Austmann Coffee Porter

SveinB

Norbrygg-medlem
Dette er en nykomling, såvidt jeg kan oppfatte? Et spennende øl - er det noen som kan hjelpe med oppskriften?
 
Dette er en nykomling, såvidt jeg kan oppfatte?

Det er vel den gode gamle kaffeporteren vil jeg tro? Austmann satser internasjonalt og har gått over til engelsk på boksene.

Veldig god, så del gjerne oppskriften hvis du får tak i den.
 
Oh yes.
Skal brygge denne jeg også når jeg får tid.

Og forøvrig, det ligger tilmsammen 9 av Austmann's oppskrifter på BeerCalc, så her har vi Austmanns 'DIY Dog' :):):)

Jeg har siklet etter oppskriften på Hoppy Blonde en stund, en annen favoritt.
Problemet blir å få den like balansert som originalen, det blir en utfordring.
 
Jeg brygget denne forrige helg, noen tabber underveis gjør at jeg er spent på hvordan dette blir.
Jeg bestilte knust malt, trodde jeg, når jeg skulle starte meskingen viste det seg at 1,1 kg brown malt lå i en pose for seg og var hel. Min feil, fant jeg ut senere. Jeg har ikke kvern, så jeg måtte bare tilsette den som den var. Mistet en del sukker her, men får vel smaken ihvertfall.
Det viste seg på OG som var kalkulert til 1.049, men ble 1.042.

Mesketemperaturen skal være så høy som 68 grader, sannsynligvis var min enda et hakk høyere. FG skulle bli 1.013, men stoppet på 1.016.
Så dette blir lettøl, men smaken kan jo bli ok...
 
6 dl presskannekaffe, kakaopulver og 250 gr lactose (25 l i dunken), flasket for tre uker siden. Karboneringen er treg, men smaken er fortreffelig. Vi er godt fornøyd med resultatet, og anbefaler oppskriften.
 
Blindtest mot Austmann i dag, og vi vant! Dette er et godt øl, og oppskriften kan anbefales. Løs gjerne opp lactose og kakaopulver på forhånd før det helles i ølet på tappedagen.
Ølet skummer lite i glasset, men det smaker friskt, og skummer mer enn ølet fra Austmann.
Til slutt: takk til Austmann for at dere deler oppskrifter!
 
Konge øl, denne skal brygges neste gang, inngangen til Juli her i gården!

Til dere som har brygget den med flott resultat og bruk av kakaopulver, hva slags kakaopulver bruker/brukte og hvordan?

jeg har rå kakaonibs liggende, de har jeg ved bruk tidligere røstet lett og latt ligge i en spritlake ett par døgn frem til den ble brukt i gjærkar etter endt storm. Vil naturligvis unngå å bruke sprit (vodka i mitt tilfelle) da jeg syns det er en ekkel smak å tilsette i øl uansett hvor lite det måtte være. føler det blir prinsipielt feil, men er det ikke andre løsninger enn med mest mulig nøytral spritlake er det veien å gå naturligvis. :rolleyes:

Lurer også på kaffetrekkingen om noen har gode råd, hørte at austmann gutta hadde en finurlig måte å gjøre dette på, men har ingen videre peiling
på hva dette skulle være. har selv kunn kald-trukket kaffe, men synes dette gir laber kaffesmak, kan naturligvis ha med mengder og gjøre og det
faktum at gjærkaret fikk så for lenge før eventuell flasking.

Det jeg vurderer denne gangen er å benytte nevnt kakaopulver eller eventuelt knuse nibs og røste de lett for å så tilsette de med kaffen
i bunnen av omstikningskar sammen med sukkerlake såklart, og la det blande seg godt sammen før flasking.

Tenkte også å benytte laktose for å få sødmen og fylden jeg opplever fra originalen selv fra butikk :eek:
 
Jeg flaska/fata denne for ett par dager siden. Jeg hadde ikke smakt orginalen før jeg brygga denne, smakte orginalen for en uke siden og var langt fra imponert. Kvalmende kakao smak som overdøvet alt annet i ølet. Vurderte seriøst å tømme ut hele stasen før jeg smakte på det.
Tok meg en smakstest av fatet nå... langt mer balansaewrt en orginalen vil jeg påstå, litt underkarbonert men det kommer seg.
Jeg laget 180 gramm presskannekaffe i ca 1,5 L kaldt vann, 2 døgfn i kjøleskapet og silte det gjennom en humlepose. Tilsatte så ca 50 g kakaopulver i kaffeen (billigste kakao fra nermeste HÆ butikk. Lot det være i gjæringskartet i 2 dager, tappet på fat og flasker.
Men kommer nok ikke å lage denne igjen, da er Havrestouten min med kaffe og lactose 100 ganger bedre synest jeg da...
 
Det jeg lurer på er hvor dere har fått tak i English Brown Malt med 65 EBC ?

Redigert : Fikk svar fra Austmann i dag og de benytter Thomas Fawcett sin Brown Malt til denne og den EBC som den har.
 
Sist redigert:
Fikk Brown Malt 200 EBC fra Vestbrygg i Bergen. På de mer spesielle maltsortene ser det ut til at det enkleste er å la leverandøren finne det nærmeste han har - i denne forbindelse har jeg bare gode erfaringer med Vestbrygg, det virker som om de har god peiling og oversikt.

Lykke til - ølet ble godt!
 
Det jeg lurer på er hvor dere har fått tak i English Brown Malt med 65 EBC ?

Redigert : Fikk svar fra Austmann i dag og de benytter Thomas Fawcett sin Brown Malt til denne og den EBC som den har.
Når man velger English Brown Malt i en oppskrift i beercalc er 65 EBC default. Det er nok bare ikke retta til faktisk verdi i den aktuelle oppskriften.
 
Hei

Ikke brukt beercalc før men ser noe i oppskriften jeg stusser litt over.
Muligens noen her forstår det bedre.

1. Fermentstion første 7 dager 18 grader og så ned til 17 grader?
2. Vanillje står oppført med 0 gramm. Muligens feil i oppskriften eller skulle det ikke være det?
3. Lactose tilsetning er ikke nevnt i oppskriften men det virker (som med vanilje) at det burde være i oppskriften.
Noen som vet?

Eric
 
Sist redigert:
Svært gammel tråd som har blitt vekket til livet, så jeg hiver meg på...
035c4c82163b014dbb0cb7be55e37c58.jpg
 
Tilbake
Topp