Vaske gjær med StarSan?

beefeater

Norbrygg-medlem
Hei,
Leste noe her om dagen om at StarSan ikke dreper gjær. Noen nevnte noe om å sette startere med StarSan istedenfor kokt vann.
Da burde det jo gå an å vaske gjær med kranvann med litt StarSan i stedet for å koke og avkjøle det!
Tenkte å prøve med en litt svak løsning bare for å desinfisere vannet. En bivirkning vil jo bli at eventuelle tilløp til infeksjon av gjærkaka stoppes eller i det minste bremses. Har ikke noen indikasjon på det siste, da hadde jeg kastet gjærkaka, men det vil jo være en pen bonus.
Noen som har prøvd eller lest noe om dette?
Jeg tror jeg kommer til å prøve uansett, funker det er det jo flott, hvis ikke så vet jeg jo at jeg ikke skal gjøre det igjen!
 
Var noen som nevnte at vasking av gjæren var unødvendig....har selv sluttet å vaske gjæren,rister bare opp det jeg har og tilsetter passe mengde i vørteren..
 
Hei,
Leste noe her om dagen om at StarSan ikke dreper gjær. Noen nevnte noe om å sette startere med StarSan istedenfor kokt vann.
Da burde det jo gå an å vaske gjær med kranvann med litt StarSan i stedet for å koke og avkjøle det!
Tenkte å prøve med en litt svak løsning bare for å desinfisere vannet. En bivirkning vil jo bli at eventuelle tilløp til infeksjon av gjærkaka stoppes eller i det minste bremses. Har ikke noen indikasjon på det siste, da hadde jeg kastet gjærkaka, men det vil jo være en pen bonus.
Noen som har prøvd eller lest noe om dette?
Jeg tror jeg kommer til å prøve uansett, funker det er det jo flott, hvis ikke så vet jeg jo at jeg ikke skal gjøre det igjen!

Flott om du tar en for vitenskapen:).

Mye tyder på at det fungerer, men jeg er usikker på om det er det optimale å gjøre.

Om det er nødvendig å vaske gjæren, er en annen sak. Jeg gjør det ikke, for jeg har lite trub med over i gjæringskaret, og jeg tørrhumler ikke så ofte. Dessuten skal du vite at gjæren er verdt å gjenbruke, dvs. at den ikke er fra et sterkt øl, eller et øl med mye humle.
 
Hei,
Leste noe her om dagen om at StarSan ikke dreper gjær. Noen nevnte noe om å sette startere med StarSan istedenfor kokt vann.
Da burde det jo gå an å vaske gjær med kranvann med litt StarSan i stedet for å koke og avkjøle det!
Tenkte å prøve med en litt svak løsning bare for å desinfisere vannet. En bivirkning vil jo bli at eventuelle tilløp til infeksjon av gjærkaka stoppes eller i det minste bremses. Har ikke noen indikasjon på det siste, da hadde jeg kastet gjærkaka, men det vil jo være en pen bonus.
Noen som har prøvd eller lest noe om dette?
Jeg tror jeg kommer til å prøve uansett, funker det er det jo flott, hvis ikke så vet jeg jo at jeg ikke skal gjøre det igjen!
Forklar gjerne hvordan.du faktisk gjør det og om resultatet! For en lat mann som meg er det svært interessant.
 
Man kan bruke StarSan til å fjerne bakterier etc http://www.woodlandbrew.com/2013/03/acid-washing.html?m=1

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Interessant tråd. Den forteller vel (nok en gang) at Starsan ikke dreper gjær. Som Kai Troester kommenterer der, så vet vi for så vidt ikke noe om i hvilken grad den tar bakteriene i slurryen, heller - men vi får da tro den er effektiv mot dem.

Villgjær vil ikke bli tatt ut - men det finnes selvfølgelig heller ingen annen metode å ta ut den på.
 
