3-Fase regulering - kva beste løysinga ?

Hei!

Dette er min første post på forumet så "go easy on me" om eg har plassert denne i feil bås, eller liknande ! :cool:

Ettersom eg driv å set saman eit HERMS og dette befinn seg i min kjeller, er det her snakk om 3-Fase.. Yes..
Går ut i fra skapet med 240V og 16 Amp med 2.5mm2 4G kabel (3fase,1Nøytral). Tenker å koble herligheita i eit 5500W Element (Y-kobling/Stjerne-kobling) i Kokekjele. Bryggeriet er 50L


To the case; Eg er lite lysten på å bestille "dyr" / "tar lang tid" PID og Rele etc , frå Ebay, for kun å styre Kokeprosessen då dette ikkje er poenget, når det er koking det er snakk om. Eg vil og unngå den "AV i 4 sec, PÅ i 4 sec" som dette ofte fører til.


Finnes det kyndig/erfarent personell som kan fortelle om det er "Innafor" å:

A: Bryte ein eller fleire kretsar, for slik å minske effekten i elementet til høveleg kokeeffekt. (2000-3500 W ?)

B: Gjere dette ved hjelp av ein såkalla "Kambryter" ?

C: Andre reguleringsmetodar som fungerar betre ?


Fattig student som eg er, kan eg, om eg må, vandre innom nærmaste elektrikersjappe og rådføre/bestille, men då flyr penga fort (erfaringsmessig).



Så om det finnes ei snill sjel som ønsker å gi nokre råd blir eg særs glad! :) :beermug:














Legg ved liste over "kambrytarar"

http://ecatalogue.schneider-electric.no/ProductGroup.aspx?groupid=28813&navid=23787&navoption=1
 
Som du skjønner er jeg ikke elektriker jeg heller. Men det holder jo med en 16 A 3 fas.

Men kan ikke svare på spørsmålet ditt.
 
Du har 400V 3fas 16A, tilsammen 11kW tilgjengelig på kretsen. Å dra 5,5kW er ikke noe problem. Teknisk sett vet jeg at det går fint å bryte en eller to av fasene. Det er 230V mot N fra hver av lederne på et TN-nett så det er veldig fleksibelt. Men litt som @kjetilG så kan jeg ikke svare på spørsmålet om hva som er en saklig måte å gjøre dette på. Jeg ville vurdert å bare koke med 5,5kW, jeg. Jeg har kokt en 50l del med 6,5KW - og selv om det koker frisk så er jeg ikke blitt plaget av det. KISS, liksom.
 
Hvis det er lagt en 4g2,5mm2 er det 3 faser + jord. Da er det 230v. Da har du ca 6256w tilgjengelig på den kursen.

Jeg har aldri bygd sånne styringer selv, men jeg forstår ikke hva som er galt med pid styring og ssr? Jeg kan tenke meg til at du trenger et relè uansett for å bryte kretsen for å få en holdbar løsning. Da koster det fort mye hvis du skal kjøpe delene i Norge.
 
Det er ikke noe voldsomt poeng i å PID-styre kok. Siden vannet neppe vil over 100 grader men skal lige stabilt på 100 grader er en PID helt uegnet.

11kW er hvis min antagelse om TN-nett er korrekt. Er det IT-nett så er nok ~6kW mer riktig.
 
3-fase 400v legges sjeldent opp uten N-leder, det skjer mest i industri til dedikerte kurser.

En PID tillater jo at man regulerer koken til det nivået man vil. Er stor forskjell på en lett rullende kok til fosskoking.
 
3-fase 400v legges sjeldent opp uten N-leder, det skjer mest i industri til dedikerte kurser.

En PID tillater jo at man regulerer koken til det nivået man vil. Er stor forskjell på en lett rullende kok til fosskoking.
. En pid kan regulere temperaturen på en prosess til det nivået man vil, bortsett fra når det kommer til koking. Hvis du stiller settpunktet på 103 grader for eksempel så vil man aldri oppnå det. Derfor er pid uegnet til koking, slik som Per Buer sier.
 
Takk for gode svar, eg kjenner til at det finnes PID som kan manuelt innstilles til å gi ein % effekt på den måte at den skrus av og på ofte, såkalla "puls width modulation" men disse er såpass dyre og eg ser på det som unødvendig, ettersom eg då må ha enda eit 3-fase rele etc.
Men å koke med 5,5kW er jo ei muligheit, har ikkje prøvd, men føler det blir veldig mykje avdamp under denne prosessen.
Er forøvrig nesten sikker på at det er vanlig 230V som gir i overkant av 6kW tilgjengelig. Som sagt her
 
Du bør vite hva slags spenningssystem du har på anlegget ditt. Du nantyder 230 volt og samtidig nevner du nøytralleder. Nøytralleder brukes kun på såkalte TN anlegg og den mest vanlige er da 400 volt.
Enten har du da et 230 volt IT anlegg. Dette er det mest vanlige i norge. Eller så har du et 400 volt TN anlegg. Som Per Buer skriver så kan man ta ut 230 volt enfase belastninger fra et slikt system med å bruke Nøytralleder. Så selv om du har et 400 volt system i huset ditt så vil du likevel ha 230 volt i de vanlige stikkontaktene dine.

Når det gjelder elementet så består det kanskje av tre enkeltelementer. Disse kan du jo slå på med enkeltbrytere for eksempel ett for hvert element. Da kan du regulere effekten i tre trinn.
 



