Hei. Hvis du bruker laget gjær, mener jeg det skal stå til gjæring i 3 uker. Jeg lar min gjære i 3-4 uker før fat/flasking. Målte du FG over noen dager før du flasket?Fellesnevneren på de 5 batchene var 14 dager gjæring, kanskje litt lite. Og så var de tørrhumlet.
Er ikke sikker,men tror kanskje jeg bare målte FG før flasking.Hei. Hvis du bruker laget gjær, mener jeg det skal stå til gjæring i 3 uker. Jeg lar min gjære i 3-4 uker før fat/flasking. Målte du FG over noen dager før du flasket?
Sent from my iPad using Tapatalk
Begge stoffene er aktive, men de fungerer mye bedre sammen. 5-star selger Sani Clean også. Den er ment for å brukes i vaskemaskin etter hva jeg har forstått, i sammen med varme...
Nå skal det sies at Starsan også inneholder konfidensiell kjemi. Hva det er vites ikke, men det vil trolig ytterligere forsterke virkningen av de to stoffene... Jeg har hvertfall veldig stor tro på at Starsan effektivt dreper det meste av gjær og bakterier ved riktig blanding og god kontakttid. Jeg har ikke noe belegg for å betvile akkurat det. Flatene må selvfølgelig være gyllende rene og væsken må få tilgang til alle plasser.
Star San har en kill rate som er god, men den i likhet med andre saniteringsmidler tar ikke alt, men normalt nok til at det ikke er et problem i bryggeriet.Jeg er stadig ikke overbevist. Når jeg googler, finner jeg nok av gjengivelser av forklaringen på hvordan Starsan ødelegger membranen på såvel gjærceller som andre mirkroorganismer, og jeg tviler ikke på at den er riktig.
"
Fun fact, fosforsyre brukes for å bryte opp flokkulert gjær for gjærtelling, ref http://braukaiser.com/blog/blog/2012/10/03/yeast-un-flocculation-for-cell-counting/Jeg tror ikke Starsan blir veldig effektiv når det kommer svære kladder med flokkulert gjær i en beholder. Jeg kan hvertfall se for meg at det er mye som aldri kommer i kontakt med løsningen. Må jo være det.
Jeg tror ikke Starsan blir veldig effektiv når det kommer svære kladder med flokkulert gjær i en beholder. Jeg kan hvertfall se for meg at det er mye som aldri kommer i kontakt med løsningen. Må jo være det.
Fun fact, fosforsyre brukes for å bryte opp flokkulert gjær for gjærtelling, ref http://braukaiser.com/blog/blog/2012/10/03/yeast-un-flocculation-for-cell-counting/
Kjenner at jeg er litt skeptisk til argumentasjon som starter med tror, fortsetter med "se for meg" og slutter med "må jo være"
no offense
Uten å nevne de som mener å ha lest et eller annet en plass.
Men dette er en avsporing av tråden, men kunne ikke dy meg. Skal holde kjeft framover, lover.
Det er en del størrelser å velge i fra 80-100-120-180-200-300 liter.Det der er jo industriell virksomhet!
Bruker du to forskjellige saniteringsmiddel som har forskjellige draps virkemåte på mikroorganismer høyner sjansene dine vesentlig dersom du har problemer. F.eks klorin og Star San.
Stjørdalsbryggeriet opplevde i en periode i høst at mye av ølet deres ble gushere, til tross for veldig rigide vaskerutiner. Ved nærmere labundersøkselser viste det seg at de hadde en Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus infeksjon av brygghuset som stammet fra Belle Saison-gjæra. Når de kontaktet Lallemand så hadde de bekreftet at faktisk var tilfelle at de hadde diastaticus i Belle-gjæra. Ganske hårreisende at denne blir solgt som vanlig gjær, da det krever et vaskeregime langt utover normalen for å bli kvitt dritten.
Stjørdalsbryggeriet opplevde i en periode i høst at mye av ølet deres ble gushere, til tross for veldig rigide vaskerutiner. Ved nærmere labundersøkselser viste det seg at de hadde en Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus infeksjon av brygghuset som stammet fra Belle Saison-gjæra. Når de kontaktet Lallemand så hadde de bekreftet at faktisk var tilfelle at de hadde diastaticus i Belle-gjæra. Ganske hårreisende at denne blir solgt som vanlig gjær, da det krever et vaskeregime langt utover normalen for å bli kvitt dritten.
Alle som har brukt Belle kan sikkert skrive under på at den limer seg godt fast i flaskene. Tenk så hvordan den kan klore seg fast alle steder der det ikke er åpne flater som er lette å komme til.
Jeg måtte vaske absolutt alle flaskene mine med flaskebørste på drill i kaustisk soda for å bli kvitt biofilmen fra Belle skikkelig. Kommer aldri til å bruke den gjæra igjen. Attpåtil ble ølen veldig dårlig .
For alle som vil lære mer om Starsan, er denne gamle podkasten kostelig. Det er et intervju med Charlie Talley, som utviklet produktet hos Five Star Chemicals. Første halvdel handler on bruk av klor. http://podbay.fm/show/75092679/e/1175200200?autostart=1