Rawroffes garasjebryggeri

Liiiten oppdatering.
Montert de siste krysstagene og begynt på varmeskjoldet. Nå gjenstår det bare å finne en smart løsning på kontrollpanelet. På tide å gå videre fra "brytere montert på en planke"-prinsippet, og over på noe mer visuelt attraktivt.
I tillegg mangler en større RF-leveranse fra Aliexpress, og noe grunning/maling.
DSC_0637.JPG
 
Dette ser lovende ut!
Kan vi håpe på et kontrollpanel utviklet fra et bil-dashboard?
Apropos Dashboard: kjenner du etymologien til det ordet?
 
Etymologien ligger overraskende tett mot det opprinnelige designet ser jeg: "'plate som beskytter mot skvett". Legg til et hengsel og litt teip, og du har mitt gamle kontrollpanel.

Min første tanke var å bruke en grønn postkasse jeg hadde liggende (skråskjært for bedre tilgang). Så oppdaget jeg at den allerede har gått i søpla. Så nå er jeg litt på leit.

Dæsj fra bil ække dumt det, men vil nok slite litt med bredden. Du skal ikke se bort fra at det ender med et IKEA-skap, hvis jeg ikke snart finner noe på Fretex - eller på gølvet i garasjen.
 
Rustfrie rørfittings har kommet frem og været er bra. Da vil jeg ikke ha kjepper i hjulene akkurat.
Men det har jeg altså fått.

Noen som har en forklaring på hvorfor en 1 1/4-toms blindplugg har en diameter på 41 mm? Kan det være en annen grunn enn EKSTREMT dårlig kvalitetskontroll?

Skal brukes for å plugge hullet til varmekolbe, og som reduksjon for montering av termometer. Har målt den gamle messingpluggen til 33mm, som altså skal tilsvare 1 1/4 tomme - det også..
unnamed.png
 
Rustfrie rørfittings har kommet frem og været er bra. Da vil jeg ikke ha kjepper i hjulene akkurat.
Men det har jeg altså fått.

Noen som har en forklaring på hvorfor en 1 1/4-toms blindplugg har en diameter på 41 mm? Kan det være en annen grunn enn EKSTREMT dårlig kvalitetskontroll?

Skal brukes for å plugge hullet til varmekolbe, og som reduksjon for montering av termometer. Har målt den gamle messingpluggen til 33mm, som altså skal tilsvare 1 1/4 tomme - det også..
Vis vedlegget 30191

Kan 1 1/4" være invendige mål?
 
Ok, så det er noe her jeg ikke skjønner.
Har googlet litt, og fant ut at rørgjenger er "annerledes" - men ikke hvorfor eller hvordan.
Så kan det stemme at 1 tomme = 33mm i rørgjengeuniverset?

Her er den gamle blindpluggen i messing, den er 33mm, passer i hullet.
DSC_0650.JPG
 
Hvor mye øl trenger du? Vi kan brygge påskeøl i Gamlebyen til helga om du vil...
 
Hvor mye øl trenger du? Vi kan brygge påskeøl i Gamlebyen til helga om du vil...

Øl og Gamlebyen: to ord som passer usedvanlig godt sammen.

Akkurat nå er jeg mest på bygging, ikke så mye på brygging. (litt på drikking da)
Noe må vi uansett få til, ringer deg jeg.


Rolf
 
Ja gjør det. Kanskje vi kan få til 2 av 3. Brygging OG drikking. Hvis du får låne en skiftenøkkel og vrir litt på en kobling, kan vi godt kalle det bygging. Da blir det 3 av 3.
 
Jaja. Det tusler og går. Fremover, for det meste.
I dag fikk jeg gjort kontrollskapet 95% ferdig. Mangler noen ledningsbiter for de siste koblingene, men er fornøyd så langt.

Skapet er bygget av en eksklusiv dansk design-brødboks. Kjøpt på fretex for 55,-. Tykt og godt gods, tykt lag av lakk. På toppen er det montert en gammel CPU-kjøler, den ligger sånn nogenlunde tett mot SSR som er montert inni boksen.

Litt Dr. Who-aktig designuttrykk, tror det vil kle bryggeriet godt.
DSC_0768.JPG
 
Fett. Fetere enn fett. Googleplex fett. Hvis Smeg går inn i hjemmebrygherbransjen har du sikra designerjobben.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Da er bryggeriet montert og testet.

På noen måter en nedtur; brukt massemasse tid, endte opp med nøyaktig samme oppsett som før.
Men også en formidabel opptur: mer estetisk tiltalende, mer robust, lærte (litt om) pinne- og MIG-sveis av tynnplater.

Har luket ut noen irritasjonsmomenter og feilkilder. Veldig fint med termometer i kjelen, enklere å forutse kok, og lettere å beregne kjøletid og -temperatur etter tapping. Også veldig fint med en (nødstopp)bryter og lysindikator på RIMS-sløyfen. Har ikke tall på hvor mange ganger den har kjørt tørt tidligere.
Noe som også fungerte overraskende bra var varmeskjoldet rundt kokekjelen. Isolerer varmen til kjelen, overfører nesten ikke varme til resten av riggen. Restekapp fra silbunn fungerte (estetisk og funksjonelt) veldig godt som topp på varmeskjoldet.

Jomfrubrygget ble stor Pale Ale mesk, kokt i 2 omganger. Den ene single hop Chinook, den andre Amarillo + noen rester av Cascade.
OG ca 1058, IBU ca 40, mengder av sen humle (1,2 kilo humle totalt).

Hadde planlagt å ta tiden på oppvarming, nedkjøling og alt det der, men det får bli en annen gang..

Redigert: litt mer positiv tone. LDSC_0793-001.JPG DSC_0794-001.JPG DSC_0796-001.JPG DSC_0797-001.JPG agt inn nye bilder med litt forklaring. Kanskje nyttig for andre garasjebryggere?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp