Kim O.J.
Norbrygg-medlem
Har du rele eller ssr på elementene? Eller klarer GF connect boksen 11kW?
Og ved å sjekke bloggen din så fant jeg ut av det. Skikkelig fancy løsning.
Har du rele eller ssr på elementene? Eller klarer GF connect boksen 11kW?
Skal brygge igjen på lørdag. Sist så var jeg ikke til stede hele tiden (det er ganske deilig å slippe å passe mesketemperaturen som en smed), men denne gangen skal jeg se om den pumper under oppvarming fra mesketemp til mashout. Så får vi se om det er vanlig oppførsel at pumpen slår seg av under oppvarming mellom meskestegene. Det er jo en slags logikk i at pumpen skrur seg av også. På den måten blir ikke maltsengen varmet så mye opp, og man begynner først å sirkulere gjennom maltsengen når man har riktig temperatur.Driver å tester connect boksen nå sammen med 20 liters kjelen min. Legger merke til noe rart med styringen av pumpen. Når tiden er ute for meskesteg 1 så slår den av pumpen? Den slår varmen på 100 % for å nå temperaturen til neste meskesteg. Men pumpen står altså. Slår jeg av heateren slår pumpen seg på.
Fant ut at hvis jeg jeg senket ønsket mesketemperatur med set knappen til 2-3 grader over den temperaturen jeg har starter pumpen igjenn.
Slik omgår jeg problemet. Øker ønsket temp etter hvert som vannet blir varmere.
Føleren står øverst på meskekjelen der vannet kommer fra pumpen og får ikke med seg temperaturøkningen nederst i kjelen.
Er dette en feil, eller er det noe som fungerer sammen med den orginale Grainfatheren?
Rart at den jeg har stopper når den skal varme opp til neste steg. Det blir jo helt feil når føleren står øverst og ikke får med seg temperaturøkningen nederst i kjelen. Kan selvfølgelig kjøre pumpa manuelt, men det var liksom ikke helt det jeg har sett for meg.Pumpa mi går nonstop fra start av innmesk til utmesk er ferdig, uavhengig av antall steg
Akkurat her er vel GF Connect beregnet for GF. GF har jo både varmeelement og temperaturmåler på undersiden av maltrøret.Rart at den jeg har stopper når den skal varme opp til neste steg. Det blir jo helt feil når føleren står øverst og ikke får med seg temperaturøkningen nederst i kjelen. Kan selvfølgelig kjøre pumpa manuelt, men det var liksom ikke helt det jeg har sett for meg.
Jeg tør ikke si hva som er vanlig før jeg har brygget på lørdag. Med bare ett brygg på GF til nå, så er erfaringen noget spinkel.Men at pumpa stopper er greia. Men kan jo kanskje være noe i det Sersjanten sier, at det er noe smågreier med temperatur som trigger pumpa.
Jeg tør ikke si hva som er vanlig før jeg har brygget på lørdag. Med bare ett brygg på GF til nå, så er erfaringen noget spinkel.
Kan godt være at den trigges med temperaturøkning. Da er jeg i deep shit.Kan jo kanskje være noe i det Sersjanten sier, at det er noe smågreier med temperatur som trigger pumpa. Kanskje den venter på en temperatur på sensor som er høyere enn set-temp, da starter pumpa?
Men folk snurrer vel pumpa 100% av tiden og?
Har tenkt tanken. Tenkte bare å høre med flere brukere først om dette er vanlig.Jeg ville faktisk sendt de en mail. Du har jo kjøpt et produkt av de, man får kjøpt kontrollerne løst, så skulle egentlig ikke være noe mangel på support, i mine øyne.
Sendt mail nå.Forskjellen er som Sarge sa, at du bruker den ikke i en GF. Så enten må du eksperimentere, en god del, eller bare sende en mail og få et svar.
Sendt mail nå.
Som regel kjører jeg bare et meskesteg, men tenkte å prøve litt mere flerstegs ved hjelp av denne boksen. Ikke noe problem å kjøre pumpa via stikk på vegg, men det var ikke helt hva jeg hadde tenkt på i utgangspunktet.
Nå er GF på vei fra hovedmesk på 66 grader til mashout på 77. Pumpa går og varme er på 100%.Jeg tør ikke si hva som er vanlig før jeg har brygget på lørdag. Med bare ett brygg på GF til nå, så er erfaringen noget spinkel.
Bruker en billig Kina pumpe.Nå er GF på vei fra hovedmesk på 66 grader til mashout på 77. Pumpa går og varme er på 100%.
Altså er jeg litt enig i at det er rart pumpen stopper mellom meskestegene. Hva slags pumpe brukes? GF-pumpa er jo ganske energieffektiv (lav effekt).