Billig varmekilde

RCM

 
Hei!

Jeg har nettopp hevet meg på ølbryggingbølgen og vil høre deres varmekilde anbefalinger. Har lest en del på tidligere tråd. Akkurat nå har jeg kun 14l kjele og får til 8l brygg i den på kjøkkenet. Jeg vurderer å skaffe en 38 l kjele (på eBay: http://www.ebay.com/itm/152201152255) jeg tenker å brygge i og da har jeg sett på flere alternativer:

1. Ikea TILLREDA 2000w, billig induksjonskokeplate 600kr

2. Rommelsbacher kokeplate 2000w, (ikke induksjon) 800-1000 kr

3. Tauchsieder 2000w dyppvarmer, (kanskje i itillegg til Ikea platen?)

4. Caso 3500w som er dyreste alternativet.

Går det an å lage mindre brygg (10-15l) med alle disse varmekildene? Må ikke hele dyppvarmeren være i vann for at det skal være trygt?
Er det bedre eller billigere med gass (krabbekoker) hvis en skal være utendørs uansett?
Blir kanskje vanskelig å selge en Ikea platen hvis en ikke ønsker å holde på lenger?
 
Hei!

Jeg har nettopp hevet meg på ølbryggingbølgen og vil høre deres varmekilde anbefalinger. Har lest en del på tidligere tråd. Akkurat nå har jeg kun 14l kjele og får til 8l brygg i den på kjøkkenet. Jeg vurderer å skaffe en 38 l kjele (på eBay: http://www.ebay.com/itm/152201152255) jeg tenker å brygge i og da har jeg sett på flere alternativer:

1. Ikea TILLREDA 2000w, billig induksjonskokeplate 600kr

2. Rommelsbacher kokeplate 2000w, (ikke induksjon) 800-1000 kr

3. Tauchsieder 2000w dyppvarmer, (kanskje i itillegg til Ikea platen?)

4. Caso 3500w som er dyreste alternativet.

Går det an å lage mindre brygg (10-15l) med alle disse varmekildene? Må ikke hele dyppvarmeren være i vann for at det skal være trygt?
Er det bedre eller billigere med gass (krabbekoker) hvis en skal være utendørs uansett?
Blir kanskje vanskelig å selge en Ikea platen hvis en ikke ønsker å holde på lenger?

Denne er ikke så galt priset, kanskje: https://oslo.bryggselv.no/induksjon/103060/bryggselv-induksjonsplate-c35-b1-3500w-med-schott-glass

Jeg tror en 3500 watts plate er vesentlig enklere å selge, om du skulle ville kvitte deg med den. Mindre brygg greier seg vel med 2000 w, men denne er langt raskere, og kan dra i alle fall opp til 60 liter.
 
Takk for svar. Jeg drikker ikke veldig mye, så 20-25l vil holder i noen måneder (derfor mindre brygg), men skal vurdere den 3500 saken. :)
 
Takk for svar. Jeg drikker ikke veldig mye, så 20-25l vil holder i noen måneder (derfor mindre brygg), men skal vurdere den 3500 saken. :)

Med det minimale forbruket bør du jo brygge små batcher om du skal få brygget noe særlig. Hjembrygg er stort sett ferskvare, og hvis du bare drikker 4-5 liter i måneden, blir det fort for gammelt. Jeg tror den kjelen er i største laget, egentlig.

Hva slags øl tenker du å brygge? Satser du på bare ett øl, eller tenker du deg å ha litt å velge blant stående i kjøleskapet? (Hvis du ikke har en skikkelig kald kjeller, bør du ha et dedikert kjøleskap. Oppbevaring i romtemperatur går ikke bra.)
 
Hmm.. skjønner. Jeg og en kompis har dette som prosjekt, så jeg tipper vi vil drikke ca. 20 liter tilsammen på 2 måneder.

Syns IPA er best for,tiden, men ønsker å prøve nye oppskrifter. Har funnet en del på brewtoad. Yes, skal ordne med kjøleskap og temp kontroll tenkte jeg.
 
Kjøpte akkurat en kokeplate fra wilfa på 2000 watt for 450 kr på Jernia. Trinnløs regulering. Blir et heftig sprang fra den gamle plata på 1200 watt. Den drar såvidt 16 liter til kok.
 
  • Like
Reaksjoner: RCM
Dersom du skal koble til en PID en gang i fremtiden, fungerer Rommelsbacheren strålende. PID fungerer ikke med induksjon. Jeg har en Rommel og en Caso. Usikker hva jeg hadde valgt om jeg bare skulle hatt en...
 
Kjøpte akkurat en kokeplate fra wilfa på 2000 watt for 450 kr på Jernia. Trinnløs regulering. Blir et heftig sprang fra den gamle plata på 1200 watt. Den drar såvidt 16 liter til kok.

Hvilken drar så vidt 16 liter til kok, Wilfa'en eller din gamle?
 
Takk for råd. I og med at jeg satser på mindre brygg nå for tiden, går jeg for et av de billige alternativene.
 
Den bør være perfekt til 16L. Jeg har en slik (hvis det er samme) og slet akkurat litt på 24L.
Satser på det. Har i tillegg kjøpt et liggeunderlag som skal kveiles rundt et par ganger.
Hmm, nei vent nå litt. Liggeunderlaget var til den nye meskekjelen på 20 liter. Skal prøve sirkulasjon under mesking for første gang.
 
Satser på det. Har i tillegg kjøpt et liggeunderlag som skal kveiles rundt et par ganger.
Hmm, nei vent nå litt. Liggeunderlaget var til den nye meskekjelen på 20 liter. Skal prøve sirkulasjon under mesking for første gang.
Liten oppdatering på wilfa platen. Det virker som om den ikke har trinnløs regulering av styrken som jeg trodde. Trinnløs termostat virker det som. Så det blir full guffe uansett hvordan du stiller den. Det egnet seg dårlig for mesking fant jeg ut. Koblet den opp mot en inkbird, men pga restvarmen i platen dro temperaturen seg 3 grader over der den skulle være uansett hva jeg stilte plata på. Prøver nå med den gamle 2 platers. Ser ut til at det går adskillig bedre. Bortsett fra at jeg ikke så at den minste plata sto på full guffe da jeg satte den største på 120 watt og forlot rommet en stund. Det likte liggeunderlaget som var viklet rundt kjelen dårlig. Røykla hele kjelleren. Så da vet jeg at liggeunderlag ikke egner seg til slikt.
Får kjøpe støydempende matter til bil istedet. Regner med at de er flammehemmende.
Wilfa'en håper jeg å kunne bruke til koking.
 
  • Like
Reaksjoner: RCM
Den er ikke trimmløs nei. du har vel intervaller på 100 W pr steg.. Men skal du bruke oppvarming til mesking må du uansett har sirkulasjon eller stå der selv om røre, røringen introduserer oksygen i mesken så det er jo ikke så ønskelig uansett.
 
Ikke sikker på at den har steg. Ser lyset slå seg av og på uavhengig av inkbirden. Men mulig.
Får vel en del oksygen inn med sirkulasjon også? Eller kommer vannet tilbake under overflaten på vørteren til deg?
 
Ikke sikker på at den har steg. Ser lyset slå seg av og på uavhengig av inkbirden. Men mulig.
Får vel en del oksygen inn med sirkulasjon også? Eller kommer vannet tilbake under overflaten på vørteren til deg?

Under overflaten ja.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp