zirndorfer landbier

Jeg har akkurat en landbier til gjæring, som skal flaskes på søndag. Det er et forsøk på Grevensteiner, men er vel kanskje ikke så langt unna.

OG 1051, FG 1012, ABV 5,2%, EBC 19, IBU 35

Mesketemp 50 oC i 30 min, 64 oC i 15 min, 69 oC i 15 min

MALT
60% Pils 3 EBC
20% Cara-pils 4 EBC
20% Amber 69 EBC

Koketid 90 min

HUMLE
2,3 gr/l Hallertauer Mittelfrüh (5%), 60 min
1,5 gr/l Hallertauer Mittelfrüh (5%), 1 min

0,2 dl/l eikechips røstes i ovnen på 120 grader i en time, legges i et glass med 80 graders vann, lukkes og settes kaldt til dagen etter. Denne "teen" tilsettes ved pitching av gjæren.

GJÆR
WLP 830 German lager 9oC - 21 dager
 
Jeg har akkurat en landbier til gjæring, som skal flaskes på søndag. Det er et forsøk på Grevensteiner, men er vel kanskje ikke så langt unna.

OG 1051, FG 1012, ABV 5,2%, EBC 19, IBU 35

Mesketemp 50 oC i 30 min, 64 oC i 15 min, 69 oC i 15 min

MALT
60% Pils 3 EBC
20% Cara-pils 4 EBC
20% Amber 69 EBC

Koketid 90 min

HUMLE
2,3 gr/l Hallertauer Mittelfrüh (5%), 60 min
1,5 gr/l Hallertauer Mittelfrüh (5%), 1 min

0,2 dl/l eikechips røstes i ovnen på 120 grader i en time, legges i et glass med 80 graders vann, lukkes og settes kaldt til dagen etter. Denne "teen" tilsettes ved pitching av gjæren.

GJÆR
WLP 830 German lager 9oC - 21 dager

Grevensteiner er godt:)! Kan ikke huske at den hadde noe preg av amber malt, riktignok. Men jeg drakk bare et par flasker, og det er en stund siden. Men 20% amber, blir ikke det i overkant?

Landbier er det samme som kellerbier - mer eller mindre?

Et par oppskrifter jeg fant på et tysk nettsted:

80 % Wiener
10 % Melanoidin
10 % Cara Hell
25 IBU, nur eine Bittergabe mit einem deutschen Hopfen, Spalter oder Tradition oder...

http://www.maischemalzundmehr.de/index.php?id=107&inhaltmitte=recipe
 
Sist redigert:
Grevensteiner er godt:)! Kan ikke huske at den hadde noe preg av amber malt, riktignok. Men jeg drakk bare et par flasker, og det er en stund siden. Men 20% amber, blir ikke det i overkant?

Landbier er det samme som kellerbier - mer eller mindre?

Jo, landbier er vel det samme som kellerbier, så vidt jeg har forstått. 20% amber er kanskje i overkant, men med 60% pils og 20% cara-pils bør det vel gå bra. Jeg kommer uansett til å karbonere som vanlig med 5gr/liter, selv om det vel ikke skal gjøres med denne øltypen.
 
Jo, landbier er vel det samme som kellerbier, så vidt jeg har forstått. 20% amber er kanskje i overkant, men med 60% pils og 20% cara-pils bør det vel gå bra. Jeg kommer uansett til å karbonere som vanlig med 5gr/liter, selv om det vel ikke skal gjøres med denne øltypen.

Jeg kan ikke huske at grevensteiner'n jeg drakk, var spesielt dau, i alle fall. Så på det tyske nettstedet jeg var innom at noen hadde en litt snobbete holdning til den som "masseprodusert", mens andre forsvarte den ganske varmt. Jeg holder med de siste - og med deg. Jeg ville også karbonert den på omtrent det nivået.
 
Grevensteiner - Landbier.jpg

Nei ikke spesielt dau. Må unnskylde glasset, men det var på ferie i Lübeck.

Som en morsom tilleggsopplysning kan jeg si at jeg forsøkte å dyrke opp gjæren fra en flaske, men fant ut at "naturtrub" betyr ufiltrert eller lignende, ikke ettergjæret på flaske, så det gikk ikke så bra.
 
Vis vedlegget 31337

Nei ikke spesielt dau. Må unnskylde glasset, men det var på ferie i Lübeck.

Som en morsom tilleggsopplysning kan jeg si at jeg forsøkte å dyrke opp gjæren fra en flaske, men fant ut at "naturtrub" betyr ufiltrert eller lignende, ikke ettergjæret på flaske, så det gikk ikke så bra.

Hva slags eikechips hadde du? Artikkelen i BYO sier lettristede chips, om jeg ikke husker feil, og jeg har mellomristede. Har aldri brukt dem; det var et sånt "kjekt å ha"-kjøp. Men nå fikk jeg lyst til å brygge kellerbier - eller kanskje heller zoigl - med E.C.Dahl-gjær. Skal brygge på mandag.
 
Jeg brukte fransk medium toasted eikechips.

Jeg sjanser det, jeg også, da. Kanskje kutte ned litt.

Tyskerne skiller visst på lyst og mørkt kellerbier. En undergruppe av kellerbier som skal serveres fersk, er Zoigl. Så da går jeg for en lys en. Har kokt i hop denne:

Zoigl med bartegjær 22.mai 2017

Malt til 25 liter, 4,9% ABV
2,7 kg pilsnermalt
1,0 kg vienna
1.0 kg lyst münchner
0,5 kg mørkt münchner
Humle
11 gr Northern Brewer @ 60
11 gr Hallertauer Mittelfrüh @ 60
11 gr Northern Brewer @ 30
11 gr Hallertauer Mittelfrüh @ 30
11 gr ,5 dl Northern Brewer @10
11 gr Hallertauer Mittelfrüh @ 10
Annet
Te på 3,5 dl franske eikechips.
Gjær
E.C.Dahls lagergjær

OG 1.049, FG 1.011, IBU 36, SRM 5,5
Meske inn på 50, kjøre en dekoksjon. Sakkarifikasjon på 64 i en time, Så en halv time på 72, og deretter utmesk på 77. Batch Sparge m. 82% effektivitet.

Er usikker på utgjæringsgraden på denne gjæren. Har regnet med 77% her, men om det så skulle bli litt høyere - eller lavere, for den sakens skyld - er det greit.
Gjære på 10 grader, la det stige til 13 mot slutten. På flaske så snartgjæringen er ferdig.
 
Sist redigert:
En liten oppdatering på min Landbier. Den gjæret fra 1052 til 1010, så med 5gr sukker pr. liter gir det ca. 5,8%. Den ble ganske lik Grevensteineren, så vidt jeg kan huske. I hvert fall ble den veldig god. Passe eikepreg.

Vis vedlegget 31864

Jeg brygget jo også en kellerbier samtidig med deg, men en lys variant - fant ut at tyskerne opererer med det som en type, også. E.C.Dahls-gjæren dro den ned fra 1.046 til 1.008, og 5% - altså i det hele tatt et lettere øl enn ditt.

Og jeg synes det er godt, jeg - men jeg kunne ønsket meg at fatpreget var litt mindre tydelig. Brukte 3,5 dl middels røstet eikeflis til et brygg på 25 liter, og skal nok kutte kraftig på det en annen gang:). Det blir kanskje mindre påtrengende i et mørkere og tyngre øl?
 
Tilbake
Topp