Beklager, jeg feiget ut..
Jeg vasket med rent kranvann.
Det var to grunner til at jeg sto over StarSan.
Der folk beskriver gjærvask med syre beskrives dette som en prosess for å fjerne bakterier. Kontakttiden med syre holdes til noen timer, så skylles det en gang til med rent vann. Når jeg vasker gjær blir jo gjæren oppbevart i en del av vaskevannet, så det er potensielt lang kontakttid (uker)
Den andre grunnen var at jeg hadde tenkt å bruke en tynn StarSanløsning. Jeg fant ut at for at stoffet i det hele tatt skal fungere, må pH ned på 2-3, dvs standard dose, så da kunne jeg like gjerne brukt vann uten, hvilket jeg endte opp med å gjøre..
 
Beklager, jeg feiget ut..
Jeg vasket med rent kranvann.
Det var to grunner til at jeg sto over StarSan.
Der folk beskriver gjærvask med syre beskrives dette som en prosess for å fjerne bakterier. Kontakttiden med syre holdes til noen timer, så skylles det en gang til med rent vann. Når jeg vasker gjær blir jo gjæren oppbevart i en del av vaskevannet, så det er potensielt lang kontakttid (uker)
Den andre grunnen var at jeg hadde tenkt å bruke en tynn StarSanløsning. Jeg fant ut at for at stoffet i det hele tatt skal fungere, må pH ned på 2-3, dvs standard dose, så da kunne jeg like gjerne brukt vann uten, hvilket jeg endte opp med å gjøre..

Vaske og rense er jo to egentlig forskjellige prosesser. Når du vasker, er poenget å bli kvitt avfall fra gjæringen. Da fjerner/dreper du ikke bakterier. Vaskingen er etter min mening meningsløs dersom du har noenlunde rein gjær. Det er ikke verdt den infeksjonsrisikoen vaskingen alltid innebærer.

Rensing gir mening hvis du har bunnhøstet gjæren noen generasjoner, og særlig hvis du har brukt denne gjæren uten å gå veien om å lage startere. Det er en annen prosess. Men du kan antakelig kombinere vasking og rensing hvis du bruker Starsan, utblandet på vanlig måte.

Mye mulig at det ikke er så lurt å oppbevare gjæren i starsan over tid. Men det kunne du fikse ved å blande ut den starsanholdige slurryen etter vasking/rensing med kokt vann, og så la det stå og bunnfelle seg.
 
Ja, rensing er vel en mer treffende beskrivelse av prosessen. Jeg synes det gir mening å gjøre dette enkelte ganger, som nå, der jeg hadde brukt en ny ferskgjær og stor starter og var fornøyd med resultatet og har lyst til å bruke den samme gjæren igjen uten å gå veien om ny starter. Å ta vare på og gjenbruke hele gjærkaka var ikke aktuelt da den inneholdt for mye tørrhumle og grums. Hadde jeg brygget på nytt samme dagen som jeg tappet den første ølen kunne jeg ha skrapt ut uvasket gjær "mellom lagene" i gjærkaka og brukt den direkte men nå får jeg ikke brygget på et par uker, derfor vask/rens.
 
Ja, rensing er vel en mer treffende beskrivelse av prosessen. Jeg synes det gir mening å gjøre dette enkelte ganger, som nå, der jeg hadde brukt en ny ferskgjær og stor starter og var fornøyd med resultatet og har lyst til å bruke den samme gjæren igjen uten å gå veien om ny starter. Å ta vare på og gjenbruke hele gjærkaka var ikke aktuelt da den inneholdt for mye tørrhumle og grums. Hadde jeg brygget på nytt samme dagen som jeg tappet den første ølen kunne jeg ha skrapt ut uvasket gjær "mellom lagene" i gjærkaka og brukt den direkte men nå får jeg ikke brygget på et par uker, derfor vask/rens.

Da har du vel gjort det fornuftige:). Det skulle ikke være noe behov for å rense den, bare få vekk avfallet. Om du holder deg innafor et par uker, går det jo greit å bruke den uten å lage en ny starter. (1 til 2 dl av den slurryen til 25 liter, avhengig av styrken på ølet.)
 
Tilbake
Topp