Deilige bilder!!!

Da var meskekjelen nesten ferdig.En slangebitt er det den mangler
 

Vedlegg

  • 20170806_163809.jpg
    20170806_163809.jpg
    157,7 KB · Sett: 167
  • 20170806_163815.jpg
    20170806_163815.jpg
    142,8 KB · Sett: 160
  • 20170807_221425.jpg
    20170807_221425.jpg
    245,9 KB · Sett: 161
Endelig etter ferdig etter utgjæring og et par dager med coldcrash, Ink & Dagger clone rett på fat.
Brygget under trykk og med et par grader høyere temp. enn uten trykk. brygger på 20 psi.
Overføring til ferdige purgede fat uten innblanding av oksygen.
Litt vask (går lett med sprayball i toppen) gjenstår og ikke minst prøvesmaking. Ble jaggu ganske lik originalen, ølet holder godt på alle smaker og aroma under trykk, og ikke minst den er jo drikkeklar og ferdig karbonert. Etter den lille erfaringen jeg har opparbeidet med med brygging under trykk er. Gjæring under høyere temp. uten off smaker, ølet føles som det har stått til lagring i i et par uker, aroma og smaker "setter" seg tidlig. Sikkert noen som har erfart dette ved bruk av fermentasaurus også.
Takk til @Staro for tips til kverning av malt direkte i kjelen, lite støv og ikke minst når man kjører vannet inn i bunn via krana blir det ingen klumper.:rolleyes:
 

Vedlegg

  • Kverne.jpg
    Kverne.jpg
    148,9 KB · Sett: 163
  • Vask.jpg
    Vask.jpg
    143,5 KB · Sett: 161
  • Glass.jpg
    Glass.jpg
    139,7 KB · Sett: 154
  • Fating.jpg
    Fating.jpg
    262,4 KB · Sett: 162
Kult opplegh! Hvor har du fått de gjæringstønnene fra? Og hvordan tørrhumler du de med trykk?
Det spurte jeg leverandøren om også, så lenge det er pellets/blomst må jeg ta det via toppen, rimelig mye Co2 så det er ikke noe problem, tar av trykket, o restetter de med Co2 etter humling. Den kommer fra New Zealand Google UBREW4U SÅ ER DU der. Fikk med en tilstås for flytende klaringsniddel
 
Det spurte jeg leverandøren om også, så lenge det er pellets/blomst må jeg ta det via toppen, rimelig mye Co2 så det er ikke noe problem, tar av trykket, o restetter de med Co2 etter humling. Den kommer fra New Zealand Google UBREW4U SÅ ER DU der. Fikk med en tilstås for flytende næringsmiddel og humleekstrakt, de kan injiseres uten og åpne toppen. Forrige manglet litt store fingre liten tlf:p
 
Ikke helt sikker, men tror det blir en quadruppel, kommer til å smake på den jevnlig til jeg får ønsket eikesmak.
oki, grunnen til at jeg spør er at også jeg har et nytt eikefat og er usikker på hva som skal på det først, når eiken fortsatt er "rå", hvis det er en ting... =)
 
Er første gangen jeg skal bruke eikefat også, så blir å prøve seg fram. Men innbiller meg det setter smak fort så en må følge med, har brukt en del eikekuber tidligere og der trengs det lang kontakttid.
Blir jo rimlig stor kontaktflate på lite øl i 30l tønne.
Jeg står mellom dobbelbock, imperialstout eller quadruppel som skal i første turen.
 
Har du smakt dem Miguel? Sparer dem til helgen, må få kjøpt meg noen glass og... frøktelig dårligt utsyrt denne brakka jeg bor på...
 
Tilbake
Topp