wlp800 treg

Satte et brygg på 1.050 den 12.07 med tre pakker fersk wlp 800 uten starter. Det skjer absolutt ingenting. Den ble pitchet på 8 og dratt opp til 11 grader. Bør jeg ta bekymringen min seriøst og ha oppi noe tørrgjær eller skal jeg gi den et par dager til? hvis folk har erfaring ville det vært fint å få noen råd, takk!
 
Fordi hydrometeret står stille. Kan godt ta et bilde hvis det hjelper deg i å gi meg et svar. Var egentlig ute etter andres erfaringer angående gjæringshastigheten på denne, om den er treg eller død :)
 
Har desverre ikke erfaring med WLP 800, men 5 dager uten aktivitet høres ikke bra ut :-(... Antar at du har gjort et nett søk og ikke funnet noe godt svar heller... Har forøvrig aldrig hatt problemer med at lagergjær (wlp 830/833/840) er veldig treg I starten. Stor starter og en god oksygen runde er en god forskikring, men det er nok ikke det du vil høre...
 
Jeg har pitchet wlp 800 på 8 grader mange ganger og latt den stige saaakte til 10 grader (4-5 døgn) tror det har skjedd noe rart med dine pakker.
 
Men har du da pitchet rett fra pakke, uten å gå veien om en starter?

Jeg har nesten bare dårlige erfaringer med å pitche rett fra pakke, så det gjør jeg rett og slett ikke nå. (Én god grunn i tillegg er det selvsagt at det blir fryktelig dyrt:).)
 
Men har du da pitchet rett fra pakke, uten å gå veien om en starter?

Jeg har nesten bare dårlige erfaringer med å pitche rett fra pakke, så det gjør jeg rett og slett ikke nå. (Én god grunn i tillegg er det selvsagt at det blir fryktelig dyrt:).)
Alltid starter!! Og O2
 
Satte et brygg på 1.050 den 12.07 med tre pakker fersk wlp 800 uten starter. Det skjer absolutt ingenting. Den ble pitchet på 8 og dratt opp til 11 grader. Bør jeg ta bekymringen min seriøst og ha oppi noe tørrgjær eller skal jeg gi den et par dager til? hvis folk har erfaring ville det vært fint å få noen råd, takk!

Men. Hvis man tar utgangspunkt i 100 mrd i hver pakke, så har du underpitchet hvis du har satt ca 23L til gjæring.

1,5*23*12.5 = 431 mrd. Og i tillegg ingen starter.. Da tror jeg det kan gå rimelig sakte ja, men at du ikke har målt et SG dropp er snålt. Får du målt pH? pH synker før du måler nevneverdig SG dropp.

Men iflg WL så skal det vel holde med to pakker..husker ikke
 
Sist redigert:
Ja, jeg hadde ikke tid til starter denne gangen, derfor bestilte jeg 3 pakker og trodde det holdt. Tydelig at dette blir tregt ja.
 
Ja, jeg hadde ikke tid til starter denne gangen, derfor bestilte jeg 3 pakker og trodde det holdt. Tydelig at dette blir tregt ja.

Den kommer nok igang. Du kan få litt krausen av meg, med 833 dog hvis du ser at den lander høyt. Eller bare ren speise hvis du vil ha ren 800 fermentering.
 
Hvis den ikke er igang snart takker jeg gjerne ja til det, vil dog ha en ren 800 fermentering. Det gjør ingenting om det blir tregt, jeg er bare redd for usmaker. Hadde ikke opplevd det før at selv en lager brukte så lang tid på å starte gjæring selv uten starter. Men da løser det seg ;)
 
Liten oppdatering da jeg har jobbet overtid idag og ikke fått sjekka gjæringskaret før nå. 800'n har nå lagt seg på overflaten av vørteren og gjæring er så smått igang! jeg var virkelig skeptisk, for ingenting :(
 
Si fra når du trenger speise, for når det går så tregt så tror jeg du trenger det. Er på lager-kjør om dagen så har nok noe 1.050 - 1.055 gående innimellom.
 
Tilbake
Topp