Haandbryggeriet India saison

Haand er vel de kjipeste av alle når det kommer til oppskrifter, så ikke hold pusten. Kan ikke huske å ha sett noen oppskrifter. Hadde vært interessant om noen (NorBrygg?) hadde konfrontert dem om hvordan de forholder seg til hjemmebryggere...
 
Haand er vel de kjipeste av alle når det kommer til oppskrifter, så ikke hold pusten. Kan ikke huske å ha sett noen oppskrifter. Hadde vært interessant om noen (NorBrygg?) hadde konfrontert dem om hvordan de forholder seg til hjemmebryggere...

De ønsker oss hjertelig velkommen til Hjemmebryggerhelgen, og både Jens og Rune var en av Norbryggs "founding fathers", så forholdet er godt det. Men de er glad i å drive butikk og gir lite ved dørene virker det som.
 
Ja, du sier noe der. Synes det er litt rart at man ikke finner noen oppskrifter fra Haand (så langt jeg har sett). Men det er selvfølgelig lov å være strengt kommersiell. Det gjaldt vel for såvidt Brew Dog også, inntil de slapp DIY DOG. Dog blir det litt kleint med DIY HÅND :D
 
Ser jeg var litt uheldig med bruken av ord ("konfrontere"). Ingen som krever noe som helst. Poengterer bare at Hånd er lite interessert i å dele oppskrifter, og ville vært interessant å vite om dette er bevisst og hva som i så tilfelle er grunnen til det.

Tror de fleste "store norske" har delt en del oppskrifter, det være seg i en bok, tidsskrift, forum, som bryggesett eller liknende. Kan ikke huske å ha lest en eneste oppskrift av Hånd. Det er selvfølgelig deres privilegium, men skiller seg litt ut fra "normen", hvor kua ofte husker hvordan det var å være kalv...
 
Tja, jeg har da vært innom og svart på diverse tråder.
Man kan sikkert beskylde haand for mye, men at vi er spesielt kommersielle er jeg vel ikke helt enig i. :)
 
Ett år gammel siden det var liv her :).
Nok et uttrykk jeg var uheldig med, ser jeg. Det forandrer dog ikke fakta: Haand er ikke den som deler velvilligst ut oppskrifter, sannsynligvis blant de som gir ut minst informasjon. Tror det er lett å enses om det, og det er selvfølgelig heller ikke noe galt i det.

Leser at det gjøres mye bra for hjemmebryggene som jeg ikke kjenner til, og det er jo bra :).

PS: Sjekket historikken din på forumet og fant to poster hvor du gir noen hint. Mulig du har tenker på et annet fora?
 
Ett år gammel siden det var liv her :).
Nok et uttrykk jeg var uheldig med, ser jeg. Det forandrer dog ikke fakta: Haand er ikke den som deler velvilligst ut oppskrifter, sannsynligvis blant de som gir ut minst informasjon. Tror det er lett å enses om det, og det er selvfølgelig heller ikke noe galt i det.

Leser at det gjøres mye bra for hjemmebryggene som jeg ikke kjenner til, og det er jo bra :).

PS: Sjekket historikken din på forumet og fant to poster hvor du gir noen hint. Mulig du har tenker på et annet fora?

I en episode av vestkast sa Haand at de nå ville begynne å dele mer, ville forsøkt en mail.
 
Har jo blitt litt endring i eierskap det siste året også, kan godt hende det har hjulpet på den policyen.


Sent from a potato using Tapatalk
 
India Saison:

OG 1.40
FG 1.12

Pilsner 66.7%
munich 13.3%
cara 13.3%
wheat 6.7%
Ingen stegmesking

18 hl batch:
Hops:
Hallertau Northern Brewer 60 min 0,7 kg
Cluster 20 min 2 kg
Citra 0 min 1 kg
sorachi 0 min 1 kg
centennial 0 min 1 kg

White Labs Anomalus
Hvis du ikke vil kjøre anomalusen så kan du gjerne prøve safale 04
 
18 hl batch:
225 kg pale malt
30 kg hvetemalt
20 kg crystal pale,
10 kg cara malt
humle:
bitterhumling: galena 0,6 kg 60 min
,- smakshumling: fuggle 1,5 kg
amarillo gold1,5 kg
styrian goldings 1kg
Aroma humling: Fuggle 1,5 kg, Amarillo Gold 0,75 kg, Styrian Goldings 0,75 kg, tørrhumling: 1 kg Styrian Goldings. Dette er den siste utgaven av oppskriftene, det er også brygget med annen maltsammensetting: 225 Pale, 35 hvete, 35 havre og 20 crystal pale, uten amarillo humle. En annen med Chinook humle istedet for Amarillo Begge med Burton Ale fra White labs

Den neste dobbel ipaen fra oss er forøvrig Haandgranat som kommer i utvalgte barer neste måned. Den skulle egentlig slippes på polet 5 mai, men vi var ikke fornøyd med resultatet.
 
Hadde tilfeldigvis en India Saison i går. Ikke helt min type øl, men det hørtes forlokkende ut i solen - og til det funket den greit. Stusset på at det stod Amerkansk humle, men ser at det stemmer. Torr kanskje jeg ikke er videre begreistret for Sorachi-humla.

Takker uansett for oppskrifter! Får legge de i "Offisielle oppskrifter fra..."-tråden.
 
18 hl batch:
225 kg pale malt
30 kg hvetemalt
20 kg crystal pale,
10 kg cara malt
humle:
bitterhumling: galena 0,6 kg 60 min
,- smakshumling: fuggle 1,5 kg
amarillo gold1,5 kg
styrian goldings 1kg
Aroma humling: Fuggle 1,5 kg, Amarillo Gold 0,75 kg, Styrian Goldings 0,75 kg, tørrhumling: 1 kg Styrian Goldings. Dette er den siste utgaven av oppskriftene, det er også brygget med annen maltsammensetting: 225 Pale, 35 hvete, 35 havre og 20 crystal pale, uten amarillo humle. En annen med Chinook humle istedet for Amarillo Begge med Burton Ale fra White labs

Den neste dobbel ipaen fra oss er forøvrig Haandgranat som kommer i utvalgte barer neste måned. Den skulle egentlig slippes på polet 5 mai, men vi var ikke fornøyd med resultatet.

En slags Dobbel Engelsk IPA mao.
 
Jeg må nok innrømme at vi på Haand har vørt litt kjipe med å utgi oppskrifter, men det har skjedd noen ganger og de som har spurt har fått svar.
Hvor gøy er det egentlig å få en oppskrift i hånden.....man blir vel en ihuga brygger for å gjøre sin egen greie ikke for å kopiere andre. Prøve og feile fant jeg veldig inspirerende. Etter at jeg sluttet i Haand har jeg kjøpt meg en Braumeister og startet på nytt med gjøre det jeg savnet mest i Haand.
Brygg og eksperimenter og skap noe eget fra bånn av.
Hilsen
jens M
 
Jeg må nok innrømme at vi på Haand har vørt litt kjipe med å utgi oppskrifter, men det har skjedd noen ganger og de som har spurt har fått svar.
Hvor gøy er det egentlig å få en oppskrift i hånden.....man blir vel en ihuga brygger for å gjøre sin egen greie ikke for å kopiere andre. Prøve og feile fant jeg veldig inspirerende. Etter at jeg sluttet i Haand har jeg kjøpt meg en Braumeister og startet på nytt med gjøre det jeg savnet mest i Haand.
Brygg og eksperimenter og skap noe eget fra bånn av.
Hilsen
jens M
For noen er det knallgøy å få noe i hånden. Spesielt i begynnende "bryggekarriærer" som jeg selv er i.
Da er det selve bryggeprosessen, det å bli kjent med utstyret, herunder (for meg) juster masse på utstyret samt det å lære om gjæringsprosessen som er i fokus. I den forbindelse er det greit å vite at faktoren "oppskrift" er dekket av noen som kan det og ikke er grunnen til at øl'et ikke blir godt om det skulle være utfallet, slik en kan fokusere på å lære seg "håndverket først". Så kommer nok eksperimenteringen etterhvert.
Nå mener jeg dette ikke på noen som helst måte som kritikk til Haand, mer som et svar til @JensM sin post om hva som er er gøy og ikke!
 
Tilbake
Topp