Speidel fontene og korn i vørter/på varmeelement

Testet pakning på begge ristene når jeg brygget i går og må si det fungerte helt knall. Tror aldri jeg har fått så klar og fin vørter før. Denne løsningen anbefales! Har ikke testet med hvete enda, men regner med det blir en forbedring her og. Rart ikke slike pakninger er en del av oppsettet når man kjøper Speidel. Det er jo en grei glipe mellom ristene og maltrøret så en del korn slipper igjennom uten.


Har kommet til samme konklusjon og kjøpte noen meter med silikonpakning (item 3018102) fra Polymax i England som funka bra. Har festa pakningen med en liten fiskesene i overgangen men skal se om jeg finner noe enklere f.eks en metallklips eller noe som gjør det raskere å ta av og på.

Grei pris pr meter, men transport koster jo noen kroner så kanskje flere kunne gå sammen og kjøpe inn noen meter :)
 

Vedlegg

  • Pakning silikon.jpeg
    Pakning silikon.jpeg
    226,2 KB · Sett: 152
  • Skjermbilde 2017-08-05 kl. 08.57.45.jpg
    Skjermbilde 2017-08-05 kl. 08.57.45.jpg
    177,8 KB · Sett: 152
Har kommet til samme konklusjon og kjøpte noen meter med silikonpakning (item 3018102) fra Polymax i England som funka bra. Har festa pakningen med en liten fiskesene i overgangen men skal se om jeg finner noe enklere f.eks en metallklips eller noe som gjør det raskere å ta av og på.

Grei pris pr meter, men transport koster jo noen kroner så kanskje flere kunne gå sammen og kjøpe inn noen meter :)

Takk - nyttig. Jeg fant tilsvarende på eBay. Samme dimensjoner, men svart. Dyrere produkt i seg selv, men rimeligere frakt. Til sammen 170 kr for 5 m.
 
Brygget endel hveteøl i fjor og fikk fontene stort sett hver gang. Leste at en mulig grunn til det kunne være at malten er kverna for fint. Leste litt om saken og kjøpte meg 2 maltrør pakninger som jeg klipte og tredde rundt den grove sila både i topp og bunn for å forhindre at noe slipper ut. Kjøpte meg også maltmølle, har ikke brygget hveteøl etter det men jeg merker uten tvil bedre gjennomstrømning med byggmalt. Klarere vørterer også etter jeg fikk pakningene på.
Bedre gjennomstrømming skyldes antagelig ny maltmølle som antagelig gir mindre mel. Fontener skyldes at malten er for fint kvernet/mye mel. Ellers skjønner jeg ikke at pakningene skal gi bedre gjennomstrømming. Det burde vel gi bedre gennomstrømming hvis du fikk skylt ut noe av melet, altså IKKE bruke pakning. Vørteren vil nok bli klarere hvis du hindrer melet i å komme ut, men Speidel har jo det problemet at alt som er skyllet ut kommer tilbake når du tar ut maltrøret. All gunken blir jo bare liggende under maltrøret helt til du tar det ut.
 
Brygget endel hveteøl i fjor og fikk fontene stort sett hver gang. Leste at en mulig grunn til det kunne være at malten er kverna for fint. Leste litt om saken og kjøpte meg 2 maltrør pakninger som jeg klipte og tredde rundt den grove sila både i topp og bunn for å forhindre at noe slipper ut. Kjøpte meg også maltmølle, har ikke brygget hveteøl etter det men jeg merker uten tvil bedre gjennomstrømning med byggmalt. Klarere vørterer også etter jeg fikk pakningene på.
Noen ulemper med dette, eller det blitt ny "standard" for de som har prøvd?
 
@Furu Jeg fikk fontener når jeg brygget med lite malt før jeg kjørte pakninger rundt de skivene der. Etter det har det aldri vært et problem.
 
Fiffi løsning med pakning rundt, og spesielt da for å forhindre at det kommer korn over i mesken, som det alltid gjør hvis en bruker speidel slik den er laget uten pakningene. Alt som kan gi klarere øl er bra.
Men om en tror at årsaken til fontene er for fint knust malt så kan en stort sett be de fleste som selger knust malt om å få grovere kverning "for speidel".
 
Heisann. Plukker opp denne gamle tråden. Hva mener dere med fontener ? Er det bobling på utsiden av maltrøret ?
Det har jeg problemer med innimellom. Har investigert, men ikke funnet noen logisk forklaring. Får prøve å kverne litt grovere neste gang, og kanskje prøve med en grovere filterduk i bunnen ?
Men selv med lite gjennomstrømming er OG som regel spot on !?
 
Heisann. Plukker opp denne gamle tråden. Hva mener dere med fontener ? Er det bobling på utsiden av maltrøret ?
Det har jeg problemer med innimellom. Har investigert, men ikke funnet noen logisk forklaring. Får prøve å kverne litt grovere neste gang, og kanskje prøve med en grovere filterduk i bunnen ?
Men selv med lite gjennomstrømming er OG som regel spot on !?
Fontene er når det står en sprut opp av mesken som er såpass kraftig at den treffer lokket eller lager søl utenfor kjelen. Du er ikke i tvil om hva som menes etter å ha opplevd det, og vasket opp sølet.

Kommer vel av stuck mash, så blir det nok trykk fra pumpa til at vannet presser seg opp og lager en kanal.
 
Heisann. Plukker opp denne gamle tråden. Hva mener dere med fontener ? Er det bobling på utsiden av maltrøret ?
Det har jeg problemer med innimellom. Har investigert, men ikke funnet noen logisk forklaring. Får prøve å kverne litt grovere neste gang, og kanskje prøve med en grovere filterduk i bunnen ?
Men selv med lite gjennomstrømming er OG som regel spot on !?
Til det siste: Kontinuerlig sirkulering mener jeg har liten eller ingen betydning for effektiviteten. Konversjonen skjer sjøl om mesken står i ro - men litt røring et par ganger er sikkert ikke dumt. Antakelig kan det ha betydning for gelatiniseringa ("innbløtinga") av stivelsen, og hvis stivelsen ikke gelatiniseres, får ikke enzymene gjort så mye med den.
 
Tilbake
Topp