GF Connect

Driver å tester connect boksen nå sammen med 20 liters kjelen min. Legger merke til noe rart med styringen av pumpen. Når tiden er ute for meskesteg 1 så slår den av pumpen? Den slår varmen på 100 % for å nå temperaturen til neste meskesteg. Men pumpen står altså. Slår jeg av heateren slår pumpen seg på.
Fant ut at hvis jeg jeg senket ønsket mesketemperatur med set knappen til 2-3 grader over den temperaturen jeg har starter pumpen igjenn.
Slik omgår jeg problemet. Øker ønsket temp etter hvert som vannet blir varmere.
Føleren står øverst på meskekjelen der vannet kommer fra pumpen og får ikke med seg temperaturøkningen nederst i kjelen.
Er dette en feil, eller er det noe som fungerer sammen med den orginale Grainfatheren?
Skal brygge igjen på lørdag. Sist så var jeg ikke til stede hele tiden (det er ganske deilig å slippe å passe mesketemperaturen som en smed), men denne gangen skal jeg se om den pumper under oppvarming fra mesketemp til mashout. Så får vi se om det er vanlig oppførsel at pumpen slår seg av under oppvarming mellom meskestegene. Det er jo en slags logikk i at pumpen skrur seg av også. På den måten blir ikke maltsengen varmet så mye opp, og man begynner først å sirkulere gjennom maltsengen når man har riktig temperatur.
 
Min GF Connect har ingen problem med å varme på 100% og kjøre pumpe samtidig, men jeg har vel bare prøvd på manuell. Varmekilden min er en 2000w gammel Kervel og benytter en March pumpe.
 
Sist redigert:
Pumpa mi går nonstop fra start av innmesk til utmesk er ferdig, uavhengig av antall steg
Rart at den jeg har stopper når den skal varme opp til neste steg. Det blir jo helt feil når føleren står øverst og ikke får med seg temperaturøkningen nederst i kjelen. Kan selvfølgelig kjøre pumpa manuelt, men det var liksom ikke helt det jeg har sett for meg.
 
Rart at den jeg har stopper når den skal varme opp til neste steg. Det blir jo helt feil når føleren står øverst og ikke får med seg temperaturøkningen nederst i kjelen. Kan selvfølgelig kjøre pumpa manuelt, men det var liksom ikke helt det jeg har sett for meg.
Akkurat her er vel GF Connect beregnet for GF. GF har jo både varmeelement og temperaturmåler på undersiden av maltrøret.
 
Kan jo kanskje være noe i det Sersjanten sier, at det er noe smågreier med temperatur som trigger pumpa. Kanskje den venter på en temperatur på sensor som er høyere enn set-temp, da starter pumpa?

Men folk snurrer vel pumpa 100% av tiden og?
 
Men at pumpa stopper er greia. Men kan jo kanskje være noe i det Sersjanten sier, at det er noe smågreier med temperatur som trigger pumpa.
Jeg tør ikke si hva som er vanlig før jeg har brygget på lørdag. Med bare ett brygg på GF til nå, så er erfaringen noget spinkel.
 
Jeg tør ikke si hva som er vanlig før jeg har brygget på lørdag. Med bare ett brygg på GF til nå, så er erfaringen noget spinkel.

Jeg har ikke opplevd dette med kontrollenhet kjøpt i desember. Kan firmware ha blitt endret?
Hvordan programmerer du? Via app? Via eksport fra BeerSmith? Manuelt? ...?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har ikke peiling på hvordan min fungerer mhp pumpeaktivitet under oppvarming mellom meskestegene. Husker ikke, og jeg spiste frokost under det meste av meskeprosessen. Sjekker dette som sagt på lørdag. Jeg kjører beer.xml via nettsidene til GF og overfører til appen via nettet. Appen styrer GF Connect via Bluetooth. Kjører timer på oppvarming av meskevannet, slik at det er klart til lørdagsfrokosten. Rører i maltet og starter meskeprosessen. Setter samtidig skyllevann på varming. Spiser frokost. Kommer tilbake i tide til skylling og skyller manuelt med litermål mens det varmes opp til kok. Jeg fant ut at det var like greit å gå for styringsopplegget til GF Connect fullt og helt. Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er rekkevidden på bluetooth. Det hadde vært greit med Wifi og en litt større aksjonsradius, men bevares... Det er grenser for hva man kan få for en liten slump penger.
 