Ja det er den vanligaste løysinga, trur eg. men problemet er at om ein skal kjøre den blir det:

3 x Rele = 45 $
1 x Pid = 33 $
1 x Rib = 13 $
Frakt = 20 $
Moms = 25%
Totalt = 114 $

Altså splutselig en høvding, for noke som muligens kan gjerast rimlegare og enklare :))
 
Hvis du ikke skal bruke pid til noe annet så ville jeg droppet det til kokeren. Kan evt bare bruke den for å lese ut temperaturen. Vi hadde pid på kokeren vår til å. Begynne med, men koblet det ut etterhvert og har nå ren effektregulering (manuell). Pid er fortsatt der til utlesing av temperatur, men den styrer ingenting.

Her kan du se litt på vårt bryggeri. Www.behindbarsbrewery.net
 
. En pid kan regulere temperaturen på en prosess til det nivået man vil, bortsett fra når det kommer til koking. Hvis du stiller settpunktet på 103 grader for eksempel så vil man aldri oppnå det. Derfor er pid uegnet til koking, slik som Per Buer sier.

Jeg har som sagt aldri bygd styring til noe sånt før.
Er den uegnet til koking fordi at vannet aldri kommer over 100 grader, og hvis man velger feks 103 grader så gir pid maks effekt hele tiden?
 
Du bør vite hva slags spenningssystem du har på anlegget ditt. Du nantyder 230 volt og samtidig nevner du nøytralleder. Nøytralleder brukes kun på såkalte TN anlegg og den mest vanlige er da 400 volt.
Enten har du da et 230 volt IT anlegg. Dette er det mest vanlige i norge. Eller så har du et 400 volt TN anlegg. Som Per Buer skriver så kan man ta ut 230 volt enfase belastninger fra et slikt system med å bruke Nøytralleder. Så selv om du har et 400 volt system i huset ditt så vil du likevel ha 230 volt i de vanlige stikkontaktene dine.

Når det gjelder elementet så består det kanskje av tre enkeltelementer. Disse kan du jo slå på med enkeltbrytere for eksempel ett for hvert element. Da kan du regulere effekten i tre trinn.



Ok! Kan jo vere at den siste er Jord som du seier, men vil det da vere greit å kutte ein av fasane ettersom denna da ikkje får en "vei å gå" ? Det er vell dette nøytralleder brukes til når denne finnes, fordi det vil jo bli ei "skeiv" fordeling på kursen om man kutter ein eller fleire kursar ? Elementet har 3 stk "spirer" så rekner med det er tredelt ja, så det bør gå bra. Takk for svar :)
 
Hvis du ikke skal bruke pid til noe annet så ville jeg droppet det til kokeren. Kan evt bare bruke den for å lese ut temperaturen. Vi hadde pid på kokeren vår til å. Begynne med, men koblet det ut etterhvert og har nå ren effektregulering (manuell). Pid er fortsatt der til utlesing av temperatur, men den styrer ingenting.

Her kan du se litt på vårt bryggeri. Www.behindbarsbrewery.net


Ser der ja, veldig flotte greier :)


Tenker å bruke PID for mesk HLT. Men kva type effektregulatur bruker du da på kokinga ?
 
Jeg har som sagt aldri bygd styring til noe sånt før.
Er den uegnet til koking fordi at vannet aldri kommer over 100 grader, og hvis man velger feks 103 grader så gir pid maks effekt hele tiden?

Poenget med en PID er at den tar hele tiden i mot feedback fra sensoren sin om hvordan den effekten den tilfører påvirker temperaturen. Siden temperaturen i vannet ikke stiger fra lett, rullende kok til sinnsyk fosskok (100 grader begge to) har ikke PIDen noe å jobbe med.

Det finnes slike elektroniske effektregulatorer du kan bruke hvis en skal regulerer effekt litt mer finkornig. Disse kapper opp strømmen ved å slå ut og inn i sinus-kurven. Men å få tak i slike som fungerer på 230V 3fas (som kun finnes i Norge og Albania) er muligens ikke så enkelt.
 
Ja det er den vanligaste løysinga, trur eg. men problemet er at om ein skal kjøre den blir det:

3 x Rele = 45 $
1 x Pid = 33 $
1 x Rib = 13 $
Frakt = 20 $
Moms = 25%
Totalt = 114 $

Altså plutselig en høvding, for noke som muligens kan gjerast rimlegare og enklare :))

At du har 3 fas gjør ting litt dyrere.. ,du må ha 3 stk. Rib...og holder med 2 stk SSR (Rele)

http://www.ebay.com/itm/NEW-110v-22...479362?hash=item2a710fadc2:g:ZvIAAOSwAuZX3mdB
billig og gjør jobben,med den kan du justere effekten mellom 2750-5500w.. setter du på en bryter på den andre fasen så har du justering fra 0-5500w(bryter av 0-2750w...bryter på 2750-5500w)
 
Sist redigert:
Ser der ja, veldig flotte greier :)


Tenker å bruke PID for mesk HLT. Men kva type effektregulatur bruker du da på kokinga ?
Hjemmelaget effektregulator basert på arduino. Kjører pulsbreddemodulering ut til ssr. Periodetiden er 2 sek. Så hvis man da stiller potmeter på 50 prosent så vil ssr være på i ett sek og av i ett. Dermed har man 50 prosent effekt. Stiller man det på 25 prosent så vil ssr være på i 0,5 sek og av i 1,5 sek.
 
Tilbake
Topp