igjen, å 1.5år siden det ble brygget, så spørs om jeg skulle gått ned i kjelleren å hentet en flaske

Belle er en gjær - saccharomyces cerevisiae var. diastaticus - som ødelegger ølet ditt hvis du får spor av den over i andre brygg, og du får den lettere over i andre brygg enn annen gjær fordi den klistrer seg så innmari fast (danner biofilm). Du bør behandle den på samme måten som du behandler de ulike tvilsomme mikroorganismene som brukes til å produsere surøl. Er du komfortabel med å brygge surøl og vanlig øl om hverandre, behøver du ikke bekymre deg.

Mange/de fleste opplever ikke problemer. Det er enten fordi de har gode nok rengjøringsrutiner, eller fordi de drikker opp ølet sitt såpass fort at infeksjonen ikke rekker å utvikle seg så langt at den blir plagsom. Men at å bruke denne gjæren innebærer en risiko, bør du ikke tvile på.

I seg sjøl er ikke Belle ille. Den har laget god saison for meg. Men jeg har brukt andre sasisongjær som er bedre (wlp565 og 566), så jeg ser ikke helt poenget ved å invitere noe såpass tvilsomt som diastaticus inn i huset.
 
Jeg drikker stortsett ølet mitt relativt kjapt.. så det kan helt klart ha noe med saken å gjør. Gjæringskar blir spylt i dusjen, satt opp ed i vaskemaskin på 30min program, å 60min starsan på bryggedag, så vil jo anse meg selv som en "slaur" (på godt nynorsk) på renhold.. men kommer nok ikke til å tørre å bruke belle igjen
 
Jeg drikker stortsett ølet mitt relativt kjapt.. så det kan helt klart ha noe med saken å gjør. Gjæringskar blir spylt i dusjen, satt opp ed i vaskemaskin på 30min program, å 60min starsan på bryggedag, så vil jo anse meg selv som en "slaur" (på godt nynorsk) på renhold.. men kommer nok ikke til å tørre å bruke belle igjen

Det vil jo helst gå bra, og det der er vel ingen dum rengjøringsrutine, det. (30 sekunder er tilstrekkelig kontakttid for Star-san:p.) Jeg tror noe av det viktigste er at ting blir skylt med varmt vann med en gang, og deretter vasket, slik at det ikke får stå og tørke. Da blir det verre. Det virker som om du er innafor der.

Nå vil noen kanskje si at jeg skremmer folk vekk fra å bruke noe som er helt greit. Men jeg mener det ville være galt å ikke si fra om noe jeg mener er en risiko. Folk får så vurdere sjøl om de mener det er det, eller om de er villige til å løpe den risikoen.
 
Det er jo viktig å få fokus på ting som er galt, det er jo ikke tvil i det! Jeg likte ikke smaken på belle, uten at jeg skal skylde det på belle (eneste saisonen jeg liker er nøgne sin å den er gjæret med wlp400). Har nok like mye med prosess å egne preferanser.. men hadde nok ikke turt å bruke den igjen før alle genetiske fakta lå på bordet.
 
Jeg drikker stortsett ølet mitt relativt kjapt.. så det kan helt klart ha noe med saken å gjør. Gjæringskar blir spylt i dusjen, satt opp ed i vaskemaskin på 30min program, å 60min starsan på bryggedag, så vil jo anse meg selv som en "slaur" (på godt nynorsk) på renhold.. men kommer nok ikke til å tørre å bruke belle igjen
@Botnen Får du plass til gjæringskar i oppvask? Snakker vi vanlige typer bøtter her eller noe fancy? Eventuelt en fancy oppvask? Slik en maskin vil jeg ha!
 
Sist redigert:
Det er jo viktig å få fokus på ting som er galt, det er jo ikke tvil i det! Jeg likte ikke smaken på belle, uten at jeg skal skylde det på belle (eneste saisonen jeg liker er nøgne sin å den er gjæret med wlp400). Har nok like mye med prosess å egne preferanser.. men hadde nok ikke turt å bruke den igjen før alle genetiske fakta lå på bordet.

At Belle er det jeg sier den er, er bekreftet av produsenten, så det er det ikke noe tvil om. Og at den kan skape store problemer, er det heller ikke noe tvil om. Stjørdalsbryggeriet sleit verre med å bli kvitt sin infeksjon.
 
@Botnen Får du plass til gjæringskar i oppvask? Snakker vi vanlige typer bøtter her eller noe fancy? Eventuelt en fancy oppvask? Slik en maskin vil jeg ha!
Ja, tar ut øverste hylla/vogna fra vaskemaskinen, så har man plass:)

At Belle er det jeg sier den er, er bekreftet av produsenten, så det er det ikke noe tvil om. Og at den kan skape store problemer, er det heller ikke noe tvil om. Stjørdalsbryggeriet sleit verre med å bli kvitt sin infeksjon.
Ja, riktig.. men hva legger produsent i at den er "temmet"?? o_O
 
Ja, tar ut øverste hylla/vogna fra vaskemaskinen, så har man plass:)


Ja, riktig.. men hva legger produsent i at den er "temmet"?? o_O

Rendyrket/kultivert slik at den gir et godt øl, vil jeg tro. Men den er ikke fratatt appetitten på komplekse sukkerarter, som jo er problemet. Den siste gangen jeg brukte den, dro den FG ned til 1.000 - og mange har vel opplevd at den går under det, og. Veldig fint når målet er et så tørt øl som mulig - men den fyldige porteren din blir sørgelig pjuskete når diastaticus'en får herje med den en stund:(. For ikke å snakke om at den forvandles til skum i kjeften din om du klarer å få noe opp i glasset som kan drikkes.
 
En god bekreftelse på at disastaticus - og altså Belle Saison - er tvilsom, finner jeg her: http://www.probrewer.com/library/yeast/contamination/

"Saccharomyces wild yeast
Cross-contamination with another S. cerevisiae strain can cause flavor defects as well as unusual fermentation performance. The most troublesome Saccharomyces wild yeast is Saccharomyces diastaticus. This particular yeast has the ability to break down the dextrins which are not being used by S. cerevisiae strains resulting in overattenuated beers. Saccharomyces wild yeasts are facultative anaerobes.
"

Videre samme sted om tiltak for å unngå infeksjoner/bli kvitt dem:

"Brewing Plant – Any surface that comes into contact with wort, beer, or yeast should be thoroughly cleaned and sterilized. (i.e. vessels, piping, and implements.) Soiled surfaces can support a microbiological growth which can be introduced into the beer. Any recurrent contamination may indicate the presence of a biofilm. Biofilms are particularly difficult to clean as they can bind strongly to the vessel or pipe. Localization of the biofilm may be necessary before adequate cleaning can be performed."

Alle som har brukt Belle kan sikkert skrive under på at den limer seg godt fast i flaskene. Tenk så hvordan den kan klore seg fast alle steder der det ikke er åpne flater som er lette å komme til.

Hmm akkurat brygget 2batcher med denne gjæra.. her skal det vaskes skjønner jeg. Takk til dere alle for mye god info


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Sikkert ingen grunn til panikk når du vet hva det dreier seg om. Det gjorde jo ikke jeg.

Kan jo evnt dedikere disse bøttene, med påfølgende flasker, slanger og flaskefyller til "funkee brew only" utstyr. [emoji851][emoji1309]
Har jo stålkontroll på hva som har vært i kontakt med denne gjæra.[emoji436]

På ingen måte grepet av panikk. Sindige karer fra solsiden tar frem litt litt sterkere lut i renseprosessen ^^)
Bare vittig at jeg plukker opp denne infoen nå ^^)
Takker og bukker .. aldri hatt øl som har gått fra 70 til 04 før.. så noe er det med denne gjæren. Garantert! Den spiser det meste!
(Ikke mesket veldig lavt heller)



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Kan jo evnt dedikere disse bøttene, med påfølgende flasker, slanger og flaskefyller til "funkee brew only" utstyr. [emoji851][emoji1309]
Har jo stålkontroll på hva som har vært i kontakt med denne gjæra.[emoji436]

På ingen måte grepet av panikk. Sindige karer fra solsiden tar frem litt litt sterkere lut i renseprosessen ^^)
Bare vittig at jeg plukker opp denne infoen nå ^^)
Takker og bukker .. aldri hatt øl som har gått fra 70 til 04 før.. så noe er det med denne gjæren. Garantert! Den spiser det meste!
(Ikke mesket veldig lavt heller)



Sent from my iPad using Tapatalk

Dedikerte bøtter er nok en særs god idé, ja.

Men lykke til med ølet. Som sagt, så har det ølet jeg har brygget med denne, blitt godt. Belle ville nok likevel ikke vært noen favoritt; jeg synes andre gjærtyper lager enda bedre øl.
 
Det sies over her at temperatur tar knekken på villgjær. Vil da en runde i oppvaskmaskinen ta knekken på gjæra? Vi har en industrimaskin som skyller med 85 grader. Det kan fremdeles være gugg i flaskene men det vil ikke være levende gjær igjen i flaskene? Disse flaskene får selvfølgelig en runde til eller et bad i kaustisk soda.
 
Det sies over her at temperatur tar knekken på villgjær. Vil da en runde i oppvaskmaskinen ta knekken på gjæra? Vi har en industrimaskin som skyller med 85 grader. Det kan fremdeles være gugg i flaskene men det vil ikke være levende gjær igjen i flaskene? Disse flaskene får selvfølgelig en runde til eller et bad i kaustisk soda.
Pasteurisering med 75+ grader i oppvaskmaskin tar knekken på diastaticus gjæren, så en oppvaskmaskin med tilstrekkelig høy temp er en fin "dødare".
Tror du bør ha ca. 10-15 minutter på 75 grader og trenger mindre tid på høyere temp.
 
Sist redigert:
Det sies over her at temperatur tar knekken på villgjær. Vil da en runde i oppvaskmaskinen ta knekken på gjæra? Vi har en industrimaskin som skyller med 85 grader. Det kan fremdeles være gugg i flaskene men det vil ikke være levende gjær igjen i flaskene? Disse flaskene får selvfølgelig en runde til eller et bad i kaustisk soda.

Jeg fikk høre litt fra Stjørdalsbryggeriet. De hadde knekket infeksjonen med å vaske med lut på 85 grader. Regner med at temperaturen er en vesentlig ingrediens der, ja.

Forøvrig prøvde jeg meg på Charlie Talley fra Five Star Chemical sin supermix i dag, etter at jeg hadde tappa opp en dunk APA. Jeg kan selvfølgelig ikke si noe om den virka eller ikke, men den avga i alle fall ikke noen gass som jeg kunne merke noe til. Jeg skalerte oppskrifta ned til 3 liter, dvs. at jeg blanda først 3 liter vann og 5 ml klorin, og så hadde jeg 5 ml 7% klar eddik oppi der igjen. Etter å ha vaska og skylt det gjæringskaret jeg hadde brukt, og omstikningskaret, hadde jeg blandingen oppi det ene karet, satte på lokket så det ble godt og tett, og så rista jeg en stund. Det skal visst ikke trenges mer enn 30 sekunders kontakttid, men jeg holdt på et par minutter. Så helte jeg blandingen videre til det neste karet og gjentok ristinga, og til slutt lot jeg kraner og pakninger få bade en liten stund i vidunderstoffet. Ingen skylling. Blandingen er så tynn at det ikke trengs. (Forklaringen på at den er så effektiv, er at klorstoffet blir ekstremt mye mer virksomt ved lavere ph, som altså eddiken sørger for.)

@cjohansen Å la absolutt alt få en omgang med denne blandingen, koster veldig lite av både anstrengelse og penger, og jeg har tro på det når rådet kommer fra mannen som fant opp Star-san. Hvis du ikke alt har hørt på podkasten med intervjuet med ham, som både @Noget Undergjæret og @Holmentoppen har lagt ut i tråden her, så har du den her.
 
Tilbake
Topp