Kan jo kanskje være noe i det Sersjanten sier, at det er noe smågreier med temperatur som trigger pumpa. Kanskje den venter på en temperatur på sensor som er høyere enn set-temp, da starter pumpa?

Men folk snurrer vel pumpa 100% av tiden og?
Kan godt være at den trigges med temperaturøkning. Da er jeg i deep shit.
Men selvfølgelig kan jeg kjøre pumpa ved å sette kontakten rett i veggstøpselet.
 
Jeg ville faktisk sendt de en mail. Du har jo kjøpt et produkt av de, man får kjøpt kontrollerne løst, så skulle egentlig ikke være noe mangel på support, i mine øyne.
 
Jeg ville faktisk sendt de en mail. Du har jo kjøpt et produkt av de, man får kjøpt kontrollerne løst, så skulle egentlig ikke være noe mangel på support, i mine øyne.
Har tenkt tanken. Tenkte bare å høre med flere brukere først om dette er vanlig.
 
Forskjellen er som Sarge sa, at du bruker den ikke i en GF. Så enten må du eksperimentere, en god del, eller bare sende en mail og få et svar.
 
Forskjellen er som Sarge sa, at du bruker den ikke i en GF. Så enten må du eksperimentere, en god del, eller bare sende en mail og få et svar.
Sendt mail nå.
Som regel kjører jeg bare et meskesteg, men tenkte å prøve litt mere flerstegs ved hjelp av denne boksen. Ikke noe problem å kjøre pumpa via stikk på vegg, men det var ikke helt hva jeg hadde tenkt på i utgangspunktet.
 
Sendt mail nå.
Som regel kjører jeg bare et meskesteg, men tenkte å prøve litt mere flerstegs ved hjelp av denne boksen. Ikke noe problem å kjøre pumpa via stikk på vegg, men det var ikke helt hva jeg hadde tenkt på i utgangspunktet.

Jeg ser jo den. Du har jo en kontrollboks, du vil jo at den skal funke og utvide mulighetene mtp automasjon.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg tør ikke si hva som er vanlig før jeg har brygget på lørdag. Med bare ett brygg på GF til nå, så er erfaringen noget spinkel.
Nå er GF på vei fra hovedmesk på 66 grader til mashout på 77. Pumpa går og varme er på 100%.
Altså er jeg litt enig i at det er rart pumpen stopper mellom meskestegene. Hva slags pumpe brukes? GF-pumpa er jo ganske energieffektiv (lav effekt).
 
Nå er GF på vei fra hovedmesk på 66 grader til mashout på 77. Pumpa går og varme er på 100%.
Altså er jeg litt enig i at det er rart pumpen stopper mellom meskestegene. Hva slags pumpe brukes? GF-pumpa er jo ganske energieffektiv (lav effekt).
Bruker en billig Kina pumpe.
Regner med at pumpen stopper fordi føleren sitter langt unna varmeelement ? Pumpen blir satt på hold i påvente av en temperaturøkning, men føleren registrerer ingen økning i temperaturen siden den sitter langt unna varmeelementet.
Bare en teori. Har sendt mail til leverandør og håper de kan forklare hva som skjer.
 
Noen her som har brukt brew.grainfather og Beersmith på samme brygg, å sammenlignet resultatene?
Legger inn en oppskrift med 75% efficency i begge systemer, men ender med litt diff på begge to.
Beersmith: OG-1.042 FG-1.008 ABV-4,4%
Grainfather: OG-1.046 FG-1.007 ABV-5,1%

Innspill? :)
 
Tilbake
Topp