GF Connect

Denne GF connect, kan dere se noe problem med å kontrollere en hvilkensomhelst pumpe og et hvilkensomhelst varmeelement så fremt det er innafor w styrken? Tenker da på å benytte den på en DIY HLT kjele, som styringsenhet.
Fikk ideen av @1Morten i en tråd som omhandlet RIMS.
Dette lurer 1Morten på og. Da hadde livet vært enkelt og kronene satt løst.
 
Teknisk kan jeg ikke se noe problem med å koble den til et hvilken som helst 2kW varmeelement. Den vet jo ikke hva den er koblet til. Pumpeutgangen antar jeg er 220V. (har ikke målt) Det er heller ikke noe i veien for å koble den rett til kokeplaten. Bare sett den på 2000W. Fornuftig montering av temperatursensoren blir vel det vanskeligste.

Noe helt annet: Her om dagen kom temperaturen aldri høyere enn 99 grader under kok. Koketimeren på telefonen startet følgelig aldri. Fant etter hvert ut at det skyldes dårlig vær med lavtrykk. (970hPa) Vannet koker da på mindre enn 100 grader. Samme skjer vel for dere som bor litt over havnivå.
 
Noe helt annet: Her om dagen kom temperaturen aldri høyere enn 99 grader under kok. Koketimeren på telefonen startet følgelig aldri. Fant etter hvert ut at det skyldes dårlig vær med lavtrykk. (970hPa) Vannet koker da på mindre enn 100 grader. Samme skjer vel for dere som bor litt over havnivå.
Jeg opplevde det samme på lørdag og justerte ned kokepunktstemperaturen på GF Connect, men fant like etter ut at temperaturproben ikke var dyttet helt inn. Når denne var satt på plass viste displayet raskt 100 grader. Målte også 100 grader i overflaten med et Thermapen termometer.
 
Hadde samme problem selv spm dere beskriver, nådde aldri 100c.
Selv om det var fullt kjør oppi kjelen.
Men fant ut at man kunne overstyre manuelt i appen og hoppe til neste steg.
Så gjorde bare det.
 
Da er Appen til Grainfather Connect oppdatert og den nye Recipie funksjonen er oppe å går :)
Har ikke prøvd den selv enda, men ligger allerede en del oppskrifter fra andre bryggere der som man kan overføre.
Pluss at det ser ut til å være enkelt å legge til Beerxml filer fra din egen pc.
 
Gjelder dette anrdroid også?
Etter å ha lest diverse på nettet tidligere, er mitt inntrykk at iOS-utgaven er langt mer fremme enn Android-utgaven
 
Syntes oppskriftsfunksjonen er ganske kul, ihvertfall på desktop.
URL: brew.grainfather.com

Den ligner jo litt på Beersmith, selv om den vel mangler en del av de gode kalkulasjonene og kalkulatorene.
Virker jo ikke i nærheten av like omfattende.
Men designmessig er den jo langt foran Beersmith, og når den er tilgjengelig på web er det jo relativt mye enklere.

Noen andre som har testet og har erfaringer?
 
Jeg har testet to brygg nå med Grainfather Connect og den nye oppdateringen. Jeg synes det var en stor forbedring. Syns ikke jeg fikk så mye igjen for connecten før oppdateringen, fordi jeg ikke fikk oppskriftene over i appen. Nå går det som en lek. Lager oppskriftene inne på nettsiden og legger de opp i skyen. Så åpner man oppskriften etterpå i GF connect appen. Synes det virket veldig greit. Synes også det var genialt at alle kan legge inn oppskrifter på nettsiden, som i BeerSmith. Det kommer nok til å komme mange bra oppskrifter der etter hvert
 
Jeg har ikke lastet opp noen oppskrifter i Connect men storkoser meg med boksen likevel.
Bare den forbedrede nøyaktigheten på temp-styring, at den gir meg meskesteg, humlealarmer og at jeg slipper å switche mellom 500w og 2000w gjør den verdt det for meg.
Merket bare ved å røre inn malten i mesk hvor flink den er til å kompensere for temperaturtap og holde mer jevn temperatur.
Og så er det herlig å kunne sitte inne med telefonen og følge med at den holder mesketemp og kok på mobilen, selv om gryta står på terrassen og putrer.

Connect er vikerlig verdt det.
 
