Haand er vel de kjipeste av alle når det kommer til oppskrifter, så ikke hold pusten. Kan ikke huske å ha sett noen oppskrifter. Hadde vært interessant om noen (NorBrygg?) hadde konfrontert dem om hvordan de forholder seg til hjemmebryggere...
Ett år gammel siden det var liv her .
Nok et uttrykk jeg var uheldig med, ser jeg. Det forandrer dog ikke fakta: Haand er ikke den som deler velvilligst ut oppskrifter, sannsynligvis blant de som gir ut minst informasjon. Tror det er lett å enses om det, og det er selvfølgelig heller ikke noe galt i det.
Leser at det gjøres mye bra for hjemmebryggene som jeg ikke kjenner til, og det er jo bra .
PS: Sjekket historikken din på forumet og fant to poster hvor du gir noen hint. Mulig du har tenker på et annet fora?
Jeg spurte Haandbryggeriet om oppskriften på Dobbel Dose, og den fikk jeg senest i dag. Så nå er de tydeligvis blitt rause når det kommer til deling av oppskrifter
18 hl batch:
225 kg pale malt
30 kg hvetemalt
20 kg crystal pale,
10 kg cara malt
humle:
bitterhumling: galena 0,6 kg 60 min
,- smakshumling: fuggle 1,5 kg
amarillo gold1,5 kg
styrian goldings 1kg
Aroma humling: Fuggle 1,5 kg, Amarillo Gold 0,75 kg, Styrian Goldings 0,75 kg, tørrhumling: 1 kg Styrian Goldings. Dette er den siste utgaven av oppskriftene, det er også brygget med annen maltsammensetting: 225 Pale, 35 hvete, 35 havre og 20 crystal pale, uten amarillo humle. En annen med Chinook humle istedet for Amarillo Begge med Burton Ale fra White labs
Den neste dobbel ipaen fra oss er forøvrig Haandgranat som kommer i utvalgte barer neste måned. Den skulle egentlig slippes på polet 5 mai, men vi var ikke fornøyd med resultatet.
For noen er det knallgøy å få noe i hånden. Spesielt i begynnende "bryggekarriærer" som jeg selv er i.Jeg må nok innrømme at vi på Haand har vørt litt kjipe med å utgi oppskrifter, men det har skjedd noen ganger og de som har spurt har fått svar.
Hvor gøy er det egentlig å få en oppskrift i hånden.....man blir vel en ihuga brygger for å gjøre sin egen greie ikke for å kopiere andre. Prøve og feile fant jeg veldig inspirerende. Etter at jeg sluttet i Haand har jeg kjøpt meg en Braumeister og startet på nytt med gjøre det jeg savnet mest i Haand.
Brygg og eksperimenter og skap noe eget fra bånn av.
Hilsen
jens M