Jeg har testet to brygg nå med Grainfather Connect og den nye oppdateringen. Jeg synes det var en stor forbedring. Syns ikke jeg fikk så mye igjen for connecten før oppdateringen, fordi jeg ikke fikk oppskriftene over i appen. Nå går det som en lek. Lager oppskriftene inne på nettsiden og legger de opp i skyen. Så åpner man oppskriften etterpå i GF connect appen. Synes det virket veldig greit. Synes også det var genialt at alle kan legge inn oppskrifter på nettsiden, som i BeerSmith. Det kommer nok til å komme mange bra oppskrifter der etter hvert

Helt enig, hittil har jeg bare hatt bruk for connect til enkle justeringer på temp under med og til å kunne ta lunsj med appen i nærheten for å sjekke tid igjen etc.

Endelig blir Connect verd seg selv. Digg å pusle med oppskrifter på nettleser, lagre, ta de opp igjen og redigere +++. På bryggedag er det bare å åpne opp og starte. Veldig bra. Men Grainfather må følge med så ikke oppskriftene blir fullstendig uoversiktlig slik som andre oppskriftsbaser.
 
Har erfart at connectappen til android er litt kresen når det gjelder import av beerxml filer. Filnavnene må være uten space/mellomrom.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Bruker du et eget program for oppskriftene, for så å eksportere det over til GF CONNECT? Evt. hvilket program/app bruker du.
 
Bruker du et eget program for oppskriftene, for så å eksportere det over til GF CONNECT? Evt. hvilket program/app bruker du.
Jeg bruker beersmith til oppskrift og legger inn meskestegene og alt annet der. Lagrer oppskriften i beerxml formatet og eksporterer filen til appen. Jeg har Android så benytter amaze-appen for å eksportere til Connect appen.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Jeg bruker beersmith til oppskrift og legger inn meskestegene og alt annet der. Lagrer oppskriften i beerxml formatet og eksporterer filen til appen. Jeg har Android så benytter amaze-appen for å eksportere til Connect appen.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Jeg har kun mobil appen, kan man også klare å eksportere fra den?
 
Jeg har kun mobil appen, kan man også klare å eksportere fra den?
Jeg kjenner ikke til den rene mobilappen av beersmith, men en kan vel ikke lagre en lokal oppskrift i XML der? Eller kunne ta ut en XML fra beersmith-skyen. Alternativt er å bruke den "nye" oppskriftsverktøyet til Grainfather: brew.grainfather.com. Der kan du lagre lokalt og deretter eksportere til Connect-appen.
 
Eventuelt om GF Connect kan styre en slik en plate (da jeg ikke ser ut til å få tak i Kervel) & pumpe.
Litt sent å svare på denne kanskje, men jeg kan bekrefte at Grainfather Connect er i stand til å styre annet utstyr enn bare selve Grainfather bryggeren. Jeg har ikke Grainfather selv, men har kjøpt kontrolleren for å bruke den i et hjemmelaget bryggeri. Det har så langt fungert fint. Jeg er ikke ferdig med alt enda, men testen(e) av Grainfather Connect har vært vellykkede. Jeg har riktignok ikke bare brukt den på annet utstyr, men har også utvidet effektrinnet en smule.

Mer om det her: http://oueland.synology.me/wordpress/test-beefed-up-grainfather-connect/

Den ser ut til å fint styre både pumpe og 11 kW varmeelementer.
 
Tusen takk @Øyvind Ueland. Helt konge. Spennende at GF kontrolleren kan brukes til annet. Det må da være den billigste ferdig kontrolleren som kan kjøpes med både temp og pumpestyringsmulighet og wifi modul som vel gir fjernstyring. Kult!
 
Da har jeg kjøpt inn en GF Connect som skal kunne styre en god gammeldags Kervel 2000W plate. Det skal jo gå smertefritt. Spesielt siden det viste seg at Kjell & co hadde denne: Lenke som smetter rett inn i GF Connecten x 2 slik at både Kervel og March pumpe kan styres fra den.

Dog har jeg muligens møtt på noe kvist med denne temperatur proben...
Den var rett og slett litt "feit" til å passe i en vanlig Thermowell samt at jeg synes ledningen var noe kort. Har du gjort noe med denne @Øyvind Ueland, eller andre? Er disse sensorene bare å bytte?

Skal nok få tak i en GF Thermowell, de finnes i "løsvekt" ikke at noen har de på lager da, men ledningen er fortsatt litt kort og det samme er jo tålmodigheten min! Vil jo ha dette med en gang!
 
Tilbake
Topp